Serious game Hack@Scape vergroot cybersecurity awareness

06 mei 2016 Consultancy.nl

Om het bewustzijn van medewerkers rondom cybersecurity te verhogen heeft zakelijk dienstverlener Centric onlangs Hack@Scape gelanceerd. In deze serious game wordt een team medewerkers achtergelaten in een afgesloten kantoorruimte, en krijgen ze 45 minuten de tijd om de kluis te kraken. Tijdens het puzzelen komen er diverse security-onderwerpen aan bod, zodat de medewerkers zich bewuster worden van hun eigen rol in het veilig houden van hun organisatie.

Het aantal cyberaanvallen neemt wereldwijd steeds verder toe en de schade die cybercriminelen kunnen aanrichten wordt steeds groter, als gevolg van verdergaande digitalisering en de opkomst van volledig digitale business modellen. Uit de ‘Global Information Security Survey’ van EY blijkt dat werknemers al jarenlang een van de zwakste schakels vormen met betrekking tot cybersecurity. Dit komt voor een belangrijk deel doordat medewerkers zich lang niet altijd bewust zijn van de risico’s die zij lopen in hun dagelijkse online activiteiten. “Security-incidenten komen vaak voort uit menselijk handelen”, weet ook Gerard Stroeve, security-expert bij Centric, met circa 5.000 werknemers een van de grootste ICT dienstverleners van ons land.

Om voorgaande reden is het belangrijk om werknemers bewuster te maken van de risico’s die zij met hun dagelijkse handelingen binnen organisatie kunnen veroorzaken. Stroeve vertelt: “Klanten geven vaak aan dat zij moeite hebben om medewerkers bewust te maken ten aanzien van informatiebeveiliging. Memo’s versturen alleen is anno 2016 niet meer voldoende en ook de poster heeft maar een beperkt effect.” Centric besloot in te spelen op dit vraagstuk van klanten en lanceerde de serious game Hack@Scape. “Met de Hack@Scape is het weer mogelijk om de ‘gewone medewerker’ actief te betrekken bij informatiebeveiliging”, stelt Stroeve.

Het concept van Hack@Scape doet denken aan een populaire hedendaagse attractie, de escape room. Net als bij dit soort attracties wordt een team achtergelaten in een ruimte en moet binnen een bepaalde tijd een of meerdere puzzels oplossen, om vervolgens uit de ruimte te kunnen ontsnappen. Bij Hack@Scape worden maximaal vijf medewerkers in een afgesloten kantoorruimte geplaatst, waar zij 45 minuten de tijd krijgen om erachter te komen wat zich in die ruimte heeft afgespeeld. Om het volledige antwoord op deze vraag te vinden moeten zij de kluis in de ruimte zien te kraken.

Tijdens het zoeken naar aanwijzingen en het puzzelen om de code te kraken komen er verschillende security-onderwerpen aan bod. “Na afloop van de game volgt een nabespreking en behandelen de deelnemers samen met experts van Centric de belangrijkste do’s en don’ts ten aanzien van informatiebeveiliging rond de eigen werkplek”, vertelt Stroeve. Bij elkaar duurt een Hack@Scape ongeveer twee uur, en deze kan zowel op locatie als op een kantoor van Centric worden georganiseerd.

* Een serious game is een vorm van educatie waarbij een onderwerp behandeld wordt in de vorm van een (video-)spel of puzzel.

Nieuws

Meer nieuws over