Online sports gaming markt groeit naar 1,9 miljard in 2018

28 april 2016 Consultancy.nl

De komende jaren brengen een indrukwekkende groei voor de online sports gaming markt, ook wel bekend als de eSports markt of online gamesport. De markt had in 2015 een totale waarde van zo’n $748 miljoen , waarbij voornamelijk sponsoring en advertising veel waarde creëren. Analisten voorstellen dat de eSports markt tussen nu en 2018 zal groeien naar een waarde van $1,9 miljard.

Electronic sports, afgekort tot eSports, is een andere benaming voor online sports gaming, en omvat onder meer het competitief spelen van online videogames en gokspelen. Deze online markt heeft de afgelopen jaren flinke groei vertoond, mede door de opkomst van videogames in het algemeen en van online streamingdiensten. De bekendste eSports categorie zijn de eSports-toernooien die online worden uitgezonden – bijvoorbeeld via online streamingplatform Twitch, die met zo'n 14 miljard minuten aan video’s en 4,5 miljoen bezoekers op zijn beste dag ooit een van de grootste spelers in het veld is. Een groot deel van de markt bestaat uit georganiseerde videogame competities, waarin meerdere professionele spelers het tegen elkaar opnemen. 

De eSports-industrie was in 2015 zo’n $748 miljoen waard, blijkt uit data van onderzoeksbureau SuperData. $579 miljoen hiervan – ongeveer 77% – is afkomstig uit sponsoring en advertising rondom de competities en online streaming daarvan. Het grootste deel van de markt bevindt zich in Noord-Amerika en Europa, die samen goed zijn voor net iets minder dan $400 miljoen aan marktwaarde. Azië neemt $321 miljoen van de wereldwijde omzet voor zijn rekening, maar verliest volgens de analisten geleidelijke aan terrein ten gunste van westerse investeringen.“eSports zijn mainstream aan het worden en hebben de aandacht getrokken van traditionele mediakanalen”, vertelt Stephanie Llamas, Director of Research & Consumer Insights bij SuperData. “Zelfs ouderwetse media merken de ontwikkelingen op en er is dan ook toenemende interesse om te adverteren voor een gewild publiek, dat vooral bestaat uit ‘millennial mannen’ die bekend zijn met het medium”, vult zij aan.

Llamas verwacht dat de explosieve groei van de afgelopen periode zich de komende jaren zal voortzetten. Wel zal de groei volgens haar steeds meer afkomstig zijn uit meer directe inkomstenbronnen, zoals gerelateerde goksites en amateur toernooiplatformen. Naar verwachting zal de eSports markt tegen 2018 een indrukwekkende waarde van $1,9 miljard bereiken. Aan de ene kant zullen alle spelers in de markt van deze groei kunnen profiteren, maar aan de andere kant wordt ook een verschuiving in marktaandeel in de eSports-industrie voorzien.

De analisten zien concurrentie als een impuls voor verdere groei, maar hierbij neemt ook de strijd om marktaandeel toe. Uitgevers proberen een plek te veroveren in de markt, waardoor de concurrentie ook zal gaan verschuiven naar de eSports markt voor mobiele apparaten. Ondertussen zijn amateur toernooiplatformen op zoek naar manieren om meer winst te behalen – een lastige opgave in een markt die steeds meer verzadigd raakt naarmate het aanbod de vraag begint te overstijgen. 

Nieuws

Meer nieuws over