Arjen Ludikhuize en Camiel Schoonens starten Improvision

01 april 2016 Consultancy.nl

De concurrentie in de consultancymarkt is groot en toch besloten Arjen Ludikhuize en Camiel Schoonens afgelopen maand een nieuw adviesbureau op te richten. Met hun adviesbedrijf, ‘Improvision’, richten de voormalig Accenture en First Consulting adviseurs zich op opdrachtgevers in de energie- en financiële sector.

In de nazomer van 2015 kwamen Arjen Ludikhuize (40) en Camiel Schoonens (38) met het idee een eigen adviesbureau op te richten. Beide consultants waren op dat moment werkzaam bij First Consulting. Schoonens werkte destijds acht jaar voor het consultancybureau en was daarvoor vier jaar in dienst bij Accenture. Ludikhuize volgde ongeveer eenzelfde pad en stapte van Accenture naar First Consulting, maar dan anderhalf jaar eerder bij de oprichting van First Consulting. Tijdens hun dienstverband bij beide bureaus werkten de twee consultants voornamelijk voor klanten in de energiesector, en vanuit deze gedeelde achtergrond ontwikkelden de twee een goede onderlinge band.

“De afgelopen jaren staken we steeds meer tijd en energie in interne bedrijfsprocessen”, zegt Ludikhuize. “Hierdoor voelden we de urgentie om op eigen benen te staan en om samen een klein adviesbureau te beginnen.” Hiermee verwachten ze meer met klanten bezig te zijn, een activiteit waar hun kracht ook ligt, aldus Schoonens. “Als ik terugkijk heb ik altijd relatief lang bij een klant gezeten op diverse projecten. Ik hecht veel waarde aan zo’n vertrouwensband, omdat je alleen zo samen voor het beste resultaat kan gaan. Door echt contact kan je de ander in zijn kracht zetten. Dat betekent dat je ook wat van jezelf moet laten zien. Dat doe ik vol overgave.” Ludikhuize voegt toe: “Wij opereren liever op de werkvloer waar het project uitgevoerd wordt, omdat daar het contact met de klant is en zichtbaar is wat je doet.”

Na enige tijd over hun persoonlijke drijfveren te hebben gesproken, kwamen de twee professionals eind 2015 tot het besluit om de stap te wagen en hun eigen adviesbedrijf op te richten, Improvision. Gevraagd naar de achtergrond van Improvision laat Schoonens weten dat de naam afstamt van de drie Engelse woorden Improve, Provide en Vision, vrij vertaald naar verbeteren, resultaat en visie. “Deze drie woorden vormen de kernwaarden waarop we ons werk bij klanten realiseren, onze medewerkers ontwikkelen en ons bedrijf bouwen.”

Net zoals bij elke startup zijn de eerste paar weken van de kersverse onderneming erg hectisch geweest. Het proces startte met het schrijven van een businessplan – zoals het consultants betaamt moeten de harde cijfers in orde zijn. Samen dachten de medeoprichters na over een bedrijfsnaam, en toen deze gevonden was, werd het tijd om het bedrijf op te richten. Juridische en administratieve zaken werden geregeld, de website werd gebouwd en opdrachtgevers werden geïnformeerd. “Een heerlijke periode van pionieren, sparren, opbouwen en met opgestroopte mouwen aan de slag”, aldus Schoonens.

Formeel gaat Improvision vandaag van start, en ondanks dat de markt een moordende concurrentie kent – Nederland telt volgens de boeken meer dan 100.000 organisatieadviesbureaus – spreken Ludikhuize en Schoonens van een vliegende start. Zij hebben bij lancering direct twee grote klanten, Essent en Ingenico, en zullen de komende maanden projecten uitvoeren voor het energiebedrijf en de betalingsleverancier. Geheel in lijn met hun ervaring zal Improvision zich hoofdzakelijk richten op “complexe vraagstukken” bij klanten in de energie- en nutssector en de financiële dienstverlening. Het dienstenportfolio zal bestaan uit traditionele business consultancy, evenals projectmanagement en interim diensten.

Het getuigt van lef om in een veranderende en misschien zelfs verzadigde markt te starten. Het is daarom cruciaal voor het succes van de onderneming om zich sterk te onderscheiden. Consultancy.nl stelde de oprichters de vraag wat Improvision onderscheidend maakt. Ludikhuize en Schoonens kijken elkaar aan en zijn het daar snel over eens. “Het afgesproken resultaat is bij Improvision altijd het doel, maar onderscheidend is de plezierige stijl waarop we het resultaat weten te bereiken”, zegt Ludikhuize, waarop Schoonens meteen toevoegt: “waarbij het teamresultaat altijd voorop staat.”

Verder omschrijven de medeoprichters hun aanpak als energiek, gestructureerd en pragmatisch waarbij alles draait rondom actie. “Consultants van Improvision bezitten een natuurlijke drive om excellente resultaten te boeken en in actie te komen om bedrijfsprocessen, cost-to-serve en klanttevredenheid te verbeteren.” Volgens de oprichters houden de adviseurs daarbij altijd het grotere geheel in hun achterhoofd. “Zonder een heldere visie op een verandering en met een goed geformuleerd doel kan niet gewerkt worden. Samen met de klant gebruiken we dit altijd als ons referentiekader.”

Vooruitkijkend geven Ludikhuize en Schoonens aan ‘vol energie’ te zitten om met Improvision de eerste stappen in de consultancywereld te zetten. De komende maanden wil het bureau gestaag groeien en intern heeft het bureau zich ten doel gesteld om in 2020 te zijn uitgegroeid tot een team van tien tot vijftien consultants. Verdere groei zien de oprichters op dit moment niet zitten – “bij vijftien mensen krijg je een organisatorisch omslagpunt waarbij het directe contact met de klant en het opereren op de werkvloer voor de consultant op het spel worden gezet. Dat willen we niet”, zegt Schoonens. “Ons talent hoort direct bij de klant terecht te komen. Nergens anders”, sluit Ludikhuize af.

Nieuws

Meer nieuws over