Koen Knaepen over 1 jaar IG&H Consulting & Interim België

14 april 2016 Consultancy.nl

Begin vorig jaar heeft IG&H Consulting & Interim zijn activiteiten ook naar België verlegd. ParFinis, een Belgisch bureau waarmee het al een tijdje samenwerkte, werd geïntegreerd binnen de gelederen van IG&H en omgedoopt tot IG&H Consulting & Interim België. Om meer te weten te komen over hoe het nieuwe kantoor er een jaar later voor staat, stelde Consultancy.nl enkele vragen aan Associate Partner Koen Knaepen.

Opgericht in 1988 en met meer dan 120 adviseurs in dienst, is IG&H een van de grotere consultancybureaus van ons land. Het adviesbedrijf uit Utrecht richt zich op opdrachtgevers in drie sectoren: Financial Services, Health en Retail. De laatste jaren zag IG&H binnen het financial services segment in België de vraag naar zijn diensten toenemen. Enerzijds van bestaande Nederlandse klanten die ondersteuning nodig hebben in het buitenland, maar ook nieuwe klanten die voor IG&H kozen op basis van zijn trackrecord in de markt. Om hierop in te spelen breidde het bureau daarom begin 2015 zijn footprint uit naar onze zuiderburen en integreerde het ParFinis, een Belgisch bureau waarmee het al een tijdje samenwerkte, binnen de IG&H gelederen. De nieuwe adviesorganisatie werd vervolgens omgedoopt tot IG&H Consulting & Interim België.

Onder leiding van Koen Knaepen, Associate Partner binnen IG&H België, richt het kantoor zich voornamelijk op de verzekeringsbranche. Knaepen, die begin 2015 de leiding kreeg over het nieuwe kantoor, was jarenlang actief binnen de adviesbranche (o.a. bij het Belgische Qernel en PwC) en de financiële sector (o.a. Vaderlandsche, Axa en KBC Verzekeringen). Om er achter te komen over hoe het nieuwe kantoor er een jaar later voorstaat, stelde Consultancy.nl vijf vragen aan Knaepen.

Jullie opereren inmiddels een jaar onder de vlag van IG&H, hoe zijn de afgelopen twaalf maanden verlopen?
De afgelopen twaalf maanden hebben we flink geïnvesteerd in onze relaties met de sector en ervoor gezorgd dat we bekend zijn bij alle relevante spelers.

Wat zijn de belangrijkste vraagstukken waar IG&H binnen de Belgische markt aan werkt?
Het belangrijkste vraagstuk waar IG&H zich op profileert is de digitalisering en de vernieuwingen die dat meebrengt. We benaderen dit echter vanuit de eigenheid van de sector en de specifieke distributiekenmerken. Verhogen van klantenservice en inzetten van nieuwe technologie om bestaande business modellen te optimaliseren is hierbij de eerste focus. We dragen ook bij aan innovatie in de keten en zien dat de sector steeds meer bewust wordt van de veranderingen die eraan komen.

Aan het begin van de integratie gaf je aan dat het verbinden van ParFinis aan IG&H een boost zou betekenen. In welke mate heeft er het afgelopen jaar een boost plaatsgevonden?
We zijn verder gegaan op ons elan van vroeger, maar kunnen nu veel efficiënter meer toegevoegde waarde geven voor onze klanten omdat we ze op meerdere vlakken kunnen helpen.

Afgelopen maand vertelde je dat IG&H ook in België zal starten met het aanbieden van interim- en projectmanagement. Vanwaar deze stap?
We zien dat de Belgische markt veel werkt met freelancers voor bepaalde opdrachten, en willen ons dus hierdoor versterken.

Tot slot, wat zijn de belangrijkste plannen voor de komende periode?
We zijn nog niet beland op het niveau dat we in Nederland hebben, dus we willen in dialoog blijven gaan met de sector om dit zo stelselmatig uit te bouwen.

Nieuws

Meer nieuws over