Vijf grote trends waar organisaties op dienen in te spelen

18 april 2016 Consultancy.nl

De toepassingen van technologie gerelateerde trends zoals blockchain, machine learning en agility at scale, zijn volop in ontwikkeling. Waar een aantal van deze trends voor de meeste organisaties meer toekomstmuziek zijn, zijn andere trends nu wel al breed toepasbaar. In deze blog gaat Nickie Levels, consultant bij BlinkLane en trainer bij Gladwell Academy, onderdeel van het consultancybureau, in op vijf bewezen trends, die relevant zijn voor een breed scala aan organisaties en waar organisaties per direct op in kunnen spelen.

Trend 1. Agility at scale 
Waar Agile werken voor veel IT-afdelingen niet meer nieuw is, is organisatiebreed Agile werken dat vaak nog wel. Veel, met name grotere, organisaties zijn bezig met een Agile-transitie van teamniveau naar programma- of zelfs organisatieniveau. Dit houdt in dat Agile-rituelen en rollen op programmaniveau en/of organisatiebreed worden geïdentificeerd. Hierbij wordt tevens gekeken naar het aansluiten van de budgettering en rapportering op de Agile-denkwijze. Dit alles met als doel om afhankelijkheden tussen teams en afdelingen beter af te stemmen, onderlinge interactie te vergroten en doelstellingen eerder te realiseren.

Een belangrijk onderdeel is ook het organisatiebreed behouden van grip en controle. Als je net begint met het toepassen van Agility at Scale is het verstandig om met één programma of één bedrijfsonderdeel te beginnen. Hierbij is het van belang dat alle betrokkenen goed weten wat het inhoudt en om inzichtelijk te maken welke voordelen je als programma / organisatie hiermee wil bereiken.

Trend 2. Crowdsourcing
Crowdsourcing gaat over het (online) benutten van de kennis en ideeën van een grote groep mensen. Deze groep bestaat vaak uit niet vooraf gespecificeerde individuen. Enkele voorbeelden van het gebruik van crowdsourcing zijn het laten bedenken van een nieuwe naam voor een bedrijf, een spel laten ontwikkelen om de awareness van bijvoorbeeld HIV of overgewicht te vergroten en wetenschappelijke oplossingen te vinden voor een probleem. Mensen kunnen onder andere gemotiveerd raken om deel te nemen omdat ze er een prijs mee kunnen winnen, omdat ze naamsbekendheid kunnen krijgen of omdat ze ermee een bijdrage leveren aan een maatschappelijk relevante ontwikkeling.

Wil je een keer feedback of ideeën van een breed publiek, zonder deze allemaal direct in dienst te nemen, probeer dan eens crowdsourcing.

Trend 3. Mobiele applicaties
Als organisatie liggen er veel kansen op het gebied van mobiele applicaties. Zo is het via mobiele applicaties mogelijk om dienstverlening op een toegankelijke manier aan klanten aan te bieden. Gangbare voorbeelden zijn internetbankier apps en de reisplanner van de NS, waarbij de bestaande dienstverlening beschikbaar is gemaakt voor mobiel gebruik. Anderzijds zijn er met behulp van applicaties ook geheel nieuwe diensten ontstaan. Runkeeper is bijvoorbeeld een applicatie die tijdens het hardlopen de afstand, je snelheid en je calorieverbruik meet. De toepassing van mobiele applicaties kan daarnaast ook gebruikt worden om als organisatie productiever te werken.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een applicatie voor roosterplanning of een communicatietoepassing zoals Skype. Als je voor de eerste keer het gebruik van mobiele applicaties wil toepassen is het raadzaam om klein te beginnen. Dit kan door bijvoorbeeld stil te staan bij de vraag welke processen efficiënter gemaakt kunnen worden, door het in gebruik nemen van een mobiele applicatie.

Trend 4. Big Data
Big Data draait op hoofdlijnen om een grote hoeveelheid beschikbare data, de snelheid waarmee de data opgevraagd kan worden en de diversiteit van data. Dit laatste houdt in dat data ongestructureerd is en niet in zomaar in traditionele databases opgeslagen kan worden. Big Data vraagt dan ook om een nieuwe benadering van data binnen organisaties. Doordat het in toenemende mate mogelijk is om data van een grote diversiteit aan bronnen aan elkaar te koppelen, wordt informatie nog rijker. Dit zorgt ervoor dat organisaties in staat zijn om allerlei patronen te ontdekken, waar ze vervolgens handig op in kunnen spelen.

Zo zijn er modellen ontwikkelend om aan de hand van data te voorspellen wie de meest voor de hand liggende kiezers van een presidentskandidaat zijn. Campagnes kunnen vervolgens specifiek worden gericht op bepaalde doelgroepen. Het is cruciaal om stil te staan bij het feit dat Big Data absoluut geen IT-feestje mag zijn. Ga goed met de business in overleg over de beoogde toegevoegde waarde en besteed aandacht aan de benodigde organisatorische veranderingen.

Trend 5. Cloud technologie
Steeds meer organisaties maken gebruik van applicaties en data in de cloud. Hiermee kunnen medewerkers op een gemakkelijke manier vanuit externe locaties hun applicaties en data benaderen. Daarnaast vragen cloud applicaties minder van de interne ICT-afdeling, aangezien het beheer en onderhoud (zo goed als) volledig bij de leverancier komt te liggen. Aandachtspunten in de transitie naar de cloud zijn het omgaan met de aanwezige legacy en het (blijven) voldoen aan wet- en regelgeving rondom privacy.

Nickie Levels specialiseert zich in Strategic Sourcing, Business Agility en Lean. Zij focust zich als consultant bij BlinkLane Consulting voornamelijk op het ondersteunen van organisaties bij uitbestedings- en procesoptimalisatie vraagstukken. Daarnaast is Levels verbonden aan trainingsbureau Gladwell Academy – zij is bevoegd om te doceren en examineren voor examens voor Lean, Agile Scrum Foundation en Scrum Master.

Nieuws