ACMC laat consultants eigen opleidingskosten terugverdienen

04 april 2016 Consultancy.nl

Dit jaar viert het Amsterdam Centre of Management Consulting een bijzondere mijlpaal – in oktober van dit jaar start de 25ste lichting van zijn ‘Executive Master Management Consulting’ leergang. Om dit heugelijke feit te vieren zullen 25 adviseurs van de komende lichting een compleet vernieuwd curriculum voorgeschoteld krijgen, dat hen zal klaarstomen voor een toekomst in consultancy. Opvallend, en volgens de opleidingsinstelling een primeur, is het feit dat de consultants voor de leergang niet hoeven te betalen voor hun deelname, aangezien ze gedurende het volgen van het traject de opleidingskosten zelf terugverdienen.

Het Amsterdam Centre of Management Consulting (ACMC) is de onderwijstak van de Vrije Universiteit (VU) die zich toelegt op de management consultancybranche. Sinds de oprichting van de opleidingspraktijk in 1991, heeft de onderwijsinstelling legio consultancybureaus en freelance consultants ondersteund met professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Het ACMC kent vier kern opleidingsprogramma’s: De ‘Basisopleiding Management Consulting’ (voor starters), het ‘On my Way programma’ (voor consultants met 2-3 jaar advieservaring), de ‘Executive Master Management Consulting’ (voor ervaren adviseurs), en er wordt ook gewerkt aan een ‘New Partner Development Program’ (voor associate partners en vennoten).

2016 markeert een bijzonder jaar voor ACMC, aangezien de parttime ‘Executive Master Management Consulting’ opleiding aanstaande oktober inmiddels alweer zijn 25ste lichting kent. “Het programma werd meteen gelanceerd in 1991”, herinnert Meindert Flikkema zich, de huidige Academic Director van ACMC. Flikkema sloot zich in 2003 bij de VU aan, na een loopbaanstart bij Turner, een organisatieadviesbureau uit Leusden. Gedurende zijn werkzaamheden binnen de VU was Flikkema getuige van de enorme veranderingen die zich de afgelopen jaren in de adviesbranche hebben afgespeeld. Van de gouden jaren voor 2007 (“toen was alles mogelijk”) tot en met de wereldwijde crisis en de enorme impact die deze had op consultancybureaus (“tot wel 30% minder omzet”).

In het licht van de magere jaren die volgden en van de nasleep van de crisis, heeft de adviesbranche zich inmiddels weer weten te herpakken en heeft de management consulting branche zijn vizier inmiddels weer gezet op groei, innovatie en professionele ontwikkeling. Binnen dat spectrum neemt ACMC een belangrijke rol in, vertelt Flikkema. Sinds de start hebben meer dan 500 consultants één van de academische opleidingsrichtingen van ACMC gevolgd, allemaal adviestalenten, die volgens Flikkema “aan de basis van de huidige veranderingen binnen de sector” hebben gestaan. Hoewel Flikkema geen namen van bedrijven noemt, is het algemeen bekend dat het ACMC regelmatig consultants verwelkomt van grote adviesbureaus als Berenschot, BMC, de Big Four en Twynstra Gudde, maar ook kleinere boutique spelers als Ten Have Change Management, Andersson Elffers Felix en SeederDeBoer

Net als veel consultancybureaus heeft ook ACMC de afgelopen jaren de wetten van het nieuwe normaal omarmd. Om te beginnen schroefde de adviesbranche zijn opleidingsbudgetten fors terug – hoewel deze volgens Flikkema inmiddels weer stijgen door de aantrekkende markt. Daarnaast hebben grote organisaties hun interne Learning & Development (L&D) capaciteiten flink geprofessionaliseerd, waarbij sommigen zelfs eigen universiteiten van de grond hebben weten te krijgen. Zo heeft Capgemini bijvoorbeeld zijn eigen opleidingstak in Frankrijk, opende Deloitte in 2013 zijn Europese Deloitte University in Brussel, stuurt McKinsey & Company zijn consultants jaarlijks naar de Alpen naar zijn Alpine University, en vliegt Accenture zijn adviseurs over naar St. Charles in de VS, om er maar een paar voorbeelden te noemen.

Met het oog op de veranderende markt staken Flikkema en zijn team – bestaande uit professoren en consultants met een trackrecord in het veld – vorige zomer de koppen bij elkaar om te brainstormen over hoe consultancyonderwijs zou kunnen blijven voldoen aan de veranderende behoeften van (advies)organisaties. Niet geheel verrassend werd geconcludeerd dat de opleidingsinstelling te maken heeft met dezelfde vraagstukken waarmee ook consultancybureaus kampen – waaronder de focus op innovatie, co-creatie, resultaatgericht factureren en expertise. “Die focusgebieden zijn bepalend voor de toekomstrichting van ACMC”, aldus Flikkema die daar aan toevoegt: “Het vak leer je vooral in de praktijk, het is onze taak om nieuwe perspectieven aan te bieden en te helpen om innovatieve ideeën naar de markt te brengen.”

