Boete van 2 miljard hangt boven hoofd van Europese autoindustrie

30 mei 2016 Consultancy.nl

Diverse autofabrikanten uit Europa hangen forse boetes boven het hoofd als zij niet in staat zijn te voldoen aan de nieuwe emissiestandaarden van de Europese Unie. Onder meer Jaguar Land Rover, BMW, Volkswagen, Daimler, GM en Ford dreigen de gestelde doelstellingen niet te halen, stellen onderzoekers in een nieuw rapport. Boven het hoofd van Volkswagen hangt een boete van €1 miljard, en indien de duurzaamheidsprestaties in de autobranche niet naar een hoger niveau getild worden dan krijgt de algehele sector te maken met tussen de €1,5 miljard en €2 miljard aan boetes.

De afgelopen jaren vormde CO2 uitstoot een van de belangrijke milieu-onderwerpen in de politiek, media en uiteraard binnen de auto-industrie. Gestuwd door de vraag vanuit bedrijven en klanten, bevinden autofabrikanten zich in een concurrentiestrijd om zo groen mogelijk de markt te bedienen. Om deze transitie te versnellen, hebben overheden en toezichthouders nieuwe wet- en regelgeving ingevoerd die autofabrikanten er toe dwingt om bepaalde CO2 emissie doelstellingen te behalen. Zo mogen volgens nieuwe EU-emissienormen nieuw verkochte auto’s vanaf 2021 niet meer dan een gemiddelde van 95 gram per kilometer uitstoten. En mede als gevolg van het schandaal rond Volkswagen met ‘sjoemelsoftware’, wordt vanaf januari 2017 gestart met nieuwe emissietesten volgens een strengere standaard.

In 2017 gaat Europa werken met de Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP), een test voor nieuwe auto’s die moet voorkomen dat autofabrikanten misbruik maken van de eerder gebruikelijke laboratoriumomstandigheden. Met een 'portable emissions measurement system' (pems) vindt de WLTP buiten plaats, ook duren de tests langer, worden deze met hogere snelheden uitgevoerd en er vindt meer versnelling en afremming plaats. Daarnaast wordt komende jaren ook begonnen met testen, om omstandigheden zoals deze zich in de echte wereld voordoen te simuleren, de zogeheten Real Driving Emissions (RDE) van de EU.

Belangrijkste verschillen tussen 2 testcycliAanleiding hiervoor is dat verschillende testen, waaronder van TNO in ons land, hebben aangetoond dat de emissie KPI’s, die volgens officiële cijfers naar buiten worden gebracht, in de praktijk bij lange na niet worden gehaald. “Duidelijk is dat fabrikanten een heel nauwe taakopvatting hebben: ze zorgen ervoor dat auto’s de test doorstaan, maar de uitstoot in de praktijk interesseert ze niet echt. De auto’s voldoen aan de letter van de wet”, zei Richard Smokers van TNO tegenover het FD na de bekendmaking van ‘Sjoemelgate’.

In een poging te begrijpen hoe ‘schoon’ autofabrikanten opereren, hoe goed voorbereid ze zijn op de komende Europese wetgeving, legde PA Consulting Group de prestaties van autofabrikanten in Europa langs CO2-uitstoot meetlat van de Europese wetgeving. De meest recente analyse van het consultancykantoor, die de CO2 emissies en het gewicht van de vloot voor de komende jaren voorspelt,  laat een zeer gemengd beeld zien. Peugeot Citroen (PSA), Fiat (FCA), Renault-Nissan, Toyota en Volvo, die in het verleden allemaal hun CO2 uitstoot hebben terug weten te brengen, liggen op koers om hun individuele emissiestandaarden voor 2021 te realiseren. Vier grote autofabrikanten – Volkswagen, BMW, Jaguar Land Rover, en Hyundai-Kia gaan hun doestellingen echter naar verwachting niet halen.

