10 vragen aan Magnus Red partner Alexander van der Mark

30 maart 2016 Consultancy.nl

Alexander van der Mark is begin dit jaar benoemd tot partner bij Magnus. Hij startte elf jaar geleden als junior consultant en is nu verantwoordelijk voor de Energy Practice binnen het bureau. Tijd om te vragen hoe het partner-zijn bevalt en wat zijn plannen zijn voor de toekomst. En: hoe is hij zo snel doorgegroeid? “Stiekem heb ik nog wel een wens.”

1. Wat zijn jouw plannen als kersverse partner? 
Ik ben echt trots op ons team dat nu al jaren helpt bouwen aan de Europese marktintegratie en harmonisatie. Jonge en ervaren consultants die vanuit hun eigen expertise en sterkten intensief samenwerken. Mijn doel is om dit team voldoende uitdaging te bieden om nog meer voor onze opdrachtgevers te kunnen bieden.

2. Maar heb je dan geen concrete marktplannen?
Ik geloof niet in groeien of markten veroveren als doel op zich. Natuurlijk wil ik nóg meer opdrachtgevers nóg beter helpen. Mijn ambitie is om een (h)erkende partij te zijn die de Europese energiemarkt helpt te integreren en harmoniseren. Als we daardoor groeien is dat een mooie beloning.

3. Verder niks?
Voorgaande lijkt me al heel wat! Maar stiekem heb ik nog wel een wens hoor: nieuwe ondernemingen in de energiesector helpen relevant te worden. Een aantal hiervan zal behoren tot de energiebedrijven van de toekomst! Met onze ervaringen en cultuur ben ik er van overtuigd dat we ze hier bij kunnen ondersteunen.

4. Hoe zie je de toekomst van Magnus Red zelf?
Net als iedereen moeten ook wij ons aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. De consultancymarkt is in beweging en wij moeten dat ook zijn om in de toekomst relevant te blijven. Dat is en blijft een leuke uitdaging.

5. Kun je specifieker zijn?
Ik denk dat we nog dieper in onze sectoren moeten duiken. Consultants zullen vaker (tijdelijk) echt onderdeel uitmaken van een organisatie. Door echt mee te werken, verdiepen we onze kennis en kunnen we het goede voorbeeld geven. Zo kun je je impact als consultant vergroten.

6. Wat betekent dat voor jullie consultants?
Die zijn enorm belangrijk! Het gaat om mensen die uit het juiste hout zijn gesneden. Naar mijn idee moeten ze willen begrijpen hoe de business werkt. Zowel analytisch als sensitief zijn. Dan zijn ze in staat op een doortastende manier organisaties te helpen zonder zelf daarvoor de eer op te strijken. Dat zijn de leiders van de toekomst.

7. Je bent 35 jaar, hoe ben je zo snel doorgegroeid?
Toen ik bij Magnus begon, wilde ik niet perse partner worden, hoor. Net als veel consultants had ik nog geen duidelijk beeld bij wat ik wilde doen. Na een paar jaar, rolde ik in een project waarin ik veel kon betekenen: de Europese netbeheerders werkten aan de integratie van de elektriciteitsmarkt in een internationaal consortium. Dat paste goed bij mij: ik hield rekening met de belangen van de individuele organisaties, maar bleef ook focussen op het behalen van de gezamenlijke doelen. Mijn opdrachtgevers waardeerden dat en zo bouwde ik het uit naar meerdere projecten met een team consultants. Waarom het allemaal zo snel ging, weet ik niet precies. Ik denk dat mijn gedrevenheid en drive om de opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen, hierbij hebben bijgedragen. Ik leg de lat hoog: ik verwacht veel van mijzelf en anderen.

8. Wat is er zo leuk aan werken bij Magnus Red?
Bij Magnus is er veel ruimte voor je eigen ontwikkeling: ondernemerschap en initiatief wordt erg gewaardeerd. En door de korte lijnen en grote verantwoordelijkheid is er veel vrijheid én veel betrokkenheid. Typerend vind ik dat het geleid wordt op basis van klantrelevantie in plaats van omzettargets. We weten heel goed wat er nodig is om een leuk inkomen te verdienen, maar we willen vooral echt iets betekenen voor de organisatie en onze opdrachtgevers. Als dat lukt, volgen de waardering en de nieuwe opdrachten eigenlijk vanzelf. Dat is toch veel motiverender dan targets?

9. Wat motiveert jouzelf?
Ik wil continu verbeteren, het zo goed mogelijk doen en onmogelijk lijkende doelen behalen. Niet alleen om het beste uit mijzelf te halen, ook een ander laten excelleren. High performance! Als het lukt om mensen te mobiliseren en ze te helpen hun doelen te bereiken ben ik blij. Ik loop het liefst voorop, zonder in de spotlights te staan.

10. Wat beveel je andere ambitieuze consultants aan? 
Kijk en luister goed, leer van elke situatie, grijp je kans en doe het gewoon! Vergeet hierbij nooit dat we een dienstverlenend beroep hebben. Maar: je helpt ‘de klant’ niet door hem naar de mond te praten, wees altijd oprecht!

Nieuws

Meer nieuws over