Deze elementen werden vervolgens uitgewerkt en verankerd in een aanpak voor opleidingen, met als resultaat een concept dat in de ogen van Flikkema gerust “baanbrekend” genoemd mag worden binnen het onderwijsdomein. In de aanpak zijn de out-of-pocket opleidingskosten voor de leergang ‘Executive Master Management Consulting’ teruggebracht naar nul. Voor een programma dat bestaat uit een uitgebreid opleidingstraject, waaronder sessies op A-level locaties als Duin & Kruidberg en ondersteund door executive docenten als de professoren Frank Kwakman en Steven ten Have, is de eerste vraag die rijst, hoe kan dat? “Het is eigenlijk heel simpel”, zegt Flikkema: “Consultants gaan via compacte praktijkopdrachten (twee tot drie weken, red.) en doorontwikkeld kennisleiderschap hun eigen opleidingskosten terugverdienen. De inkomsten die daar uit voortvloeien worden gebruikt om de opleiding te bekostigen.” En als er meer inkomsten gegenereerd worden, dan vloeien die in de kas van het bureau of de deelnemende professional. “Wij hebben geen winstoogmerk en gebruiken alle revenuen boven break-even voor het financieren van onderzoeksprojecten ten behoeve van de ontwikkeling van het vak.”

Of een dergelijk businessmodel eerder succesvol en op een duurzame manier is toegepast in de onderwijswereld, kan Flikkema niet meer zekerheid zeggen. Wel blijft het voor een wereld die zich van oorsprong zeer traditioneel beweegt en maar langzaam afstapt van oude patronen, een radicale omslag van denken. “Practice what you preach,” stelt Flikkema, en dat geldt niet alleen voor het ACMC maar ook voor consultants, die hierdoor gedwongen worden om onderscheidende diensten te leveren. “Met deze bagage beschikken ze over de vaardigheden en ervaring en kunnen ze deze binnen hun consultancybureaus verder ontplooien en aan mede-collega’s overdragen.”

Executive Master Management Consulting: de 25ste editie
De eerste opleiding die in het nieuwe format zal opereren is de 2016 lichting van de ‘Executive Master Management Consulting’ leergang, die in oktober van start zal gaan “op een bijzondere locatie”, aldus Flikkema. Het betreft de 25ste lichting van de opleiding, die Flikkema als de “parel van het ACMC aanbod” omschrijft. Om de mijlpaal te vieren, heeft het opleidingsinstituut besloten om het aantal deelnemers te beperken tot 25, Deze groep zal een opleidings- en vormingstraject van 18 maanden gaan volgen, onder begeleiding van ervaren organisatieadviseurs en hoogleraren.

Het programma van de ‘Executive Master Management Consulting’ (EMMC) opleiding is verdeeld over zes blokken: Een ‘Openingsblok’, gevolgd door de module ‘Van Contact naar Contract’, waarin onder meer acquisitie, financieel management voor adviseurs en business analytics en big data centraal staan. Het derde blok is de module ‘Van Contract naar Interventie’; hier wordt onder andere ingegaan op succesvolle projecten, teams en projecten, staan veranderprocessen centraal en leren deelnemers om doeltreffend te argumenteren en rapporteren. Het volgende blok is ‘Van Delivery naar Innovatie’. In dit deel van het programma worden bijvoorbeeld evidence-based adviseren en visueel denken & creatief problemen oplossen behandeld, en leren consultants om progressie te boeken als individu, team en bureau. De leergang wordt afgesloten door een sluitingsblok en examens.

Als onderdeel van het programma, zullen de adviseurs de taak krijgen om hun eigen project te verkopen aan de hand van een whitepaper en een seminar daarover, en deze – met al hun opgedane kennis en ervaring – vervolgens ook te leveren. Flikkema schat dat deelnemers gemiddeld acht tot twaalf uur kwijt zullen zijn aan het EMMC programma, maar dat die inspanningen zich zullen uitbetalen. “Na het afronden van het EMMC opleidingstraject hebben de deelnemers hun professionele adviesvaardigheden zodanig fijngeslepen, dat ze klaar zijn om op het hoogste niveau opdrachtgevers van advies te voorzien”, zegt Flikkema, die daar aan toevoegt: “Bovendien profiteren zij van de goede reputatie en naam die de EMMC leergang heeft opgebouwd binnen de markt.” Tot slot maken de deelnemers na afronding van de opleiding deel uit van het ACMC alumni netwerk, volgens Flikkema een zeer waardevol netwerk, onder andere met het oog op toekomstige carrièrekansen.

Naast Flikkema, Ten Have en Kwakman zijn ook Monique van Dijen (EY) en Ludwig Hoeksema (Berenschot) als kerndocent verbonden aan de 2016 editie van de ‘Executive Master Management Consulting’ opleiding. JAM visual thinking, ACBA en Source Global Research hebben zich als externe partners aan de leergang verbonden.

Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar laat Flikkema weten – “this is an offer you can’t refuse”, besluit de ACMC Academic Director.

Nieuws