VODW en NN Group ontwikkelen Predictive Analytics MOOC

02 mei 2016 Consultancy.nl

Marketing consultancybureau VODW en verzekeraar NN Group hebben samen de training ‘Predictive Analytics’ gelanceerd. De nieuwe training is online beschikbaar via een zogeheten MOOC (Massive Open Online Course), en wordt gehost in samenwerking met het Duitse iversity, een platform dat diverse MOOC’s aanbiedt.

De opkomst van digitale en datagedreven (Big Data) bedrijfsvoering heeft wereldwijd geleid tot tal van nieuwe businessmodellen, waarin analytics een van de belangrijkste pijlers vormt. Het verzamelen en analyseren van data biedt bedrijven enorme voordelen waarmee ze het besluitvormingsproces kunnen optimaliseren, met efficiëntere klantstrategieën of verbeterde interne operaties als gevolg. Een van de methoden die gebruikt wordt om tot nieuwe intelligente inzichten te komen is ‘predictive analysis’ – een vakgebied dat data mining combineert met statistische technieken (predictive modelling, machine learning) om voorspellingen te doen over toekomstige of anders onbekende gebeurtenissen. Predictive analysis staat bekend als een van meest geavanceerde methoden om ‘in de toekomst te kijken’ en is volwassener dan bijvoorbeeld methodieken als descriptive analytics of diagnostic analytics.

Om managers, marketeers en dataspecialisten te helpen om het fenomeen beter te begrijpen hebben VODW en verzekeraar NN Group hun handen ineengeslagen en een training op dit gebied ontwikkeld. VODW, een marketing consultancybureau uit Leusden, loopt voorop in het veld van digitale transformaties en is gespecialiseerd in het ontwerp en gebruik van digitale modellen om de (vooral commerciële) resultaten van bedrijven te verbeteren. Verzekeraars als NN Group gebruiken al tientallen jaren modellen om hun verzekeringsproducten vorm te geven, ten aanzien van de risico’s van zowel bedrijven als consumenten. Door gebruik te maken van het aanwezige datapotentieel kunnen enorme voordelen behaald worden op het gebied van predictive modelling of fraudedetectie.

Steven Kraal, Principal Consultant bij VODW, licht de samenwerking toe: “Wij ondersteunen NN Group al jaren met data analytics voor lead generatie, cross selling en retentie. In de afgelopen twee jaar hebben we ruim dertig analisten vanuit heel Europa en Japan zes keer een week bij elkaar gebracht en getraind in onderwerpen als predictive analytics, campagnemanagement en het bouwen van een data gedreven organisatie. Dat heeft gezorgd voor structurele borging van de voor NN Group nieuwe competentie, een enorme kennis boost en een sterk onderling netwerk. Deze kennis moet natuurlijk up to date blijven en nieuwe analisten moeten ook snel up-to-speed worden gebracht. Daarom hebben we het beste van al onze opleidingen online beschikbaar gemaakt in deze MOOC die we in samenwerking met iversity hebben ontwikkeld. Te goed om alleen voor onszelf te houden vonden zowel NN Group als wijzelf. Vandaar dat deze online course nu voor iedereen beschikbaar is.”

Als onderdeel van hun samenwerking, hebben experts van VODW en NN Group de afgelopen maanden hun krachten gebundeld en gezamenlijk lesmateriaal ontwikkeld voor de training ‘Predictive Analytics’. Tegelijkertijd kwamen de initiatiefnemers overeen om het programma niet als een traditionele training aan te bieden, maar juist via het online kanaal – volledig in lijn met de digitale wereld waarin we nu leven. Hiertoe werd een samenwerking afgesloten met het Duitse iversity, een platform dat kennis van ondernemingen en de academische wereld verbindt via virtuele campussen. Het platform is de laatste maanden snel gegroeid en heeft sterk aan populariteit gewonnen, vooral door de toenemende interesse wereldwijd in zogeheten MOOC’s (Massive Open Online Courses), die het aanbiedt.

“Als aanjager van de digitale transformatie bij ondernemingen hebben we onze kennis en die van NN Group op het gebied van predictive analytics ingebracht voor deze nieuwe training. Het is voor ons dan ook vanzelfsprekend dat cursisten die opleiding op een innovatieve, sociale manier kunnen volgen in een virtuele campus”, licht Patrick Ruijs, Managing Partner van VODW, toe. Volgens Ruijs bestaat er een significante vraag in de markt naar onderwijs op het gebied van predictive analysis. Hij noemt dit vakgebied onmisbaar voor grote bedrijven die willen versnellen of snelle bedrijven die willen groeien”, maar geeft tegelijkertijd aan dat predictive analysis – gekeken naar het bewustzijn of de volwassenheid – nog in de kinderschoenen staat. “Miljoenen bedrijven wereldwijd maken gebruik van de techniek, maar als het gaat om de combinatie tussen de nieuwste mogelijkheden op het gebied van digital en data, dan is predictive analysis nog een relatief nieuw vakgebied.” De nieuwe training start met het onderzoeken van het fenomeen en duikt dieper in de belangrijkste pijlers van predictive analysis. Vervolgens worden praktische toepassingen behandeld, waarbij drie cases als referentie dienen. “De cases die behandeld worden zijn: ‘logistic regression’, ‘decision tree’ en ‘random forest’”, vertelt Adrienne Goedhart, consultant bij VODW.

“Drie van de vijf hoofdstukken behandelen een predictive analytics techniek: ‘logistic regression’, ‘decision tree’ en ‘random forest’”, vervolgt Goedhart. “Het didactische idee is dat een student zich in mij kan verplaatsen als ik de verschillende hoofdstukken doorloop. Een hoofdstuk begint met een uitdaging die ik krijg van mijn manager, bijvoorbeeld klantuitstroom voorspellen. Deze uitdaging bespreek ik met mijn mentor en lijkt te kunnen worden opgelost met een van de drie technieken. Samen doorlopen we op een begrijpelijke manier de theorie achter deze techniek. Daarna is het tijd om aan de slag te gaan op een case dataset. Dit doe ik samen met een R expert die mij stap voor stap leert de data te bewerken, een model te bouwen en valideren. Naast een aantal eenvoudige vragen sluit zo’n hoofdstuk af met de opdracht het model verder te bouwen en de uitkomsten, potentiële impact en next steps uit te leggen aan de organisatie. Daarmee leggen we niet alleen de nadruk op de techniek maar ook de communicatie”, legt Goedhart uit. 

Vooruitkijkend geeft Ruijs aan dat – met het oog op de snel veranderende wijze waarop organisaties kennis verzamelen en gebruiken – VODW de komende maanden zijn inspanningen rondom MOOC’s flink zal verhogen. “Vergeet de online seminars en videoarchieven. Wereldwijd en interactief zijn de nieuwe kernbegrippen. Deelnemers zijn via communities met elkaar verbonden, geven elkaar feedback, doen praktijkopdrachten en krijgen de leerstof deels via videolessen, deels via tekst.” Hierbij zal het bureau zich niet alleen richten op het marketingvlak – een van zijn kernactiviteiten – maar ook op bredere, aanverwante thema’s. 

“Digitalisering zorgt ervoor dat het vak van marketing enorm verandert. De transformatie die bedrijven nu moeten maken gaat bovendien veel verder dan alleen marketing, die betreft de hele business. Verandering is geen project op zich, maar een nieuwe staat van zijn. Daarbij hoort de permanente ontwikkeling van medewerkers, op een innovatieve wijze”, sluit Ruijs af.

Nieuws