YSE doopt Ygenwijs om tot zijn evenementenlabel

06 april 2016 Consultancy.nl

Vorig jaar is Ygenwijs, een startup die was uitgegroeid tot een serieuze speler in het young professionals landschap, overgenomen door talentontwikkelaar YSE. Samen kunnen de partijen een bredere en completere dienstverlening aanbieden, met name op het gebied van events, aldus de partners. Inmiddels heeft Ygenwijs onder de vlag van YSE al meer dan 20 evenementen georganiseerd.

Ygenwijs werd medio 2011 gelanceerd in de vorm van een blogsite. Het doel van de onderneming was destijds om iedereen te laten werken vanuit zijn of haar passie, maar deze visie groeide heel snel in populariteit en bleek een gat in de markt, vooral bij het jonge talent op de arbeidsmarkt. Al snel werd de site veelvuldig gelezen en gedeeld en volgden na de blogs ook een magazine, een online TV-kanaal en evenementen. Zo was het bedrijf onder meer betrokken bij Dreambuilders, een evenement dat bezoekers helpt om hun ambities en dromen waar te maken, de Ygenwijs Denktank en Unplug de Dag

Vorig jaar werd Ygenwijs overgenomen door YSE, een bedrijf dat talenten en traineeships ontwikkelt voor een breed scala aan klanten. De belangrijkste reden voor YSE om het online platform over te nemen, was volgens Simon Klop, manager bij YSE, de gedeelde visie van de kracht van Generatie Y. “Wij geloven in de transformerende kracht van Generatie Y die organisaties helpen te veranderen, vernieuwen, verjongen en te versnellen”, aldus Klop. En Ygenwijs helpt organisaties om deze kracht te mobiliseren via de evenementen die zij organiseren, zodat de jongere generatie en hun talent optimaal ingezet kunnen worden.

De afgelopen maanden hebben de twee bureaus hun activiteiten steeds verder geïntegreerd en hun aanbod gebundeld, waarbij de focus in eerste instantie uitgaat naar het co-creëren van inspirerende evenementen. Zo heeft Ygenwijs sinds de overname door YSE al zo’n 20 College Tours georganiseerd – inhoudelijke events waarbij experts op een specifiek vakgebied kennis delen met Young Professionals. Zo is er een rondleiding geweest in een warehouse van CEVA Logistics, heeft men met zelfsturende auto’s gereden op de RDW testbaan in Lelystad en heeft de Chief Procurement Officer van ABN Amro zijn kennis gedeeld over de procurement aanpak binnen de bank. “Daarnaast worden er business games georganiseerd, kunnen Young Professionals van allerlei organisaties deelnemen aan trainingen en verzorgt men generatiesessies. Zo wordt er organisatie- en branche overstijgend kennis met elkaar gedeeld”, zegt Klop.

Daarnaast organiseert Ygenwijs vanuit zijn eigen netwerk – het bureau heeft nauw contact met zo’n 50 besturen van verschillende Young Clubs van uiteenlopende organisaties – regelmatig denktanksessies en workshops. Voorbeelden hiervan zijn een denktanksessie bij het AMC waarbij verschillende besturen hun uitdaging met elkaar ging kraken en een workshop bij Cofely waarin nieuwe businessmodellen werden ontwikkeld door 90 Young Professionals van die organisatie. Vanuit zijn expertise in training en het ontwikkelen van young professionals kan YSE inhoudelijke bijdrages leveren aan dergelijke evenementen. Andere evenementen die door Ygenwijs georganiseerd worden zijn onder meer generatiesessies, pub quizzes, lezingen en allerlei fun activiteiten. Tot de opdrachtgevers van Ygenwijs behoren onder meer Cofely, TMG, Philips, Unilever, Van Lanschot, Gemeente Amsterdam, Ordina, DNB en Alliander.

Volgens Klop staat de dienstverlening van YSE en Ygenwijs samen sterker en is het aanbod completer. Hoewel het niet formeel is ingeregeld in de bedrijfsstructuur, zou Ygenwijs gezien kunnen worden als het “evenementenlabel van YSE”, zegt Klop. “Steeds meer organisaties zien in dat veel verandering en versnelling van onderaf uit de organisatie komt. Jonge medewerkers spelen hierbij vaak een katalyserende rol. Maar het is ook nog vaak zoeken: wie zijn deze potentials binnen onze organisatie? Hoe kunnen we hen mobiliseren en motiveren? En welke inspiratiebronnen kunnen daarbij een belangrijke rol spelen? Wij geven organisaties de kans om middels inhoudelijk interessante en inspirerende events op een laagdrempelige manier kennis te maken met de kracht van de Generatie Y”, sluit hij af.

Nieuws