Morgens lanceert opleidingsprogramma Digitaal Leiderschap

01 juni 2016 Consultancy.nl

Organisatieadviesbureau Morgens heeft een nieuw opleidingsprogramma voor managers gelanceerd: het ‘Programma Digitaal Leiderschap’. Tijdens het vierdaagse programma doen deelnemers inzichten op in de opbrengsten van een digitale transformatie voor hun organisatie en klanten. Ook leren ze de belangrijkste elementen van digitale transformaties kennen en hoe zij deze in hun organisatie kunnen toepassen. Het programma zal worden geleid door Mark Elstgeest, partner bij Morgens.

Anno 2016 verwachten klanten in toenemende mate digitaal bediend te worden. Veel traditionele bedrijven erkennen de enorme potentie van digitalisering en de noodzaak om een digitale strategie te implementeren. Links en rechts duiken immers steeds sneller nieuwe innovatieve spelers op, met digitale modellen toegesneden op de klant van de toekomst. Veel gevestigde spelers besluiten daarom in te zetten op digitalisering, maar worstelen met het ontwikkelen en invoeren van digitale transformaties.

Veel organisaties stellen zich volgens Mark Elstgeest, partner bij Morgens, vooraf belangrijke vragen als: ‘Waarom zouden we digitale transformaties eigenlijk moeten doorvoeren?’ en ‘wanneer start je daar dan mee?’ Ook zien sommige bedrijven beren op de weg bij digitale transformaties. Een IT-realisatie kan weerbarstig zijn, met mogelijk een ingewikkelde reorganisatie en moeizame implementatie, omdat digitalisering vaak gepaard gaat met fte-besparingen.

Waarom dan toch starten met een digitale transformatie? Elstgeest: “Een digitale organisatie biedt haar klanten maximale meerwaarde door de huidige technologische mogelijkheden optimaal te benutten. Bijvoorbeeld door digitalisering van processen, nieuwe klantkanalen en gebruik van social media. Dit leidt tot efficiënter en sneller werken, grotere wendbaarheid én hogere klanttevredenheid.”

De partner van Morgens – een adviesbureau gespecialiseerd in proces-, project- en verandermanagement – wijst er op dat de drijfveer om te digitaliseren (“het burning platform of de urgentie”) van buitenaf moet komen en niet slechts vanuit de motivatie om mee te willen met de tijd. “Een intern gedreven organisatieverandering is gedoemd te mislukken”, aldus Elstgeest. Hij geeft aan dat het startpunt voor organisaties altijd de customer journey van klanten moet zijn. “Hoe verwachten je klanten dat ze in de nabije toekomst bediend worden? De voordelen die digitalisering kunnen opleveren voor klanten, vormen de juiste drijfveren voor organisatieverandering”, benadrukt hij.

Maar dan de belangrijkste vraag: Hoe voer je digitale transformaties door? Uit diverse onderzoeken blijkt dat vooral leiderschap een belangrijke rol speelt bij het succesvol doorvoeren van digitale transformaties. Ook Morgens deelt deze conclusie op basis van eigen onderzoek en stelt dat “Digitaal Leiderschap’ dé succesfactor voor een digitale transformatie is”. Elstgeest: “Digitale leiders wijzen hun managers en medewerkers de weg naar digitaal werken door te inspireren, kaders te stellen, aan te jagen en uit te dagen. Digitaal leiderschap gaat over het doorleven van de digitale toekomst en de kansen die deze toekomst klanten, organisatie, keten en medewerkers biedt.”

Programma Digitaal Leiderschap

Programma Digitaal Leiderschap
Om de management- en toplaag van organisaties te helpen met het doorvoeren van digitale transformaties binnen hun bedrijfsvoering heeft Morgens recentelijk het opleidingsprogramma ‘Digitaal Leiderschap’ gelanceerd. Tijdens een programma van vier dagen doen deelnemende topmanagers inzichten op in de opbrengsten van een digitale transformatie voor hun organisatie en klanten. Ook leren ze de belangrijkste elementen van digitale tranformaties kennen en hoe zij deze in hun organisatie kunnen toepassen. In het programma komen diverse praktijkvoorbeelden voorbij, waaronder de Rechtspraak, Starbucks en de Belastingdienst.

De belangrijkste elementen van digitale transformaties die gedurende het programma behandeld zullen worden zijn: ‘De implementatie van een (kanalen)strategie’; ‘Het opleiden van medewerkers in nieuwe (digitale) vaardigheden’; ‘Agile ontwikkelen en implementeren’; en ‘Denken in klantreizen en persona’s’. De deelnemers definiëren allereerst de meerwaarde voor hun klanten en medewerkers en ontwikkelen een lange termijn visie (‘stip op de horizon’) en plan voor hun digitale organisatie. Verder leren ze welke rol een leider speelt binnen het transformatietraject en welke houding- en gedragsaspecten een positieve invloed op de transformatie hebben.

Elstgeest besluit: “Het Digitaal Leiderschap opleidingsprogramma van Morgens levert de management en toplaag van organisaties een concrete toekomstvisie en uitvoeringsplan op waar zij meteen mee aan de slag kunnen.”

Nieuws