NewHeroes.com: e-learning platform voor soft skills en leiderschap

20 april 2016 Consultancy.nl

Jan Schouten, oprichter van Schouten & Nelissen, heeft een nieuw online e-learning platform gelanceerd: NewHeroes.com. Voor een vast bedrag van € 9,95 per maand kan iedereen 24 uur per dag, onbeperkt gebruik maken van een scala aan trainingen op het gebied van onder meer persoonlijke kracht, communicatie en leidinggeven.

Met de opkomst van technologie en digitale kanalen zijn de verwachtingen van professionals de afgelopen jaren snel veranderd. Dit geldt ook (en vooral) voor de onderwijswereld. Voorbij zijn de dagen dat professionals maanden van tevoren zich inschrijven voor een training, om vervolgens met tevredenheid een klassieke training te volgen waar het zenden van kennis centraal staat. “Leren gebeurt allang niet meer niet meer alleen in klassieke trainingssettings, de behoefte om ‘flexibel’ te leren is explosief gestegen en zal de komende jaren alleen maar verder toenemen”, aldus Jan Schouten, oprichter van Schouten & Nelissen*, een van de grotere trainings- en ontwikkelingsbureaus van Europa gespecialiseerd in ‘soft skills’ (zachte vaardigheden).

Daarnaast constateert Schouten dat naarmate de maatschappij te maken krijgt met disruptie en continue veranderingen, permanente educatie steeds belangrijker wordt. Het meest schrijnende toekomstbeeld vormt mogelijk de manier waarop de arbeidsmarkt zich de komende decennia zal ontwikkelen. Volgens een onderzoek van het World Economic Forum zal tegen 2025 een derde van de vaardigheden (35%) die momenteel als belangrijk wordt gezien op de arbeidsmarkt, zijn veranderd. En dat onderstreept hoe belangrijk de behoefte aan het leren van vaardigheden en competenties zal zijn. De belangrijkste aanjagers van de enorme verandering zijn onontkoombare trends als geavanceerde robotica, kunstmatige intelligentie, machine learning, biotechnologie, digitalisering en genomics. “De druk om je voortdurend aan te passen aan nieuwe taken en rollen is hoog. Er wordt een beroep gedaan op de wendbaarheid en flexibiliteit van mensen.”

Deze twee trends zette Schouten aan het denken. Begin 2015 werkte hij zijn idee uit en in april van vorig jaar begon hij samen met Jorn van Wijk – die hij goed kende vanuit Schouten en Nelissen** – aan de ontwikkeling van een nieuw bedrijf. Samen brachten ze een team van experts bij elkaar en gingen aan de slag met de ontwikkeling van het businessmodel. In de zomer van 2015 was het idee volledig uitgewerkt, en lag er een blueprint en plan klaar voor de executiefase. “Nieuwe bedrijven ontregelen het leven op vele terreinen, maar op het gebied van leren liggen er grote onaangeboorde kansen. Wij denken dat er een grote behoefte bestaat voor een platform waarop professionals met behulp van e-learning kunnen werken aan hun ontplooiing.” NewHeroes.com was geboren.

Gevraagd naar waarom voor de naam ‘New Heroes’ is gekozen, zegt Schouten: “Wij vinden mensen die stappen zetten in het klein en het groot onze helden. Je bent ergens, je zit, misschien wel vast, je kunt blijven zitten, maar nee je bent heldhaftig en je staat op en je gaat ervoor. Mensen die dat doen zijn mijn helden.”

Op 12 april 2016 was het zover – NewHeroes.com werd formeel gelanceerd. Het platform biedt volgens Schouten een aanbod voor “iedereen die zichzelf wil ontwikkelen”, ongeacht leeftijd, sociale klasse, werkterrein en -niveau, of interessegebied. De e-learnings gaan over persoonlijke kracht, communiceren en leidinggeven, verdeeld over acht hoofdthema’s: communicatie, makkelijker werken & leven, teams, helder denken, leven & loopbaan, management & leiderschap, commercie en diversiteit.

De modules, die Schouten ‘leerreizen’ noemt, bestaan allemaal uit een aantal stappen en hoofdstukken. “Hierbij maken we gebruik van verschillende leerelementen, variërend van het stellen van doelen en het invullen van een vragenlijst tot het leveren van kennis en leerteksten”. Het belangrijkste vormt de combinatie met de praktijk. Zo bevat iedere module een praktijkopdracht, die deelnemers beweegt om zelf aan de slag te gaan en vervolgens een zelfreflectie te hebben op hun resultaat. Ook wordt gewerkt met ‘supporters’ – een persoon die de deelnemer zelf uitnodigt en die hij/zij vertrouwt. “Een supporter geeft de deelnemer feedback op afgeronde leerelementen tijdens hun leerreis. Afhankelijk van het onderwerp van de leerreis kan dit een beste vriendin zijn, een familielid of juist een leidinggevende of collega”, zegt Schouten. “Veranderen is immers best lastig. Een supporter kan iemand een spiegel voorhouden en feedback geven over wat goed en minder goed gaat”.

Voor deelnemers die middellange en lange leerreizen met goed gevolg afronden, ligt bovendien een certificaat in het verschiet. “Deze kunnen ook als vermelding digitaal worden geplaatst op een LinkedIn profiel zodat de vaardigheid zichtbaar is voor de buitenwereld”.

De voordelen voor professionals zijn tweeledig, stelt Schouten. Het biedt deelnemers de mogelijkheid om op een makkelijke manier te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, 24 uur per dag, op hun smartphone, laptop, tablet of pc. “En”, geeft Schouten aan, “anders dan op andere platformen”, is de basis van de online leerreizen niet een klassieke trainer die alleen maar leerstof overdraagt via video, maar staat juist de deelnemer centraal. “De eindgebruiker staat zelf aan het roer en bepaalt wanneer, hoe en op welke manier hij aan de slag gaat. NewHeroes.com speelt met slimme technieken in op de wensen en behoeften van de professional.”

Abonnementsvorm
Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het toetreden tot de nieuwe leercommunity, werkt NewHeroes.com met een abonnementsvorm voor zowel particulieren als bedrijven. Particulieren betalen een vast laag bedrag van €9,95 per maand – hiervoor kan een deelnemer onbeperkt alle leerreizen volgen. Voor bedrijven zijn speciale bedrijfsabonnementen beschikbaar. NewHeroes.com is gestart met 62 leerreizen. De komende jaren moet dit “uitgroeien naar 200 leerreizen in meerdere talen”, sluit Schouten af.

* Jan Schouten richtte Schouten & Nelissen in 1980 op. Sinds 1 juli 2014 is hij niet meer actief voor het bureau, maar nog wel als aandeelhouder betrokken. Schouten & Nelissen voert anno 2016 projecten uit in meer dan vijftig landen.

** Jorn van Wijk trad in 2002 in dienst bij Schouten & Nelissen. De afgelopen jaren bekleedde hij de rol van HRM Directeur voor Schouten Global, de internationale tak van het bedrijf.

Nieuws