ICT strategie ook voor MKB-bedrijven van cruciaal belang

14 april 2016 Consultancy.nl

“Als je je ICT strategie niet op orde hebt, is de kans groot dat je over vijf jaar niet meer bestaat”, stelt Harry Swiers, medeoprichter van Expertisebureau 24ICT, een boutique ICT-consultancybureau uit Zwijndrecht. Om meer te weten te komen over wat schuil gaat achter deze stelling, ging Consultancy.nl in gesprek met Swiers en stelde hem zes vragen.

In 2008 richtten Harry Swiers en Marc Boogaards Expertisebureau 24ICT op, een adviesbureau dat onder andere ICT begeleiding en advies, interim management en overige technische consultancy-oplossingen aanbiedt aan zijn opdrachtgevers. Voor de oprichting van het bureau, was Swiers jarenlang werkzaam binnen de IT- en bankensector, onder meer als financieel adviseur bij ING en als IT manager bij Korevaar van Dijk, terwijl compagnon Marc Boogaards een achtergrond heeft als software ontwikkelaar en projectleider bij onder andere BlueCielo ECM Solutions. Terugkijkend op de reden dat de beide professionals destijds besloten om hun krachten te bundelen en te gaan ondernemen, zegt Swiers: “We zijn begonnen uit de overtuiging dat het goed managen van ICT, het advies en het begeleiden van projecten beter kan.” Vanuit hun eigen ervaringsgebieden ondervonden de twee ondernemers hoe bestuurders, projectmanagers en zelfs IT-professionals worstelen met de executie van briljante IT-plannen.

En daarin staan ze niet alleen. Het is binnen de markt inmiddels namelijk een bekende statistiek: ruim 50% van IT-programma’s mislukt, terwijl sommigen zelfs nog een stap verder gaan en stellen dat maar liefst 70% van IT transities de vooraf gestelde doelstellingen niet weet te behalen. In de praktijk kan dit plaatje zelfs nog grimmiger zijn, zegt Swiers, vooral binnen het MKB segment. Kleinere en middelgrote bedrijven beschikken doorgaans niet over de benodigde financiering en/of middelen om grootschalige IT-programma’s te starten of om dure adviseurs van de grote bureaus in te schakelen.

“We zien regelmatig dat zeker in het wat kleinere segment, IT transities worden overgelaten aan bijvoorbeeld de leverancier, een analfabeet op het onderwerp of soms aan de directeur zelf!” En hoewel dat voor sommigen wellicht goed uitpakt, kan over de hele linie niet anders geconcludeerd worden dan dat, net als bij het kopen van een huis, goedkoop achteraf duurkoop blijkt. “Een professionele ICT vraagt juist om een professionele aanpak, zeker als in acht wordt gehouden hoe belangrijk dit is voor bedrijven in de digitale economie waarin we ons momenteel bevinden”, legt Swiers uit.

Sterker nog, Swiers durft te stellen dat ICT zich opschaalt van een ‘enabler’ tot een absoluut onderscheidend concurrentievoordeel. “Als je je ICT strategie niet op orde hebt, is de kans groot dat je over vijf jaar niet meer bestaat”, geeft hij aan. Getriggerd door deze stevige bewering, stelde Consultancy.nl Swiers zes vragen, over zijn visie op de IT-markt en hoe hij verwacht dat deze zich verder zal gaan evolueren de komende jaren.

Met 24ICT opereren jullie al zo’n acht jaar op de voorgrond van de ICT-advieswereld in het MKB. Wat zijn volgens jou de belangrijkste verschuivingen die kleinere bedrijven de afgelopen jaren op zich af hebben zien komen?
De digitalisering en de opkomst van het internet en met name de snelheid waarmee dit is gegaan. Veel MKB bedrijven zien kansen, maar er zijn er nog maar weinig die de digitalisering gebruiken in hun commerciële- en productstrategie. Het niet in huis hebben van de kennis op dit gebied belet veel bedrijven om een adequate strategie te bedenken.

