Interview met Chris Rodrigues, consultant bij Adjust Consulting

08 juli 2016 Consultancy.nl

Een interview met Chris Rodrigues, consultant bij Adjust Consulting, een inkoopspecialist uit Amstelveen.

Introduceer jezelf/ vertel kort waar jij binnen Adjust mee bezig bent.
Ik werk sinds 2010 voor Adjust en mag voor leuke opdrachtgevers uitdagende projecten uitvoeren. De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan met complexe tenders voor logistiek en verpakkingsmaterialen waaronder grote volumes golfkarton.

Wat is je achtergrond/ wat heb je voor Adjust gedaan?
Na de middelbare school ben ik in de horeca terechtgekomen omdat ik nog niet wist wat ik wilde studeren. Vanuit de horeca kreeg ik interesse in de organisatie van evenementen en ben toen Facility Management gaan studeren. In het 2e jaar kregen wij een introductie inkoopmanagement en ik was meteen verkocht. Ik heb inkoop gerelateerde stages gevolgd en de minor inkoopmanagement. Ondanks mijn facilitaire studieachtergrond heb ik maar weinig facilitaire diensten en producten ingekocht. Vanuit de horeca heb ik geleerd om altijd te streven naar het overtreffen van de verwachtingen van je gasten. Dit heb ik meegenomen in mijn rol als consultant waarbij ik altijd streef naar een tevreden opdrachtgever na een succesvol project.

Waarom heb je de keuze gemaakt bij Adjust te komen werken als consultant?
Ik heb voor Adjust gekozen omdat ik mij als inkoper in de breedte wilde oriënteren alvorens verder te specialiseren op een bepaald pakket en/of segment. Nu beschik ik over ruime ervaring binnen de publieke en private sector waarbij ik gekozen heb om mij verder te specialiseren binnen de private sector.

 Chris Rodrigues - Adjust

Wat vind jij het meest interessant in je werk als consultant bij Adjust?
Adjust is – zoals de naam het eigenlijk al zegt – een flexibel bedrijf. Als consultant ben je zelf verantwoordelijk voor je planning waardoor je ook flexibel kan zijn in je werktijden. Natuurlijk moet dit wel altijd afgestemd zijn op de eisen van de opdrachtgever, maar daarbuiten beschik je als consultant over veel vrijheid. In de werkverdeling wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met de voorkeuren van de consultants. Daardoor werk ik eigenlijk altijd aan projecten die ik leuk vind.

Welke opdracht/ ervaring is je tot nu toe het meeste bijgebleven in je loopbaan binnen inkoop?
Het is moeilijk om slechts 1 opdracht of ervaring te noemen. Ik heb een aantal online veilingen gedaan en dat is toch altijd wel erg spannend. Pas op het laatste moment komt de prijs in beweging. Er is in tegenstelling tot langdurige tenders altijd veel aandacht vanuit het management van de opdrachtgever omdat het eindresultaat binnen een uur bekend is. Veilingen zijn echter niet complex dus hier haal ik niet de grootste uitdaging uit. Dan kom ik uit op logistieke tenders. Ik kan mij volledig verliezen in een databestand om die op orde te brengen voor een tender. Het hoogtepunt bij deze projecten is het uitwerken van de scenario’s op locatie bij de opdrachtgever. Door het behalen van goede resultaten mogen we regelmatig terugkomen voor een nieuwe of opvolgende tender. Dit is voor mij het grootste compliment die ik kan krijgen en daar haal ik dan ook de meeste voldoening uit.

Wat is je grootste inkoop uitdaging ooit geweest binnen je opdrachten tot nu toe?
De grootste uitdaging voor mij als inkoper is de factor mens. Zeker gedetacheerd op een afdeling inkoop moet je regelmatig een politiepet opzetten omdat interne klanten zich niet (willen) conformeren aan het beleid. Omdat ik deze rol niet leuk vind probeer ik tegenwerkende mensen mee te krijgen. Meestal helpt het om ze vanaf stap 1 mee te nemen en steeds aan te geven waarom we een bepaalde weg bewandelen. Zodra ze merken dat wij als inkoper niet tot last zijn maar kunnen bijdragen aan een beter resultaat dan zie ik de houding ten aanzien van inkoop compleet veranderen.

Nieuws

Meer nieuws over