Lean Event 2016: Dag vol lean inspiratie en workshops

01 april 2016 Consultancy.nl

Komende week, op 7 en 8 april, vindt het Lean Event 2016 plaats in DeFabrique in Utrecht, een initiatief van Lean Consultancy Group. Het tweedaagse event is toegankelijk voor professionals die geïnteresseerd zijn in lean en op zoek zijn naar verdieping of inspiratie ten aanzien van de management filosofie. Naast diverse inspirerende sprekers kunnen deelnemers bovendien workshops volgen en enkele bedrijfsbezoeken afleggen.

Het marktlandschap is wereldwijd en in Nederland zeer snel aan het veranderen. De opkomst van nieuwe technologieën, steeds meer transparantie van informatie, voortdurende innovatie en digitalisering en tal van andere ontwikkelingen leiden er toe dat ook klantbehoeften vaak en snel veranderen. Om te kunnen inspelen op deze veranderingen is het steeds belangrijker voor organisaties om een flexibele, wendbare (‘agile’) organisatie te worden. Zo laat een studie van A.T. Kearney zien dat wendbaarheid en de snelheid van strategie-executie steeds essentiëler worden, terwijl een ander onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) aantoont dat het toepassen van (onder meer) lean principes een essentieel innovatievoordeel opleveren.

Ook Lean Consultancy Group, een trainings- én adviesbureau gespecialiseerd in lean management, is van mening dat lean hét middel is om snel en succesvol met veranderingen om te gaan. Eppo Kuipers, partner bij het bureau, licht verder toe: “Duurzaam succesvolle organisaties zetten het doe- en denkvermogen van elke medewerker in en zorgen voor een omgeving die gericht continu verbeteren ondersteunt en stimuleert. Gericht, zodat organisaties datgene verbeteren wat impact heeft op hun klanten en op hun organisatiedoelstellingen.” Om organisaties te helpen bij de transitie van hun organisatie naar lean en om professionals de principes van de filosofie nader uiteen te zetten, organiseert Lean Consultancy Group op 7 en 8 april het Lean Event 2016.
Het Lean Event is een tweedaags evenement waar diverse professionals zullen vertellen hoe zij met lean succesvol zijn geworden, met welke drempels ze tijdens hun lean journey te maken kregen en hoe zij deze hebben overwonnen. Op de eerste dag staan diverse inspirerende sprekers* op het programma en kunnen deelnemers uiteenlopende workshops bezoeken, en dag twee zal vervolgens in het teken staan van bedrijfsbezoeken. Daarbij kiezen de deelnemers zelf een route van twee bedrijven**, die ze samen met overige deelnemers en een begeleider zullen bezoeken. Hier leren de deelnemers hoe andere bedrijven lean toepassen en wat de obstakels en succesfactoren zijn. Daarnaast kent het evenement een plenair programma ter opening en afsluiting.

In het kader van ‘practice what you preach’ heeft de organisatie van het evenement zelf ook ingezet op een lean programma en format, waarin er een balans is tussen enerzijds keuze en maatwerk, en aan de andere kant voldoende standaardisatie. “Er wordt niet één standaard programma aangeboden, want deelnemers hebben verschillende behoeften. Maar een programma helemaal op maat maken, dat kan ook niet. Daarom hebben we gekozen voor een festival opzet, waarbij deelnemers de vrijheid hebben om hun eigen programma samen te stellen”, aldus Tanja Oldenhof, Projectmanager bij Lean Consultancy Group.

Vanuit de lean gedachte kent het programma een strakke planning. “Dit festivalprogramma is strak in elkaar gezet en bestaat uit zes rondes van 45 minuten met daar tussen pauze. Hoewel deze strakke planning beperkingen oplegt (sommige sprekers schrikken als ze maar 45 minuten de tijd krijgen), levert het ook veel vrijheid op voor de deelnemers”, zegt David van Noort, lean expert bij het trainings- én adviesbureau, onlangs nog verkozen tot een van de beste werkgevers van ons land. Er wordt voorkomen dat deelnemers voor onmogelijke keuzes worden gezet, want alle lezingen en workshops worden op twee verschillende momenten op de dag gegeven. “Zo hoeven deelnemers bepaalde combinaties van hun voorkeur niet te missen.”

* Sprekers zijn onder meer bestseller auteur Jos Burgers, hockeycoach Marc Lammers en customer experience specialist Nienke Bloem. Ook zal Isabelle Klaasse Bos, lean consultant bij Lean Consultancy Group samen met Marloes Halkes (Philips) de workshop ‘Doelgericht verbeteren’ verzorgen.

** De bedrijven die in zes rondes en in paren bezocht zullen worden zijn: SEW Eurodrive & Eigen Haard, XPO Logistics IKEA Warehouse & Cygnific, Basisschool Urk & ProRail, Basisschool de Heggerank (Nijmegen) & Gemeente Utrecht, Medisch Spectrum Twente en het Kadaster, en Gemeente Utrecht & Icare.

Nieuws

Meer nieuws over