Hans-Paul Bürkner, CEO van The Boston Consulting Group

09 december 2010 Consultancy.nl

Na het afketsen van de Deloitte-Roland Berger deal heeft Hans-Paul Bürkner, de wereldwijde CEO van Boston Consulting Group (BCG), een interview gegeven aan de duitse krant ‘Handelsblatt’. In het interview geeft hij zijn visie op de stukgelopen overname van Roland Berger door Deloitte Consulting, zegt hij dat BCG de huidige marktleider McKinsey & Company van de wil troon stoten en dat BCG open staat voor acquisities om haar positie en global footprint te vergroten. 

Handelsblatt: Uw concurrent Roland Berger was van plan om met de consultancy tak van Deloitte te fuseren. Indien het was doorgegaan dan zou Deloitte Roland Berger Strategy Consultants uw adviesfirma voorbij zijn gestreefd als de nieuwe nummer 2. Had u zich daaraan geërgerd?
Bürkner: Nee, de grootte alléén bepaalt niet onze business. Bovendien was onze omzet al in 2009 rond $2,75 miljard, op hetzelfde niveau waar dit nieuwe bedrijf komt te staan. Ook in de toekomst zullen wij marktaandeel winnen.

Handelsblatt: Zou de combinatie een sterkere nieuwe concurrent hebben gevormd?
Bürkner: Regionaal hadden beide ondernemingen elkaar zeker versterkt en daarom zou het zeker een wereldwijde concurrent van ons zijn. Functioneel gezien komen dezelfde krachten bij elkaar, aangezien alleen de Strategy-, Operations- en Restructuring praktijken van Deloitte in het nieuwe bedrijf zouden worden ondergebracht.

Handelsblatt: Denkt ook Boston Consulting Group aan acquisities?
Bürkner: Wij hebben in de jaren '90 kleine consultancy bedrijven in Australië, Nederland en Canada overgenomen. Ook in de toekomst staan wij open voor overnames. Het leiderschap ligt bij onszelf.

Handelsblatt: Hoe lopen de zaken bij BCG op dit moment?

Bürkner: In het crisisjaar 2009 is onze omzet met drie procent gestegen. In 2010 en de komende jaren streven we naar een groei van tegen de 20 procent. Europa zal de minste focus hebben voor deze groei. Amerika, Azië en de Pacific en Afrika de meeste.

Handelsblatt: Dat klinkt erg ambitieus. Wat is uw doel?

Bürkner: Uiteraard geldt: Wij willen de nummer 1 zijn en McKinsey van de troon stoten. Het is echter geen 1 tegen 1 gevecht tegen de concurrentie. De consultancy markt is zeer veelzijdig. Naast strategy consulting is er een mix uit Accountants, Technologie ondernemingen, M&A Adviseurs en vele andere specialisten. Daardoor stijgt de druk op de honoraria. BCG heeft in 2009 tariefkortingen van 5 tot 10 procent toegestaan. De consulting markt onderging in de crisis een negatieve groei van 15 procent. Daardoor was er een behoorlijk overschot aan consultancycapaciteiten, die de prijzen onder druk hebben gezet. Dit is nu niet meer het geval.

Handelsblatt: De klanten zijn nu echter aan lagere tarieven gewend geraakt....

Bürkner: Prijzen gaan altijd op en neer. Daarbij komt: Wat door velen als prijsdaling werd gezien was vaak een belangrijke investering. Voor sommige klanten hebben wij in tijden van crisis met bijzondere condities gewerkt om hen te helpen. Deze investeringen betalen zich nu terug.

Handelsblatt: Sommige van uw wereldwijde top klanten zijn ondanks uw adviezen in slecht vaarwater terechtgekomen. Voelt u zich medeverantwoordelijk?

Bürkner: De vraag van verantwoordelijkheid beweegt ons. De diverse banken voor wie wij gewerkt hebben vechten tegen de gevolgen van de crisis. Ook al waren wij niet per definitie werkzaam in de betroffen gebieden, toch kijken we kritisch naar onszelf. Wat hadden we moeten doen? Hebben we proactief gewaarschuwd voor gevaren? Hieruit trekken wij onze lessen.

Handelsblatt: Welke concrete lessen?

Bürkner: Wij houden in de gaten of klanten op de goede weg zijn. Zijn er moeilijkheden omdat belangrijke beslissingen niet worden genomen of juist niet worden omgezet? Niemand blijft van fouten gevrijwaard. En als wij bij het probleem betrokken zijn dan is dat het einde van de zakelijke relatie.

Handelsblatt: Uw ambtstermijn eindigt in 2012. Wilt u verder gaan?
Bürkner: Dat zal de tijd leren. Er zijn beslist vele goede kandidaten.

Handelsblatt: BCG consultants gelden altijd als innovatieve intellectuelen en niet als harde kostenverlagers. U presenteert zich nu als aanpakkende saneerder. Waar staat u voor?

Bürkner: Een adviesbureau is alleen succesvol wanneer zij een veelvoud aan waarde voor een klant kan creëren in verhouding tot de bijbehorende kosten. Dat betekent soms waarde creëren door innovatieve strategieën maar ook door herstructurering. Tijdens de crisis had overleven voor veel bedrijven voorrang. Zo snel mogelijk hebben wij samen de mouwen opgestroopt om bij wijze van spreken de bloedingen te stelpen. Dat was soms weinig intellectueel maar voor het overleven broodnodig.

Nieuws

Meer nieuws over