Joost Brakel, Senior Consultant bij Deloitte Consulting

10 november 2010 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting geven van jouw achtergrond?
Na mijn VWO heb ik Technische Informatica (BSc) en Biomedische Technologie (MSc) gestudeerd aan de Universiteit Twente. Ik ben iemand die eigenlijk alles leuk vind, dus volgde ik tijdens mijn Bachelor ook al vakken bij Rechten, Bedrijfskunde en Bestuurskunde. Toen ik een Master moest kiezen wist ik het eigenlijk niet meer. Uiteindelijk is het BMT geworden omdat hier een combinatie van techniek, bedrijfskunde/management en maatschappelijke betrokkenheid in zit.

Je hebt Technische Informatica (BSc) gestudeerd en daarna Biomedische Technologie (MSc). Niet de meest logische achtergrond - waarom koos je voor de consulting?
Bij beide opleidingen viel me op dat je erg wordt opgeleid als onderzoeker. Ik heb als afstudeeropdracht een jaar lang medisch onderzoek gedaan en kwam erachter dat het totaal niet mijn ding was. Ik zat de hele dag in mijn eentje te werken terwijl ik echt een team-player ben. Ik hou van sparren met andere mensen; om hun ideeën te horen en om mijn eigen ideeën aan te scherpen. Daarnaast ben ik meer een generalist dan een specialist. Als generalist kan je ook met meer mensen in discussie, ik merk dat het voor mij een terugkerend thema is. Deze aspecten: teamwork, discussie en afwisseling vind ik terug in consulting.

Tijdens je studie bracht je een half jaar door in Australië in een university exchange programma. Hoe heeft deze ervaring bijgedragen aan jouw (professionele) ontwikkeling?
Op twee manieren eigenlijk. Allereerst de weg ernaartoe; mijn opleiding BMT was een nieuwe opleiding dus er had nog nooit iemand een buitenlandstage gedaan. Dat betekent dat het leuk is dat je zo’n ambitie hebt, maar dat je alles zelf moet regelen. Dat is iets dat ik in het bedrijfsleven ook tegenkom: als je ambities hebt die buiten de gebaande paden gaan moet je het echt zelf regelen. Deloitte is een bedrijf waarbij dat ook allemaal mogelijk is en waar je ook de nodige support krijgt.

Daarnaast is de Australische werkcultuur anders dan de Nederlandse en om het extra gecompliceerd te maken zat ik op een faculteit waar meer dan 75% van de studenten van Chinese origine was. Hier heb ik met name geleerd om samen te werken met andere culturen en dat daar veel geduld voor nodig is. Ook bij klanten worden we niet altijd door iedereen met open armen onthaald en dan moeten de ijsbrekers toch van onze kant komen.

Momenteel ben je werkzaam binnen de strategy consulting afdeling van Deloitte. In welke services en type projecten specialiseer jij je?
Bij Deloitte hoef je als (junior) consultant niet meteen een focus te hebben, maar het kan wel. Ik vond het zelf eerst belangrijk om veel industrieën gezien te hebben. Inmiddels probeer ik vooral aan te haken bij alle M&A gerelateerde projecten en dan met name CDDs. Ik vind het idee dat alle opties nog open liggen en dat het aan jou is om (in het geheim) de potentie van een bedrijf te waarderen uitdagend werk. Ook omdat M&A meteen weer nieuwe vragen oproept. “We hebben dit bedrijf gekocht, en nu?”. Het zal je verbazen dat hier lang niet altijd van te voren over na wordt gedacht.

Je geeft aan dat je je onder andere specialiseert in Commercial Due Diligence (CDD). Dit soort projecten staan bekend om de hoge verwachtingen en korte lead times waardoor er intensieve werktijden worden gemaakt. Wat is, in dat opzicht, de meest extreme situatie waarmee je te maken hebt gehad?
Leuke vraag want dit leidt tot ‘war-stories’ terwijl het in de praktijk wel meevalt. Ja, een CDD is gas geven, maar als ze goed gemanaged worden is er ook nog tijd voor andere dingen dan werk. Maar je vroeg de extremen en ik denk dat je dan doelt op verhalen van met twee collega’s een presentatie afmaken terwijl een derde benzine staat te tanken (levert wel wat verbaasde blikken op bij het tankstation) of jezelf laten insluiten door de nachtwaker bij een klant terwijl je weet dat de volgende ronde pas over 3uur langskomt. Maar ja, dat zijn dus de extremen.

