Up-or-Out model in consulting heeft langste tijd gehad

19 april 2016 Consultancy.nl

Steeds vaker zetten de grote consultancykantoren, zoals de bekende Big Four: Deloitte, KPMG, PwC en EY, maar ook hun uitdagers zoals Accenture, vraagtekens bij hun bestaande model. De nieuwe generatie consultants heeft immers andere verwachtingen van hun carrière, en het up-or-out-model is niet meer op die verwachtingen afgestemd. Ik voorspel dat over vijf jaar geen enkel consultancybedrijf nog een ‘employee ranking’ heeft.

Accenture liet vorig jaar al zijn employee ranking varen en het up-or-out-model komt steeds meer onder druk te staan. Dat is niet toevallig, maar past in een trend die wij al enkele jaren zien. Vandaar dat wij al jaren geleden ervoor gekozen hebben het model niet toe te passen. Consultancy is door de digitale ontwikkelingen en een serieus pakket aan nieuwe regelgeving – sinds de financiële crisis – steeds belangrijker geworden.

De Big Four kondigden aan in België 1.800 nieuwe mensen te werven, onder wie 1.000 pas afgestudeerden. Het gaat daarbij om steeds meer big data- en IT-specialisten, maar ook ervaren professionals uit het bedrijfsleven. Die profielen hebben andere verwachtingen van hun carrière en hebben niet de ambitie om de hele bedrijfsladder te beklimmen om te eindigen als partner. Als je dat talent wilt binnenhalen, moet je de organisatie aanpassen.

Geen perverse prikkels
Projective werd mede om die reden tien jaar geleden opgericht. Onze klanten – banken en verzekeraars – zochten consultants om grote projecten te leiden zonder daar een hele reeks andere diensten aan vast te hangen. Even naar binnen, project opleveren, en weer naar buiten. Maar ook bij de consultants zelf merkten we de behoefte aan een nieuw soort organisatie. Veel van onze projectmanagers komen uit de wereld van de grote consultancy. Wat overheerste was een gevoel de eigen carrière niet in de hand te hebben. Bij ons begint iedereen als projectmanager en eindigt als projectmanager. Individuele doelstellingen worden losgekoppeld van de bedrijfsbonussen, waardoor de druk om voortdurend promotie te maken wordt opgeheven.

Op die manier hou je consultants over die enkel met hun vak bezig zijn en geen last hebben van ‘perverse prikkels’. Wie ons bedrijf mee wil vormgeven, krijgt daar ook alle ruimte en tijd voor. Interne managementrollen worden opgepakt door onze projectmanagers. Gevoel voor marketing? Zet een plan op. Doe je liever sales? Ga verkopen. Aan het eind van de rit is het toch de klant die bepaalt hoe goed je bent. Geen interne politiek, maar een tevreden klant, goede resultaten en voldoening in je werk zorgen ervoor dat je vooruitkomt. Het is goed om te zien dat ook andere marktpartijen up-or-out willen loslaten. Dan wordt 2016 toch echt het jaar van de consultant.

Een artikel van Stefan Dierckx, Managing Partner van Projective.

Nieuws