KPN Consulting helpt Humares met ICT-strategie en roadmap

20 april 2016 Consultancy.nl

ICT speelt binnen internationaal dienstverlener ­Humares een steeds grotere rol. Met de basisinfrastructuur op hoofdlijnen op orde, is er ruimte om met ICT de business vooruit te helpen. Die business is in het geval van Humares het uit­zenden, detacheren en de werving en selectie van technisch personeel. Corné Brouwers is Manager Corporate IT en werkte samen met KPN Consulting aan een nieuwe ICT-strategie. Hij vertelt over het traject dat het bedrijf doorliep, de werkwijze en de resultaten tot nu toe.

Bij Humares is er volgens de IT Manager continu aandacht voor de organisatie van de basis-ICT. Zo maakte het bedrijf bijvoorbeeld al de overgang naar de cloud. 'Een solide infrastructuur is ontzettend belangrijk voor het bedrijf', vertelt Corné. 'Want daarmee creëer je ruimte voor jezelf om écht de business te ondersteunen. Natuurlijk is die basis dynamisch; er zijn altijd wel dingen die nog moeten gebeuren of wijzigingen die plaatsvinden. Gelukkig zijn we op dit moment op technisch vlak goed georganiseerd. En dus was er ruimte om te kijken hoe we onze ICT-strategie kunnen koppelen aan de bedrijfsstrategie. Het was voor ons tijd om op zoek te gaan naar nieuwe ijkpunten.'

Frisse blik
Vanaf het begin was duidelijk dat Humares zou toewerken naar een zogeheten roadmap: een plan van aanpak voor de komende 3 jaar. Corné: 'Samen met KPN Consulting brachten we in een werksessie de huidige situatie van Humares in kaart.' Vervolgens werd een brainstorm georganiseerd. 'Hierin dwong KPN Consulting ons om met een frisse blik naar onszelf te kijken, met vragen als: Wat zou je anders doen als je – zonder consequenties – opnieuw zou kunnen beginnen? Wat wil je houden en wat kan weg? Vanuit de antwoorden die daarop kwamen, werkten we in een tweede sessie onze strategie en roadmap uit.'

Echt waarde toevoegen
Enkele jaren geleden richtte Humares een ICT-stuurgroep op, die bestaat uit de CEO, de CFO en Corné zelf. Corné: 'Onze stuurgroep is relatief klein. Met 3 man hadden we ontzettend snel overeenstemming over hoe ICT kan bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Aan de ene kant is dat goed, maar aan de andere kant blijf je dan ook vaak in veilig vaarwater. De consultant van KPN heeft ons hierin echt uitgedaagd, en dat hadden we nodig. Want alleen dan kom je tot goede ideeën.'

Zo kwam Humares binnen drie maanden, twee sessies en een eindpresentatie tot de roadmap. 'Hierin staan concrete projecten waarmee wij aan de slag gaan. Zo streven we er bijvoorbeeld naar om onze CRM-systemen terug te brengen naar één systeem, wat best wat voeten in aarde heeft. Humares is een holding met verschillende werkmaatschappijen. Wanneer je met een centraal systeem inzicht krijgt in elkaars activiteiten, werk je beter samen en wordt gegevens delen makkelijker. Daarnaast wordt het koppelen met systemen verderop in de keten minder complex en kan de ICT-afdeling zich concentreren op één systeem en zo daadwerkelijk waarde toevoegen.'

Een ander project op de roadmap gaat over business intelligence. 'We maken al volop gebruik van data op het gebied van financiële zaken, maar dat willen we uitbreiden en doorvoeren door het hele bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de geografische spreiding van kandidaten, vacatures en prospects; waar zitten de blinde vlekken? Of aan de instroom van nieuwe kandidaten; via welke kanalen kwamen zij juist bij ons terecht? Op basis van de gegevens die daar uitkomen, kunnen we slimmer beslissen in het voordeel van het bedrijf. Dat helpt ons in onze ambitie om verder te groeien als dienstverlener.'

Nieuws