Emesa wint 1e editie van The Analytics Lab voetbal hackathon

02 mei 2016 Consultancy.nl

Medio april organiseerde The Analytics Lab de eerste editie van de Football Hackathon. Teams van zeven verschillende bedrijven namen deel aan de competitie en vulden, met behulp van state-of-the-art data analytics inzichten, een voetbaltoto voor een speelronde van de Engelse Premier League zo goed mogelijk in. Het team van Emesa ging er uiteindelijk met de felbegeerde beker ervandoor.

Terwijl de spanning in de binnen- en buitenlandse voetbalcompetities tot een ongekende climax steeg, had de speelronde 34 van de Engelse Premier League (15-17 april) een bijzonder tintje voor de deelnemers aan de eerste Football Hackathon van Nederland. Na weken van voorbereiding, trainingskampen en hoogtestages, betraden zeven deelnemende teams het stadion 'The Muhammed' bij B.Amsterdam, een startup hub in Amsterdam. Het event, een initiatief van The Analytics Lab (onderdeel van adviesbureau Cmotions), had als doelstelling om scores, door middel van data science, zo goed mogelijk te voorspellen. 

“De wedstrijdspanning was tijdens de warming-up al voelbaar”, zegt Niek Agema, Marketing Intelligence Consultant bij Cmotions en een van de initiatiefnemers van de wedstrijd. Laptops werden aangesloten, de tactiek werd nogmaals besproken. Nadat de processoren warmgedraaid waren en de voedingskabels de nodige rek- en strekoefeningen hadden afgewerkt, maakte de stadionspeaker de opstellingen bekend en werden de spelregels uitgelegd. Tot veler verrassing was het niet de eigen Eredivisie, maar de Engelse Premier League die op basis van data analyse voorspeld diende te worden. “Bedrukte gezichten bij een aantal teams, die hun voorbereiding volledig gewijd hadden aan hun kennis en dataverzameling van de Nederlandse competitie”, aldus Agema.

Ondanks de wending speelden de deelnemende teams vanaf het eerste fluitsignaal zeer gepassioneerd. Elk team kreeg een fictief budget van € 1.000, dat zo goed mogelijk ingezet moest worden om de tien wedstrijden van de speelronde te voorspellen. Op elke wedstrijd diende minimaal €50 en maximaal €200 ingezet te worden, waarbij de odds (quoteringen) voorafgaand aan de hackathon door een bekend wedkantoor waren vastgesteld. Wie na afloop van de laatste wedstrijd het meeste rendement wist te behalen, mocht zich de winnaar van de hackathon noemen en een felbegeerde wisselbeker in ontvangst nemen. Om tot hun voorspellingen te komen werd de volledige wedstrijdhistorie van de afgelopen tien seizoenen in de Premier League aan de teams ter beschikking gesteld, ook was het toegestaan om andere databronnen te gebruiken.

Het wedstrijdplan van de teams verschilde, schetst Agema: “Een aantal teams zochten meteen de aanval en nam grote risico’s, terwijl andere vertrouwden op een gesloten verdediging en inzetten op de zekerheidjes. Van het verschil met de quoteringen van andere wedkantoren tot het aantal verwachte doelpunten per club en van de onderlinge historische resultaten tot het aantal niet-Engelsen dat er bij een club op de loonlijst staat; vele variabelen werden gebruikt om op te modelleren.”

Tijdens de rust werden de teams van een energieboost voorzien middels hét klassieke kantinevoedsel, een broodje bal. Tegelijkertijd werden de aanvoerders door onze eigen Sierd de Vos, de cameragenieke Erik van Nistelrooij, geïnterviewd en geprikkeld om een tipje van de sluier over de gehanteerde strijdwijze op te lichten. Tijdens de tweede helft werd er wederom met zoveel passie en concentratie gewerkt, dat de ruimte zich begon te vullen met de herkenbare lucht van een doorsnee voetbalkleedkamer op zondagmorgen”, beschrijft Agema.

Na de reguliere speeltijd volgde een bloedstollende verlenging; de laatste dertig minuten waarin de teams de daadwerkelijke voorspellingen moesten invullen. Tijdens de persconferentie, waarin deze voorspellingen en gebruikte tactieken wereldkundig werden gemaakt, bleek tot ieders grote interesse dat de teams zeer verschillende tactieken hanteerden. Waar alle deelnemers het in elk geval over eens waren, was dat de sfeer en sportiviteit een voorbeeld zijn voor menig voetbalclub en -stadion. Agema: “Ook de toeschouwers, toekijkend vanaf de eretribune, genoten met volle teugen van het vermakelijke schouwspel en de uiteenzetting van de aanvoerders over hun strijdwijze. Een team had dusdanig veel vertrouwen in hun eigen model, dat ter plekke besloten werd om eigen geld in te zetten op de uitkomsten van hun model.

Het werd uiteindelijk een bloedstollende nek-aan-nek race tussen twee teams: Emesa* en de Belastingdienst. Emesa kwam als kampioen uit de bus, volgens de jury te danken aan een intelligente en uitgekiende strategie.

Prijsuitreiking
Tijdens de prijsuitreiking gaf Thomas Stalman, de trotse aanvoerder van Emesa, toelichting over de winnende tactiek. Met Cruijffiaanse overtuiging legde hij uit met welke tactiek Emesa de strijd was aangegaan en in welke 'opstelling' hij zijn team had laten spelen. “We waren met drie personen, dus was het belangrijk een goede taakverdeling te maken. Een persoon heeft zich daarom gefocust op de datapreparatie, terwijl de andere twee vooral met het modelleren en inzetten bezig zijn geweest”, aldus Stalman. "De preparatie van de data hebben we gedaan met zowel R als SQL, voor het modelleren hebben we gebruik gemaakt van randomForest modellen in R om te voorspellen of een wedstrijd in een overwinning voor de thuis- of uitspelende ploeg, of een gelijkspel zou eindigen.”

Stalman wees twee cruciale beslissingen aan als sleutel voor het succes: “Ten eerste hebben we er, gezien de relatief korte tijdsperiode, voor gekozen om alleen home, draw of away te voorspellen en de handicaps (waarbij een van de clubs met een fictieve 1-0 voorsprong begint, red.) links te laten liggen. Hierdoor konden we ons volledig focussen op het voorspellen van de uitslag van elke wedstrijd. Daarnaast hebben we alle data van bookmakers van de afgelopen 10 jaar gebruikt als voorspellende variabelen om ons model beter te laten presteren. Dit gaf ons de inzichten om fact-based bets te plaatsen.”

Na afloop van de prijsuitreiking werd de dag afgesloten met een fameuze derde helft; in de kantine van B.Amsterdam werd onder het genot van een hapje en drankje de hackathon geëvalueerd. Stalman kijkt alvast met vertrouwen uit naar de volgende editie: “Ik wil alle teams van harte uitdagen om ons tijdens de volgende editie te verslaan.”

* Emesa is bekend van onder meer het online label VakantieVeilingen.nl.

Nieuws