Cmotions en Legal2Practice starten joint venture Privacy2Innovate

08 april 2016 Consultancy.nl

Marketing- en analyticsbureau Cmotions en juridisch adviesbureau Legal2Practice hebben de krachten gebundeld en ‘Privacy2Innovate’ gelanceerd. De nieuwe joint-venture gaat organisaties ondersteunen op het gebied van privacymanagement, met een focus op het klaarstomen van de bedrijfsprocessen en systemen van organisaties in aanloop naar de nieuwe Europese Privacy Verordening.

In december 2015 bereikte De Europese Commissie een akkoord met het Europese Parlement en de Europese Raad van Ministers over de Europese Privacy Verordening (EPV). Deze verordening zal in 2018 verplicht worden voor alle EU lidstaten en strengere regels bevatten dan de bestaande privacywetgeving. De EPV dwingt organisaties hun informatiehuishouding op klantniveau in te richten, tevens moeten alle organisaties in de publieke sector en daarnaast alle private organisaties die op grote schaal (gevoelige of bijzondere) persoonsgegevens verwerken, een Data Protection Officer (DPO) benoemen.

Diverse onderzoeken van de afgelopen maanden hebben aangetoond dat veel organisaties nog lang niet zijn voorbereid op de nieuwe Europese Privacy Verordening. Zo blijkt uit recent onderzoek dat binnen het zorgdomein het merendeel van de zorgorganisaties niet bekend is met relevante (nieuwe) wet- en regelgeving rondom data en privacygevoelige gegevens. En zo zijn volgens een ander onderzoek veel bedrijven niet goed voorbereid op de nieuwe regelgeving Meldplicht Datalekken – die begin dit jaar is ingegaan. De belangrijkste redenen liggen veelal in een gebrek aan kennis over het onderwerp maar ook een gebrek aan capaciteit om de privacyvereisten binnen de organisatie door te voeren.

Dit was ook een thema waar Cmotions, een adviesbureau gespecialiseerd in marketing en analytics, dagelijks tegenaan liep bij opdrachtgevers. Ronald Wiekenkamp, partner bij het bureau, vertelt: “In onze dagelijkse praktijk zien we te vaak dat big data initiatieven onnodig in de kiem worden gesmoord vanuit een juridische insteek of angst voor reputatieschade. De vrees voor de aanstaande Europese Privacy Verordening vergroot dit effect alleen maar. Daar willen we wat aan doen.”

Met deze wens in het achterhoofd, besloot het bureau op zoek te gaan naar een partij, die complementaire dienstverlening op het gebied van privacyvraagstukken zou kunnen bieden. Diverse mogelijke samenwerkingspartners werden onder de loep genomen en al gauw wees de marktverkenning in de richting van Legal2Practice, een specialist op het gebied van privacy en gegevensbescherming. “Legal2Practice is een sterke partij”, licht Wiekenkamp toe, die daar aan toevoegt: “Zij bieden consultancy, training en support op alle facetten van privacy management.”

Samen hebben de twee bureaus besloten om ‘Privacy2Innovate’ op te richten, een joint venture die de privacymanagement dienstverlening van Cmotions en Legal2Practice bundelt. “We vullen elkaar aan, door de krachtenbundeling kunnen wij onze relaties een integraal dienstenportfolio bieden”, aldus de partners. De ondersteuning van Privacy2Innovate beslaat naast traditionele consultancy ook interim management en centreert zich rondom vier diensten: Consultancy, Voorlichting, DPO diensten en Inrichting.

Consultancy

De consultants van Privacy2Innovate richten zich met hun expertise in dataprivacy op het uitvoeren van (interim) projectmanagement, programma-ontwikkeling en programma-implementatie en het verhogen van de bewustwording binnen het private en (semi-)publieke domein. Klanten kunnen onder meer Privacy Impact Assessments laten uitvoeren, waarmee ze inzicht krijgen in de privacyrisico’s van een nieuwe dienst of een product, bijvoorbeeld bij het gebruik van big data, profiling, en behavioral targeting. Privacy2Innovate hanteert hierbij het ‘Privacy by Design’ (PbD) principe, wat inhoudt dat organisaties al tijdens de ontwikkeling van producten en diensten (zoals informatiesystemen) aandacht besteden aan privacyverhogende maatregelen. Tenslotte helpt Privacy2Innovate, onder de noemer ‘Privacy Governance / Management’, klanten met het vormgeven van hun privacybeleid of bijvoorbeeld met het structureren van ICT infrastructuur en het verankeren van verandering binnen de organisatie. Daarbij biedt het bureau ook ondersteuning bij het opstellen van communicatiebeleid richting stakeholders.