Diverse onderzoekers hebben de afgelopen twaalf maanden laten zien dat IT steeds vaker een strategisch onderscheidende factor is geworden, de basis vormt voor strategie-executie en innovatie, en bovendien efficiënte en klantgerichte bedrijfsvoering mogelijk maakt. De verwachtingen ten aanzien van de snelheid van verandering, of adoptie ervan zijn echter verdeeld en bovendien kijkt het merendeel van de onderzoeken puur naar grotere bedrijven. Waarom denken jullie dat het MKB segment in pakweg vijf jaar een omslagpunt zal bereiken?
We hopen dat het MKB segment dat punt gaat bereiken. De ontwikkeling die wij zien is dat ook de klanten van het MKB segment erom vragen. Mensen worden door de grotere bedrijven steeds meer digitaal bediend en raken hieraan gewend. Het niet meegaan met deze ontwikkeling kan tot gevolg hebben dat klanten afhaken. Daarnaast is er veel winst te behalen als er beter en efficiënter kan worden gewerkt. Inmiddels gaan steeds meer bedrijven in het MKB dit inzien en zien wij de vraag naar mogelijkheden toenemen. Maar het MKB segment heeft geen grote budgetten en doet investeringen het liefst in “proven technology” die direct een bijdrage levert aan de core-business.

Kijkend naar het opstellen van IT-strategieën, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen strategische plannen voor grote organisaties en die van kleine(re) bedrijven?
Zoals gezegd, bij grote bedrijven is er veel budget en zij bedienen hun klanten op vaak andere wijze. Het MKB segment zal heel duidelijk moeten kijken naar de behoefte van hun klant, en deze is vaak anders dan die van grote bedrijven. Dit komt mede doordat veel kleinere bedrijven in een niche-markt opereren en met name klantgericht werken. Er is vaak een veel directer contact en dat moet niet veranderen. De strategie van kleinere bedrijven zal meer gericht zijn op informeren, het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken en dit op een efficiënte manier.

Een van de belangrijkste vraagstukken waar MKB’ers mee worstelen is op het gebied van data. Hierbij gaat het niet alleen om het opstellen van een datastrategie of het analyseren van data om commerciële activiteiten te versterken, maar ook om het veilig opslaan van data en deze af te schermen voor e-criminelen. Wat voor adviezen heb je voor bestuurders die zich op het startpunt van hun ‘data journey’ bevinden?
Het meest belangrijke advies hierin is, laat je niet gek maken. Alles kan, alles is mogelijk, maar daar koop je niets voor. Het gaat erom wat je ermee wilt bereiken, wat is het doel, en wat doe ik ermee. Duidelijk hebben wat de behoefte is van je bedrijf en klanten. Als dit helder is, kun je de juiste oplossingen erbij zoeken. En als ik eerlijk ben, denk eens na over goede begeleiding in dit proces. Veel ondernemers doen hun belastingaangifte samen met de accountant omdat deze precies weet waar hij op moet letten, wat wel of niet mag en wat wel of niet kan. Voor de IT is het niet anders, er komen steeds meer regels en vereisten, ook hier moet het kloppen.

Binnen het MKB segment duiken steeds vaker geluiden op dat het landschap van adviseurs en IT-dienstverleners steeds ondoorzichtiger wordt. Nederland telt volgens schattingen van het CBS meer dan 120.000 gespecialiseerde organisatieadvies en ICT consultancybureaus. Vanuit je ervaring in de markt, wat zijn de belangrijkste aspecten waar klanten naar moeten kijken, wanneer ze een externe partij selecteren?
Als wij op Consultancy en Advies googelen dan zie ik met name adviseurs en IT dienstverleners die zelf producten leveren. “WC-eend adviseert WC-eend”, zeg ik dan wel eens. Het gaat mis wanneer het belang niet meer alleen bij een goed advies ligt. Een belangrijk aspect is dan ook de onafhankelijkheid. Daarnaast gaat het om vakkennis.

Tot slot, hoe onderscheidt 24ICT zichzelf in de markt en wat zijn jullie belangrijkste ambities voor de komende jaren?
24ICT heeft een methodiek ontwikkeld waarmee de belangen van de klant op een goede manier worden behartigd. Hierbij kijken we niet alleen naar de technische mogelijkheden, maar ook of het past binnen het bedrijfsproces. En we zorgen ervoor dat de IT geborgd wordt en geborgd blijft binnen de organisatie. Wij onderscheiden ons heel duidelijk in de markt door onafhankelijk te zijn. Hard- en software leveren we dan ook niet. Maar we helpen wel mee de juiste partijen te vinden en hier duidelijke afspraken mee te maken. En als het moet – omdat er geen andere mogelijkheden zijn voor de klant – dan ontwikkelen wij zelf wat nodig is. Het gaat dus veel verder dan alleen maar advies. Wij zorgen ervoor dat het ook echt geregeld wordt.

Er is een ambitie om te groeien, echter wel met de juiste mensen met dezelfde instelling die wij hebben: er zijn voor de klant.

Nieuws

Meer nieuws over