Deloitte is wereldwijd één van de grootste adviesbureaus en biedt vele verschillende consulting diensten aan klanten. Daarom is het een uitdaging voor Deloitte om - zoals vele multi-disciplinaire adviesbureaus - haar strategy consulting diensten goed te positioneren richting klanten. Hoe pakt Deloitte deze uitdaging aan?
Allereerst zijn we een stuk minder bescheiden geworden over wat we kunnen. Drie jaar geleden, toen ik begon, waren we wat terughoudender in onze positionering in de markt en daar zijn we van terugkomen. We vertellen potentiële klanten nu gewoon waar het op staat, wij doen hetzelfde werk als de boutiques en nog beter ook want wij kunnen ook helpen bij eventuele vervolgtrajecten. Inmiddels hebben we dit bij een aantal grote klanten laten zien en dan gaat je positionering vanzelf, ze vragen ons terug en geven ook door aan relaties wat voor topkwaliteit Strategy werk Deloitte levert.

Je bent enorm snel binnen de Deloitte rangen gestegen, zelfs 2 rangen (business analyst en consultant ) in twee en een half jaar tijd! Hoe zorg je - als een ‘high-flyer’ - dat je de nodige skills en ervaring opdoet voor het volgende level?
Door daar rekening mee te houden met staffing van projecten en je rol binnen het team. Ik heb een goede counselor waarmee ik samen kijk op welke gebieden ik nog moet ontwikkelen en zoek dan die projecten op waar dat kan. Ik hou er van op mijn tenen te lopen, dat betekent hard werken maar ook veel leren.

Consultancy.nl begrijpt dat je in de komende jaren de ambitie hebt om een MBA te volgen aan een top academische instelling. Wat is je motivatie hiertoe? Krijg je ondersteuning?
Er zijn meerdere redenen waarom ik een MBA wil gaan volgen. Allereerst natuurlijk de achtergrond bij ons dagelijks werk. Ik kom van een niet bedrijfskundige opleiding af en in de praktijk leer je snel en veel, maar ik zou ook graag de echte theorieën achter ons werk beter willen begrijpen. Binnen een MBA bekijk je tussen de 100 en 200 cases in sneltreinvaart en daaruit kan je een schat aan ervaring halen die ik vervolgens weer kan gebruiken om mijn klanten te helpen. Daarnaast is het een mooie ontwikkeling voor je netwerk, vanuit allerlei hoeken stromen mensen een MBA in en waaieren daarna ook weer alle kanten uit. Deze contacten zijn natuurlijk van onschatbare waarde voor de rest van je leven.

Tot slot, er leeft een hype onder studenten dat werken in "strategy" het ultieme mekka is binnen consulting. Daarom is er een hevige concurrentiestrijd tussen studenten om een van de weinige topplekken binnen adviesbureaus te bemachtigen. Vanuit jouw ervaring, welke tips kan jij studenten meegeven? 
a) Zorg dat je duidelijk hebt wat consulting is en waarom je daarvoor kiest. Ik kom nog vaak mensen tegen die zeggen ‘ik wil werken in strategy consulting of een management traineeship’. Besef je dat dit twee totaal verschillende banen zijn.

b) Zorg dat je een goed verhaal hebt en dat je duidelijk kan maken wat je voor ons kan betekenen. Wij zoeken mensen die iets extra’s hebben, die waarde toevoegen. Zorg dat je iets kan, of een ervaring waar wij met zijn allen voordeel van hebben. Zorg dat we je onthouden van al die andere mensen die ook solliciteren naar die baan.

c) Het allerbelangrijkste: zorg ervoor dat het klikt met de mensen met wie je gaat werken. Je zult veel tijd samen doorbrengen, je begint een project vaak als collega’s, maar je komt eruit als vrienden, dat is echt uniek aan Deloitte.

Nieuws

Meer nieuws over