Interview met Wijnand Mirandolle van start-up Live on Demand

03 juni 2016 Consultancy.nl

Ieder jaar maken honderden consultants werkzaam in de top van de markt een 'consulting-exit' – de overstap naar een werkgever buiten de adviesbranche. Zo ook Wijnand Mirandolle, afkomstig van BMC en recentelijk BDO, die eind vorig jaar de adviesbranche verruilde voor een nieuwe uitdaging bij Live on Demand, een startup die het concept van crowdfunding toepast voor de organisatie van evenementen. Om meer te weten te komen over zijn leven na consultancy ging Consultancy.nl in gesprek met Mirandolle, over zijn herinneringen aan de branche, zijn motivatie om consultancy te verlaten en over zijn huidige ervaringen bij zijn nieuwe werkgever.

Kun je kort iets vertellen over jezelf?
Ik ben 33 jaar oud en woon samen met mijn vrouw, die ik heb leren kennen in het trainee klasje van BMC, in Amsterdam. Ik fiets graag op mijn racefiets tourrondes door Nederland, overigens een prima manier om te netwerken!

Al in je vroege loopbaan richtte je je vizier op de adviesbranche. Na het afronden van je Master in Business Administration aan de Vrije Universiteit (VU) besloot je zelfs een Master in Management Consulting te volgen. Waar kwam deze interesse voor consultancy vandaan?
Al op mijn twaalfde was ik getriggerd door de Deventerse versie van Joep van den Nieuwenhuyzen die bedrijven adviseerde en ook overnam om ze te verbeteren en daarna weer te verkopen. Toen leek het me al mooi om aan bedrijven te werken en zo de waarde te verhogen. 

Je werkte onder meer als adviseur voor BMC en BDO, wat zie jij als jouw hoogtepunten binnen het advieslandschap?
Het mooiste is dat ik mijn vrouw bij BMC heb leren kennen. Inhoudelijk heb ik het mooiste resultaat gerealiseerd met speelparadijsketen Ballorig. Ik heb vijf jaar voor twee investeerders gewerkt, waar ik ook startte als consultant. Wat me eigenlijk steeds door de jaren heen dwars zat was de zeer korte termijn van opdrachten. Net op het moment dat je er echt lekker in zit en volledige kennis hebt, eindigt de opdracht. Daarom kwam de case van Ballorig als geroepen. De keten was verouderd en ongeorganiseerd. In drie jaar tijd heb ik kunnen werken aan vernieuwing en grote groei van het concept. 

Wijnand Mirandolle - Live on Demand

Eind vorig jaar besloot je de overstap te maken naar Live on Demand. Voor diegenen die niet direct bekend zijn met deze startup, kun je wat meer vertellen over wat Live on Demand precies doet? En, wat was jouw motivatie om je aan te sluiten bij de organisatie? 
Wij zijn een platform dat evenementen met sprekers van aanbod gedreven naar vraag gedreven omdraait. Veel consultancy bedrijven organiseren bijvoorbeeld seminars waarbij op de oude manier een zaaltje en een spreker worden geboekt. Daarna is het hopen dat er mensen komen. Wij draaien het om en kijken eerst of er voldoende vraag is door fans te verzamelen. Iedereen kan een campagne starten en de fans verzamelen. Zijn dat er voldoende (is het event break-even), dan gaan wij alles organiseren en de spreker boeken. 

Het platform is ideaal voor bedrijven. Een voorbeeld is Deloitte die een bekende spreker naar Nederland haalt en waar ze klanten uitnodigen om zo samen kennis op te doen. Via ons platform kunnen bedrijven deelnemen aan interessante events, maar ze dus ook zelf starten waardoor ze zich kunnen profileren met de spreker. Voordeel is ook dat wij de gehele organisatie op ons nemen en dat er dus nooit meer een verlieslatend event is.

Na BDO heb ik samen met een coach gekeken naar waar ik echt energie van krijg. Daar kwam uit dat ik het beste werk in een kleine organisatie die sterk in ontwikkeling is. Bij Live on Demand mag ik doen wat ik het leukst vind: de organisatie op de lange termijn helpen te ontwikkelen tot een volwassen fase.

Kun je ons iets meer vertellen over je huidige rol bij Live on Demand? Hoe ziet een gemiddelde week eruit?
Enerzijds ben ik volledig verantwoordelijk voor de finance. Klinkt suf, maar het is erg leerzaam om het volledige proces een keer zelf te doen. Ik was erg goed in het analyseren en becommentariëren van cijfers, maar nu mag ik ze zelf maken. Bij BDO gaf ik vanaf de zijlijn aan hoe de perfecte rapportage er uit moest zien en hoe je daarmee stuurt, nu ik ze zelf maak betrap ik me er op dat ik het ook niet volgens het boekje doe. Naast de finance ben ik druk met het opleveren van events.

Live on Demand - Crowdfund your speaker

Daarnaast zorg ik dat de CEO zich kan focussen op waar hij goed in is en doe ik de operations, zoals het plannen van het team en bijvoorbeeld aanvragen van WBSO subsidies. Doel is dat ik Live on Demand klaar maak voor verdere groei en schaalbaar maak.

Tot slot, je hebt ervaring opgedaan binnen consultancybureaus en hebt daarnaast gewerkt met mensen van diverse achtergronden binnen een startup-omgeving. Wat zie jij als de belangrijkste voordelen die een consultancy-achtergrond kan hebben?
Dat zijn er veel. Een eerste is dat je je als consultant goed weet te verkopen, ook intern. Overal waar ik kom zie je dat dit een eigenschap is die je nodig hebt om verder te komen. Als consultant moet je constant op de radar zijn van de partners zodat ze je meenemen met opdrachten, bij een normaal bedrijf is dat naar mijn idee net zo belangrijk. Daarnaast ben ik goed getraind in het compleet en netjes opleveren van projecten, ook intern heb je klanten waar je aan levert. Waar mijn collega's nu erg blij mee zijn is dat ik procesgericht denk en eindelijk structuur breng in de startup. Veel startups zijn ideeënfabrieken die wel wat structuur kunnen gebruiken.

Nieuws

Meer nieuws over