Op basis van de voorspellingen voor 2021, voert PSA de lijst aan, gevolgd door Fiat, die Renault-Nissan op plek drie heeft ingehaald. Toyota staat op plek vier en Ford doet het op plek vijf beter dan Hyundai-Kia, die op de zevende plek staat. GM is op de zesde plek blijven staan. Volkswagen en Volvo staan op de achtste en negende plek. Door betere prestaties heeft Daimler de tiende plek weten in te nemen en BMW ingehaald, die op de elfde plaats staat, terwijl JLR de onderste plaats op de ranking inneemt.

Ranking - CO2 emissies per autofabrikantBoetes
Een analyse van de voertuigenportfolio’s van de diverse fabrikanten laat zien dat, vooral voor de producenten onderaan de tabel, de belangen zeer hoog zijn, want de kosten die kleven aan het niet halen van de gestelde normen kunnen hoog oplopen. De EU is van plan om fabrikanten een boete op te leggen van €95 voor elke gram CO2 bovenop de richtlijnen die voor de specifieke bedrijven zijn opgesteld, en dat keer het aantal auto’s dat zij in 2020 verkopen – dat kan dus in de honderden miljoenen lopen. Op basis van de huidige verkoopprognoses, zal BMW volgens de adviseurs budget moeten inruimen voor ongeveer €100 miljoen aan opgelegde boetes. Hyundai-Kia en Volkswagen hangen boetes van respectievelijk €300 miljoen en ongeveer €1 miljard boven het hoofd. Op basis van de huidige ontwikkeling moet de hele sector rekenen op een boete van tussen de €1,5 miljard en €2 miljard.

Van de autofabrikanten die iets achterlopen op koers, boekt Daimler de meeste progressie in het terugbrengen van CO2-uitstoot. Zij zijn er in geslaagd meer relatief kleinere Mercedessen te verkopen, de motorgrootte in de C-klasse te verkleinen en introduceren in 2017 een nieuw benzine- en dieselplatform.

BMW bevindt zich in de gevarenzone vanwege het relatief grote aantal verkochte zware auto’s en SUV’s en een lage verkoop van hybride en elektrische auto’s. Naar verwachting zal ook Jaguar Land Rover de gestelde doelstellingen niet halen, maar omdat zij relatief weinig auto’s verkopen (170.000 per jaar in Europa), zal de straf voor de Britten lager uitvallen. Hyundai-Kia leek lange tijd aan de 2021 doelstellingen te voldoen, maar door een bijzonder forse daling van de resultaten zal de autofabrikant nu waarschijnlijk zijn doel gaan missen, aldus de onderzoekers. De Koreaanse fabrikant verkoopt in verhouding weinig hybride auto’s, daarnaast zijn de huidige benzine- en dieselmotoren van Hyundai-Kia niet zo efficiënt als die van concurrenten, waardoor Hyundai Kia relatief gezien het verst van de gestelde 2021-doelstellingen verwijderd blijft.

CO2 emissies ten opzichte van 2015 en 2021 doelstellingen

“Fabrikanten worstelen nu al met EU-doelstellingen, maar hun uitdagingen worden enkel groter”, zegt Thomas Göttle, automotive expert bij PA Consulting Group. “Autofabrikanten moeten stappen ondernemen om prestaties van de motor te verbeteren, het gewicht van voertuigen omlaag te brengen en het voertuigenportfolio te herzien. Dit is nodig om te voldoen aan de emissiedoelstellingen voor 2021 en het risico op boetes te verlagen.” Ook het verhogen van het aandeel van elektrische auto’s in het voertuigenportfolio kan een grote rol spelen, wanneer de volumes aantrekken. Het beeld is hier echter gemengd, zo staat bijvoorbeeld bij Volkswagen momenteel slechts 0,1% van de totale verkoop uit elektrische auto’s.

Europese automakers Peugeot/Citroën, Fiat, Renault/Nissan en Volvo staan volgens de analyse van PA Consulting Group er goed voor om aan de strengere standaarden te voldoen. Ook ’s werelds grootste autofabrikant Toyota past al relatief veel CO2-reductie toe in de modellen die het verkoopt.

Nieuws

Meer nieuws over