Yellowtail helpt Triodos Bank met nieuwe online hypotheekpropositie

18 april 2016 Consultancy.nl

Triodos Bank heeft onlangs een nieuwe online hypotheekpropositie gelanceerd, waarbij het voorbereiden op advies en het afsluiten van een hypotheek eenvoudig door de klant digitaal gedaan kan worden. Klanten kunnen zich vooraf online oriënteren op het maximale leenbedrag, de maandlasten en de bijkomende kosten voor een hypotheek bij de bank. De propositie is gerealiseerd in samenwerking met Yellowtail.

Door de opkomst van digitalisering in vrijwel alle marktsectoren raken consumenten steeds meer gewend aan het online zoeken en aanschaffen van producten. Datzelfde wordt ook verwacht van banken en verzekeraars, maar uit recent onderzoek blijkt dat de financiële sector nog maar nauwelijks aan deze veranderende consumentenverwachtingen kan voldoen.
 
Om beter te voldoen aan de verwachtingen van consumenten die op zoek zijn naar een hypotheek heeft Triodos Bank onlangs besloten om een nieuwe online hypotheekpropositie te ontwikkelen. De nieuwe propositie werd gerealiseerd in samenwerking met Yellowtail, een adviesbureau dat digitale en self-service bedieningsmodellen en oplossingen bedenkt, ontwerpt en implementeert bij financiële dienstverleners. Met de lancering van de nieuwe propositie kunnen consumenten sinds kort inzicht krijgen in hun maximale hypotheekbedrag, evenals de daaraan verbonden maandlasten.

Om het inzicht te genereren wordt een online oriëntatiemodule ingezet, die gebruik maakt van de rekenkern van financieel adviesplatform Figlo. Door zijn of haar gegevens online in te vullen krijgt de consument snel inzicht in de maximale hypotheek, maandlasten, maar ook de bijkomende kosten en mogelijke besparing op de rente door het verduurzamen van de woning*. Na de oriëntatie kan een consument zelf al beginnen met de eerste stappen van de hypotheekaanvraag. De klant maakt een hypotheekdossier aan waarin hij of zij haar gegevens verder aanvult. Vervolgens kan de klant een afspraak maken met een hypotheekadviseur van de bank. Yellowtail heeft zowel de oriëntatiemodule als de daaropvolgende inventarisatiemodule ontwikkeld.
 
Het adviesbureau heeft er voor gezorgd dat het ingevulde hypotheekdossier automatisch wordt doorgezet naar de adviseur. Na het adviesgesprek wordt het dossier ook direct digitaal beschikbaar gesteld aan de mid-office door middel van een HDN (Hypotheek Data Netwerk) koppeling. Dit scheelt zowel de klant, de hypotheekadviseur en de acceptant tijd en kosten, maar zorgt ook voor een hogere advieskwaliteit en meer aandacht voor de klant. De adviesapplicatie is door de consultants geheel in de ‘look & feel’ van Triodos Bank ingericht. Hans de Wolff, Directeur Particulieren Triodos Bank, geeft aan terug te kijken op een prettige samenwerking met Yellowtail: “We hebben hen leren kennen als deskundig, enthousiast en gedreven en het is ons samen gelukt om de zeer ambitieuze planning te halen en een prachtige tool te bouwen voor onze klanten.”
 
Robin Bouman, Director bij Yellowtail, is trots op de mooie samenwerking met de duurzame bank. “Binnen een heel korte tijd hebben we gezamenlijk een resultaat weten neer te zetten waar we trots op mogen zijn. Gedurende het traject hebben we continu goed kunnen schakelen en oplossingen kunnen vinden voor de uitdagingen die we onderweg tegenkwamen. Het resultaat is een klantgerichte hypotheekoplossing waarin de Triodos propositie echt goed naar voren komt”, sluit hij af.
 
* Klanten met een Triodos Hypotheek kunnen hun rente omlaag brengen door te investeren in de duurzaamheid van hun woning. Als zij het energielabel verbeteren wordt hen een korting op de hypotheekrente aangeboden.

Nieuws

Meer nieuws over