De IT implicaties van nieuwe wet en regelgeving in financiële markten

26 mei 2016 Consultancy.nl

Als gevolg van de kredietcrisis is er een tsunami aan nieuwe wet en regelgeving gelanceerd in de financiële dienstverlening. Reeds tien jaar ben ik als projectmanager actief binnen de kapitaalmarkt, verantwoordelijk voor overall IT delivery van requirements uit wetgevingsmaatregelen zoals Short Selling, EMIR en Dodd Frank. Specifiek binnen de financiële markten zie ik verschillende soorten regelgeving met allemaal hun eigen doel. Op 2 juni in de namiddag bent u welkom bij de Round Table waar ik het een en ander ga toelichten.

De hierboven genoemde doelen kunnen zijn: het vergroten van de markt transparantie, het beschermen van klanten, of het beschermen van het bank systeem. Van elk van deze doelen zijn er ook weer vele soorten regels, die afhankelijk van continent, type bedrijf, limieten toepasbaar zijn. In onderstaande wijs ik op kort op implicaties op zowel proces en systeemniveau. Later leg ik uit wat maakt dat ik een holistische benadering in dit geheel van regelgeving op IT, proces en product onderschrijf.

Implicaties raken alle facetten van het bedrijfsproces
Voor de front office heeft dit onder andere effect op de waardering van producten. Op proces niveau, binnen Operations voor het verzamelen van trade data voor rapportage aan een trade repository, binnen Risk management in het invoeren van nieuwe risico modellen, en binnen Accounting door bijvoorbeeld het invoeren van vernieuwde accounting standaarden. Een gemene deler die ze raken is de IT voor het invoeren van deze regels in de systemen.

Een van de grootste uitdagingen hierin is dat de gevraagde implementaties van nieuwe wet en regelgeving vanuit verschillende hoeken komen en daarbij overlappende tijdslijnen hebben. Daarbij wordt er gevraagd naar oplossingen die nog niet uitgekristalliseerd zijn, laat staan een marktconforme standaard kennen. Hierbij zal elke instelling zelf oplossingen definiëren om zich in ieder geval aan de opgelegde tijdslijnen te kunnen houden. Vaak zijn deze oplossingen ad hoc en specifiek voor een bepaalde wet of regelgeving opgesteld.

Wet en regelgeving

Deze manier van werken zal helaas geen duurzame oplossingen kunnen realiseren. Ook met het oog op toekomstige, nog meer complexe wet en regelgeving is het belangrijk om een meer holistische benadering te creëren voor deze implementaties. Dit zal een samenspel moeten zijn van regulatory experts in de organisatie, met de staande business en IT organisatie. Dit zal oplossingen kunnen bieden aan efficiëntere implementaties en een overall raamwerk voor nauwkeurige opvolging aan alle wet en regelgeving.

In de Nederlandse markt zien we gradueel steeds meer beweging die deze richting op gaat. Het besef voor deze aanpak is aanwezig, alleen is de legacy (IT) infrastructuur daarin een lastige component om ook een overall, toekomstbestendige oplossing neer te zetten. De tegenwerking zal zijn gelegen in de vereiste investering voor overall oplossingen. Om toch een efficiënte en toekomstbestendige infrastructuur neer te zetten, is een dergelijke aanpak en bijkomende investering noodzakelijk.

Vanuit Varrlyn helpen wij onze klanten bij implementaties van wet en regelgeving op IT systemen. Daarin volgen wij de driehoek van product, proces en systeem en zoeken telkens naar een holistische aanpak die ook in de dagelijkse praktijk een werkbare blijft. Wij hebben daarin niet alleen een brede expertise opgebouwd, maar ook succesvolle credentials binnen financial services gerealiseerd. Wij blijven graag in gesprek met (con)collega’s, systeemgebruikers en toezichthouders binnen financial markets.

Graag zoeken wij jullie op. Ik besluit met een oproep om deel te nemen aan onze Round Table op het Risk & Compliance Congres op donderdag 2 juni aanstaande in Baarn vooral niet te schromen mij of mijn collega Cherien van Ampt aldaar te benaderen.

Een artikel van Stephan van der Windt, Partner bij adviesbureau Varrlyn.

Nieuws