Voorlichting
Privacy2Innovate biedt een veelheid aan workshops, opleidingen, cursussen, trainingen en themabijeenkomsten aan. Daarmee geven ze praktische handvatten gebaseerd op de laatste praktijkinzichten, vakontwikkelingen en actualiteit. Ook is er de mogelijkheid tot maatwerk, waarbij aangepaste trainingen worden ontwikkeld, al naar gelang de specieke behoeften van de klant. Privacy2Innovate werkt met een uitgebreid netwerk van specialisten en trainers die zij hiervoor kunnen inzetten. Een voorbeeld van een training is de ‘Workshop Privacy als Business Enabler’, waarin Privacy2Innovate samen met klanten een praktisch stappenplan opstelt en vragen beantwoordt als: ‘Op welke manier voldoet de organisatie aan de Europese Privacy Verordening?’, ’Wat zijn de regels?’, ‘Waaruit bestaan de risico’s?’, of ‘Hoe zit het met de Meldplicht Datalekken?’. Naast deze workshop en diverse overige trainingen biedt het bureau ook een helpdesk aan voor klanten en e-learning faciliteiten.

DPO diensten
Alle organisaties in de publieke sector en daarnaast alle private organisaties die op grote schaal (gevoelige of bijzondere) persoonsgegevens verwerken, moeten in het kader van de nieuwe Europese Privacy Verordening een Data Protection Officer benoemen. Grote organisaties zullen er al gauw voor kiezen zelf een DPO aan te nemen. Voor kleinere organisaties kan het interessant zijn deze functionaris tijdelijk in te zetten en/of om via een abonnement gebruik te maken van DPO-diensten. Privacy2Innovate voorziet in deze mogelijkheden en heeft hiertoe een Masterclass Data Protection Officer ontwikkeld, waarmee het bureau young professionals in zes weken opleidt voor een baan in het privacy werkveld. Daarnaast werft, selecteert en bemiddelt het bureau voor zijn klanten (in) professionals in privacy management en gegevensbeheer. De functies variëren van junior, medior, senior tot management niveau. Ook voor tijdelijke opdrachten biedt het bureau detacheringsmogelijkheden en flexibele abonnementsvormen.

Inrichting

Naast adviesdiensten helpt Privacy2Innovate bedrijven ook met de implementatie van privacy management in hun systemen, processen en organisatie, aan de hand van actuele praktijkinzichten en vakontwikkelingen. Het bureau biedt klanten dienstverlening op vier vlakken: Privacy Audit, 360° klantbeeld, Implementatie van de privacyfunctie, en Privacy Tooling.

Met Privacy Audits krijgen klanten inzicht in waar de organisatie staat ten opzichte van de actuele privacy regelgeving en levert hen een set aan maatregelen en procedures op, om hun organisatie ‘privacy-proof’ te maken. 360° klantbeeld maakt het mogelijk klantdata op individueel niveau te organiseren, zoals de nieuwe regelgeving voorschrijft. Door middel van een Data Management Platform worden alle mogelijke bronnen ontsloten en kunnen bedrijven data op klantniveau opslaan. Implementatie van de privacyfunctie richt zich op het doorvoeren van de benodigde veranderingen binnen organisaties, zowel in ICT architectuur als in gedrag van medewerkers, wat vaak veel tijd en regie met zich meebrengt. Dit specifieke dienstenaanbod helpt klanten met dit vraagstuk. Tenslotte biedt Privacy2Innovate Privacytooling, manieren om als bedrijf de omgang met gevoelige en vertrouwelijke klant- en bedrijfsgegevens te borgen.

Naast het werken aan compliance richting de komende privacyregelgeving, kunnen bedrijven volgens Wiekenkamp ook profiteren van andere voordelen. “In onze ogen maakt een juiste toepassing van privacyregelgeving vaak veel meer mogelijk dan vooraf gedacht wordt”, geeft hij aan en wijst op aanvullende voordelen zoals innovatie, proces-efficiëntie, of een meer gestroomlijnd proces door de waardeketen, van marketing en sales tot levering. “In onze visie is privacy juist een belangrijke aanjager voor innovatie en niet louter een bron van vrees voor maatregelen zoals boetes van toezichthouders”, sluit Wiekenkamp af.

Nieuws