Franse adviesmarkt groeit met 3,6% naar 4,1 miljard

10 mei 2016 Consultancy.nl

Grote Franse consultancybureaus hebben de afgelopen twaalf maanden hun totale omzet zien stijgen met 3,6%. Daarmee is 2015 het beste jaar voor de Franse adviesmarkt sinds de start van de wereldwijde financiële crisis. De Franse markt voor management consulting wordt nu geschat op een waarde van €4,1 miljard – circa €100 miljoen meer dan in 2014.

Tussen 2009 en 2012 vertoonde de omzet van de Franse adviesbranche jaar op jaar krimp. Data van Source Global Research (Source) toont aan dat de inkomsten van adviesbureaus in het land uiteindelijk terugliepen naar tussen de €3,8 en €3,9 miljard in 2013. Sindsdien is groei teruggekeerd in het Franse advieslandschap. In 2014 groeide de markt met 2,4% en passeerde de grens van €4 miljard, en in 2015 wisten de Franse adviesbureaus hun momentum weer te versnellen, met een groei van 3,6%. Anno 2016 is de Franse adviesmarkt zo’n €4,1 miljard waard, goed voor zo’n 3,9% van de wereldwijde consultancybranche.

Een groot deel van de groei van de Franse adviesbranche is afkomstig van de financial services sector, die meer dan een kwart van de gehele Franse adviesmarkt voor zijn rekening neemt. In 2015 groeide dit segment met 6,4% naar een totaal van €1,2 miljard. Een aanzienlijk deel van de vraag kwam voort uit veranderingen in wet- en regelgeving, maar de echte ‘gamechanger’ was het besluit van veel organisaties om ingrijpende transformaties in gang te zetten, waarvoor veel consultants werden ingehuurd. “We hebben een groot aantal transformatieprogramma’s zien opstarten. Deze programma’s waren door de financiële crisis een tijdje van de radar verdwenen, maar beginnen nu weer te verschijnen”, vertelt Bernard Desprez, Managing Director van Kurt Salmon.

De analisten tonen aan dat ook andere sectoren een goed jaar achter de rug hebben. De maakindustrie (€694 miljoen), gezondheidszorg (€122 miljoen) en retailsector (€322 miljoen) gaven alle drie ruim 5% meer uit aan consultants dan in 2014. De publieke sector bleef echter steken, waardoor de inkomsten uit deze sector slechts met 0,1% stegen naar €374 miljoen. “Na jaren van bezuinigen en ontslagen, zijn veel Franse organisaties begonnen met investeren in projecten waar consultants bij nodig zijn”, aldus Alison Huntington, analist bij Source. 

Hoewel de markt als geheel gegroeid is, hebben Franse management consultancybureaus niet allemaal evenveel mee kunnen profiteren. Zo hadden bureaus met een puur nationaal gerichte focus meer moeite met het realiseren van omzetgroei dan hun internationaal georiënteerde branchegenoten. “De nationale vraag verbeterde enigszins gedurende het jaar, maar advieswerk voor multinationals bij internationaal gerichte projecten vertoont de meeste groei en enthousiasme”, blikt Huntington terug. Adviesbureaus met een zelfde internationale footprint als hun klanten en met een breed pakket aan vaardigheden – zoals de grotere strategie consultancybureaus, de Big Four, en functioneel specialisten – lieten goede financiële resultaten zien. Middelgrote adviesbureaus hadden het daarentegen een stuk zwaarder om groei te realiseren. Huntington: “Over het algemeen vertonen de grotere wereldwijde kantoren en bureaus met veelgevraagde specialismen een stijgende lijn, terwijl de middelgrote spelers hopen op een stabielere markt.”

Grootte van de wereldwijde consultancy markt

Veel van deze middelgrote spelers – vaak beschouwd als te groot om voor specialist door te gaan, maar te klein om te kunnen concurreren met de grote spelers – stellen hun strategieën en positionering bij om te kunnen overleven. Andere bureaus besluiten juist om te fuseren met branchegenoten om zo hun schaal te vergroten.

