Interview: Alejandra Lugard, Consultant bij Simon-Kucher

13 juni 2014 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting geven van je achtergrond?
Natuurlijk. Alejandra Lugard. Consultant bij Simon-Kucher & Partners (SKP). Ik heb 5 jaar in de consultancybranche gewerkt. Voordat ik aan het werk ging studeerde en leefde ik 4 jaar in Australië, 10 in Duitsland en 10 in Colombia. 

Na je studie ging je aan de slag als Consultant bij TRAG (inmiddels Performation), een bureau gespecialiseerd in management informatie binnen de zorgsector. Vanwaar jouw keuze voor een organisatie binnen de zorgbranche?
Toen ik destijds bij TRAG aan het werk ging, waren er drie hoofdredenen waarom ik me tot het bedrijf aangetrokken voelde. Ten eerste; het was hun focus om ziekenhuizen te helpen omgaan met de uitdagingen die zij tegenkwamen door management informatie te creëren betreffende hun functioneren wat kosten en productiviteit betreft. De tweede reden was de internationale ambitie van TRAG. Gezien mijn internationale achtergrond leek het destijds een perfecte match. Het bedrijf bestond uit alleen Nederlandse werknemers en de CEO wilde van binnenuit internationaliseren. De derde reden was de ondernemingsgeest van de werknemers en het management team. Toen ik begon, werkte iedereen er op dagelijkse basis aan om het bedrijf te ontwikkelen en verbeteren. Het was een innovatieve omgeving die werknemers aanmoedigde om, ongeacht hun functie, hun mond open te trekken. Kortom, TRAG was een perfect startpunt voor mijn carrière in de consultancybranche.

Naast je werkzaamheden bij Performation besloot je een Executive MBA programma te volgen aan onder meer Nyenrode Universiteit, die je met ‘high distinction’ afrondde. Waar lag de behoefte je verder te ontwikkelen?
Na een aantal jaar bij TRAG gewerkt te hebben, begon ik te zoeken naar een nieuwe uitdaging. Op een dag vertelde een van mijn collega’s (eigenlijk mijn inofficiële mentor) me over de FD Career Challenge en een aantal maanden later had ik het geluk om op de vijfde plaats te eindigen. Dit betekende dat ik de kans kreeg om, naast mijn fulltime baan, een Executive MBA te volgen aan Nyenrode/Universiteit van Stellenbosch en de Kellogg School of Management te doen. De MBA was toentertijd precies de uitdaging waar ik naar op zoek was en het resulteerde er eigenlijk in dat het me hielp de volgende stap in mijn carrière te definiëren; het betreden van management consultancy met als focus top-line-growth in plaats van efficiency en kostenbesparing.

Alejandra Lugard - Simon Kucher

Uiteindelijk belandde je begin 2013 bij Simon-Kucher & Partners. Wat was je motivatie om binnen de strategie adviesbranche te gaan werken? En waarom koos je specifiek voor SKP?
Ik kwam Simon-Kucher & Partners tegen toen ik research aan het doen was voor snelgroeiende bedrijven voor mijn MBA thesis. Ik herinner me dat ik bij het lezen van hun website dacht: dit is een 100% match. Simon-Kucher legt een sterke focus op de combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve inzichten om praktische recommandaties te creëren voor onze cliënten, een combinatie waar ik echt van genoot tijdens mijn MBA. Ten tweede lag de focus op top-line groei in plaats van op efficiency en kostenbesparing; wat Simon-Kucher onderscheidde van andere consultancybedrijven. Dit was erg belangrijk voor me nadat ik de eerste jaren van mijn carrière gespendeerd had aan kostenbesparing. Daarbij was het kantoor in Amsterdam relatief nieuw, wat min of meer betekende dat ik me in een ondernemende, levendige en snelgroeiende omgeving bevond, wat toen ongelooflijke groeimogelijkheden voor medewerkers betekende – en nog steeds betekent –, iets dat ik tijdens mijn sollicitatiegesprekken al voelde. Kortom: het was het type bedrijf, het type werk en het type mensen. De omgeving en de mensen trokken me in eerste instantie aan en motiveren me iedere dag weer.

Je werkt nu ongeveer anderhalf jaar voor SKP. Met welke thema’s houd je je zoal bezig
De afgelopen anderhalf jaar bij Simon-Kucher voelen eigenlijk als 5 jaar. Dat komt doordat ik de kans gekregen heb om te werken voor veel verschillende bedrijven in evenveel verschillende industrieën, van fabricage tot consumentengoederen. Wat thema’s betreft zijn we het nummer 1 bedrijf in de wereld omtrent pricing en dat is precies waar de focus voor onze projecten ligt. Omdat pricing sterk gerelateerd is aan strategy, marketing en sales betekende dit voor mij dat ik de mogelijkheid heb om met al deze thema’s in aanraking te komen, met in het bijzonder de focus op het verhogen van sales en & pricing power.

Je beschikt over een bijzonder internationaal profiel – van oorsprong Colombiaanse, je middelbare school gevolgd in Duitsland, gestudeerd in Australië en inmiddels alweer zo’n zes jaar woonachtig in Nederland. Op welke manier levert je internationale achtergrond profijt op in een internationale omgeving als consulting?
Ik denk dat het werken in een global mananagement consultancybedrijf perfect is voor diegenen met internationale achtergronden. Zoals velen naar huis verlangen, verlang ik naar plekken ver van huis. In andere woorden: na een aantal jaar in een land word ik nerveus over het feit dat ik andere landen niet gezien heb en dat mondt niet lang daarna uit in een verhuizing. Simon-Kucher is mondiaal (we zitten in 27 landen) en bemoedigt internationale coöperatie en staat open voor rotatie. Dit betekent voor mij dat ik het gevoel heb eindelijk echt m’n plek gevonden te hebben, aangezien ik weet dat er meer dan genoeg internationaliteit is in ons bedrijf voor de momenten dat we verlangen naar plekken ver van huis.

Strategy consulting staat bekend als een mannenbolwerk. Hoe zijn de man-vrouw verhoudingen binnen SKP en op welke manier ondersteunt Simon-Kucher diversiteits-doelstellingen?
Het thema ‘vrouwen op de werkvloer’ en voornamelijk in de consultancybranche heeft in de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. In ons Amsterdamse kantoor hebben we het geluk om een sterke groep intelligente en carrière gedreven jonge vrouwen te hebben die dit thema interesseert. Dit heeft geresulteerd in verschillende events om vrouwen in de consultancybranche te promoten, maar ook dat er een aantal vrouwen aangenomen zijn om het vrouw-man ratio in balans te brengen.

Tenslotte, welk advies zou je studenten met interesse voor strategy consulting willen geven?
Zorg ervoor dat je voor het inschrijven volledig begrijpt wat jou beweegt en welke bedrijf het beste bij je past. Zorg daarbij dat je je goed voorbereid voor sollicitaties. Sollicitaties in de consultancybranche zijn leuk en uitdagend en zullen je helpen om te begrijpen of consultancy echt wat voor je is. Als je het sollicitatiegesprek leuk vindt, dan is de kans groot dat de baan je ook zal bevallen.

Nieuws

Meer nieuws over