Synechron wil zijn omzet verdrievoudigen naar $1 miljard in 2020

09 mei 2016 Consultancy.nl

Synechron, een technologie- en ICT adviesbureau met een focus op de financial services sector, heeft onlangs zijn ambities voor de komende jaren bekendgemaakt. In 2020 wil het bureau de magische omzetgrens van $1 miljard doorbreken, bijna drie keer zoveel als de huidige $350 miljoen. Als onderdeel van zijn strategische roadmap heeft het in New York gevestigde kantoor zijn activiteiten heringedeeld in drie service lines en een nieuwe merkidentiteit geïntroduceerd.

In 2001 werd Synechron opgericht door Faisal Husain, Zia Bhutta en Tanveer Saulat. In de afgelopen vijftien jaar is Synechron uitgegroeid tot een van de grotere wereldwijde zakelijke dienstverleners, met een exclusieve focus op de financial services sector, waarmee het zich van andere spelers in de markt onderscheidt. Anno 2016 staat het hoofdkantoor van Synechron in New York, heeft het bureau meer dan 5.000 professionals in dienst in 16 verschillende landen, en genereert het bedrijf een omzet van $350 miljoen.

De groei van Synechron is het resultaat van een mix van organische en inorganische groei door middel van overnames. Recente overnames van het bureau waren onder meer usable (een Amerikaans UI/UX designbureau), Crossbridge (een financial services consultancybureau uit Londen) en Team Trade, een in Parijs gevestigd bureau dat zich specialiseert op het gebied van software integratie en business consulting. In 2013 werd ook Double Effect, een Nederlands management consultancybureau, door Synechron overgenomen, terwijl tussen 2007 en 2009 onder meer 110 Technologies, een testing services bedrijf, en technologie expert SysCore Solutions, werden geacquireerd.

Met het oog op zijn groeipad van de afgelopen jaren, evenals de positieve vooruitzichten in de markt – de financial services markt is een van de snelst groeiende segmenten van de wereldwijde consultancymarkt – heeft het managementteam van Synechron, onder leiding van CEO Faisal Husain, bekendgemaakt grote plannen te hebben voor de komende periode. In de komende vijf jaar wil het bedrijf zijn wereldwijde omzet bijna verdrievoudigen naar een totaal van $1 miljard of meer. Als deze ambitie werkelijkheid wordt zal dit het bureau een plek verschaffen in de wereldwijde top 10 van grootste consultancybureaus binnen het financial services landschap.

“Synechron is de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid van een startup naar een gevestigde niche-speler”, blikt Husain terug. “We hebben de eer gehad om te mogen werken met een verzameling briljante klanten en werknemers, de twee belangrijkste factoren voor ons succes. Nu hebben we onze zinnen erop gezet om tegen het einde van het decennium een bureau met een omzet van $1 miljard te worden.” Husain erkent dat het een “zeer ambitieuze” doelstelling is, maar voegt daaraan toe dat zijn bedrijf “goed gepositioneerd” is om te profiteren van het gigantische potentieel in de markt.

In het gehele financial services segment krijgen organisaties te maken met een stroom van veranderingen, die hen dwingt om hun businessmodellen en bedrijfsvoering te transformeren. Zo zullen banken hun businessmodellen moeten aanpassen en moeten inspelen op technologische ontwikkelingen binnen de financiële sector. Strategie consultancykantoor Bain & Company waarschuwde in een recent onderzoek bijvoorbeeld dat retailbanken die onvoldoende reageren en achterlopen met hun digitaliseringsambities forse omzetdalingen riskeren. Onder meer de ontwikkelingen op het gebied van blockchain technologie en het Internet of Things (IoT) worden als potentiële gamechangers aangewezen. Ondertussen neemt de concurrentie toe vanuit grote Tech-bedrijven, FinTech-spelers en ook alternatieve aanbieders van bedrijfsfinancieringen.

Met het oog op de vele veranderingen in de markt, stelt Husain dat er de komende jaren diverse kansen voor het oprapen liggen. Hij kijkt er naar uit om met “het beste talent in de sector en een infrastructuur van wereldklasse” meer en meer marktaandeel te veroveren.

Om Synechron organisatorisch beter te laten aansluiten op de veranderende marktomgeving, heeft het kantoor onlangs een interne reorganisatie doorgevoerd. De nieuwe structuur behelst drie verschillende service lines – Digital, Business Consulting en Technology – intern ook wel de ‘Power of 3’ genoemd. Bovendien heeft het bureau een nieuwe merkidentiteit gelanceerd, een stap die volgens het marketingteam van Synchron “de evolutie van het bedrijf en zijn visie voor 2020 en de toekomst onderstreept.” Als onderdeel van zijn nieuwe merk heeft Synechron zijn website vernieuwd, zodat ook deze de nieuwe ‘Power of 3’ strategie en propositie duidelijk naar buiten communiceert.

Nieuws

Meer nieuws over