Data van Equiteq toont aan dat er in 2015 116 grote deals (deals met een waarde van $20 miljoen of meer) hebben plaatsgevonden in de Franse adviesbranche – een derde van het aantal deals in de Britse adviesmarkt, maar twee keer zoveel als in Duitsland*. Ter vergelijking, in Nederland en Scandinavië wordt meer dan 40% van de overnames gedaan door ‘buitenlandse’ spelers. Enkele voorbeelden van recente deals in het Franse advieslandschap zijn de overname van SMG Group door PwC (50 consultants), de overnamedeal tussen Solucom en Kurt Salmon (exclusief de retail en consumentengoederen praktijken van Kurt Salmon) en de fusie tussen Trexia Consulting en 7M Consulting.

Toch zijn er een aantal middelgrote Franse consultancybureaus die bewust afwijken van dit soort strategieën en de voorkeur geven aan een meer defensieve strategie, stelt Didier Taupin, Managing Partner Consulting bij Deloitte. “Veel van de middelgrote bureaus trachten zichzelf te beschermen door groei, het nemen van risico’s en schaalverkleining af te wijzen.” Met andere woorden, zij zien de gevaren, maar willen simpelweg niet fuseren en kiezen liever voor een eigen overlevingsstrategie.

Vanuit een functioneel perspectief groeiden de risk & regulatory servicelijnen het snelst (+5,9%), door de toenemende interesse in risk en cybersecurity, evenals de toenemende druk van wet- en regelgeving op veel sectoren. Technologie, het grootste consultancyvakgebied in Frankrijk – naar schatting goed voor een derde van de markt – groeide met een gezonde 4%, als gevolg van de toenemende vraag naar diensten rondom nieuwe technologie en bestaande kernsystemen.

Operations management neemt 20% van de Franse adviesmarkt voor zijn rekening. Strategy consulting is goed voor net iets meer dan 15% van de markt. Volgens een recent onderzoek omvat dit deel van de markt een aantal van de meest prestigieuze consultancybureaus van Frankrijk, met bovenaan de lijst de advieskantoren McKinsey & Company, The Boston Consulting Group en Bain & Company.

Vooruitzicht
De vooruitzichten voor 2016 en de jaren daarna zijn overwegend positief, maar kijkend naar de afzonderlijke segmenten, sectoren en type bureaus zijn de voorspellingen gemengd. In een optimistisch scenario wordt voorspeld dat de economie zich verder zal herstellen, waardoor de groeiende vraag verder toe zal nemen. Hierbij wordt ‘Digital’ gezien als een van de belangrijkste groeigebieden, hoewel Frankrijk in dit opzicht achterloopt op volwassen adviesmarkten als de Verenigde Staten (met een waarde van ruim $50 miljard) en de UK (ruim $6 miljard). “Het lijkt er op dat de digitale revolutie vooralsnog weinig oplevert voor consultants in Frankrijk. Klanten overwegen vooral hun opties in plaats van daadwerkelijk projecten in gang te zetten.”

De adviesbureaus hebben er echter vertrouwen in dat klanten binnenkort tot actie zullen overgaan en versterken daarom hun digitale adviespraktijken om zich op de komende vraag voor te bereiden. “Onze gesprekken met klanten over digital en transformaties hebben een punt bereikt waar zij klaar zijn om projecten te lanceren”, bevestigt Nicolas Richard, Consulting Head bij KPMG Frankrijk. 

Volgens de analisten is het waarschijnlijk dat de vraag vanuit de publieke sector verder zal stagneren. Met de presidentiële verkiezingen die in 2017 gepland staan, kiezen veel klanten ervoor om hun besluiten over grootschalige programma’s uit te stellen totdat de stemmen geteld zijn. “Om die reden wordt er in 2016 erg weinig groei in de inhuur van consultants verwacht”, vertelt Huntington.

Verder erkennen consultants dat de adviesmarkt in Frankrijk nog steeds fragiel is. “De zorg bestaat dat het lichte economische herstel is gebaseerd op een wankele ondergrond en dat er weinig voor nodig is om het consumentenvertrouwen te schaden”, aldus Huntington. “Ook maakt men zich zorgen dat de grotere structurele problemen in de Franse economie nog niet zijn aangepakt en naar alle waarschijnlijkheid ook niet binnenkort opgelost zullen worden”, concludeert de analist.

* Waarbij het in 80% van de gevallen om deals gaat waarbij beide spelers afkomstig zijn uit Frankrijk.

Nieuws

Meer nieuws over