Derde editie PwC Social Impact Lab challenge van start

25 maart 2016 Consultancy.nl

Na het succes van eerdere edities, is PwC onlangs de derde editie van haar landelijke challenge voor startende social enterprises begonnen: het Social Impact Lab. Met dit initiatief wil PwC sociaal ondernemerschap in Nederland versterken en startups met een maatschappelijk doel ondersteunen bij het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Bedrijven met uitsluitend winstoogmerk hebben anno 2016 geen bestaansrecht meer. Het zijn daarentegen juist de ‘social enterprises’ – die zich richten op een combinatie van maatschappelijke en financiële waarde die onze toekomst zullen bepalen. Een social enterprise lijkt in eerste instantie op een ‘gewone’ onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel, maar geld verdienen is voor deze organisaties niet het voornaamste doel. Daarentegen streven social enterprises naar het creëren van maatschappelijke waarde voor mens en milieu, door zich vooral te richten op innovatie, co-creatie en duurzaamheid.

Ook accountants- en advieskantoor PwC stimuleert sociaal ondernemerschap in Nederland*, onder andere door bedrijven te begeleiden, masterclasses te organiseren en onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de succesfactoren van social enterprises. Daarnaast organiseert het kantoor ieder jaar zijn zogeheten Social Impact Lab, een challenge voor startende social enterprises in Nederland. Social Impact Lab heeft als doel het versterken van sociaal ondernemerschap in Nederland en helpt startups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact. Vorig jaar schreven zich ruim 100 ondernemingen zich in voor Social Impact Lab.

In 2016 vindt Social Impact Lab alweer voor de derde keer plaats en de inschrijving is inmiddels geopend. Tot 22 april aanstaande kunnen startende ondernemingen die primair een sociaal of maatschappelijk doel nastreven, zich aanmelden voor de challenge. De deelnemende startups zullen zoals ieder jaar worden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De meest veelbelovende inzendingen worden na een eerste selectie uitgenodigd om hun businessplan op te sturen. Uit de ingezonden plannen worden vervolgens zes finalisten gekozen die op 27 juni 2016 hun idee mogen pitchen voor een vakjury**. Daaruit vloeien vervolgens drie winnaars***.

PwC’s Social Impact Lab helpt deze drie winnende startups succesvol door te groeien naar het volgende niveau. Zij krijgen onder andere een intensief tweejarig begeleidingstraject, mogen gebruik maken de faciliteiten van PwC en komen in aanmerking voor een lening tot €50.000.

* Naast diverse initiatieven op het gebied van sociaal ondernemerschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen is PwC tevens een van de founding partners van Social Enterprise NL en Ashoka.

** De jury wordt voorgezeten door Ad van Gils, lid van de Raad van Bestuur van PwC.

*** De drie winnaars van vorig jaar waren: &Thijs, een organisatie die
toegang tot jeugdhulp laagdrempeliger maakt voor gezinnen; Travelspy (deed aanvankelijk mee onder de naam ‘Bookspecials’), een platform waar reislustige rolstoelers hun ervaringen delen; en tenslotte Geef Café, een restaurantconcept waarbij de gast zelf bepaalt wat hij of zij betaalt of waar men vrijwilligerswerk kan doen in ruil voor een maaltijd.

Nieuws

Meer nieuws over