Bart Zuidgeest, Business Consultant bij Novius

09 september 2011 Consultancy.nl

Kun je een korte introductie geven van jezelf?
Bart Zuidgeest, 27 jaar. Raak geïnspireerd door ondernemende mensen. Ondernemend afgestudeerd bij het Instituut voor Information Engineering. Business Administration aan de VU. Bijzonder geïnteresseerd in innovatieve organisatie ontwikkeling, gadgets, social media en cloudcomputing.

Na je studie besloot je om in januari 2010 je carrière te starten bij Novius. Waarom koos je voor de adviesbranche en voor Novius? 
Al tijdens het afronden van mijn master in juni 2009 begon ik met solliciteren. Dat startte met het maken van een longlist van werkgevers en vervolgens een shortlist. Daarop stonden uiteindelijk drie bedrijven, namelijk Accenture, Ernst & Young en Novius. In mijn beleving is het nuttig ervaring te hebben opgedaan binnen grote organisaties. Aangezien alle klanten van Novius het predicaat ‘groot’ past, was dat geen issue meer. Wat mij uiteindelijk erg aansprak is de ondernemende mentaliteit, gecombineerd met ‘aandacht’ voor de medewerker. Dus op die manier ‘best of both worlds’

Wat betreft de keuze voor de adviesbranche, heeft dit twee redenen; het vak past bij mijn persoonlijkheid en het biedt de gelegenheid om bij veel verschillende bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Nog interessanter, je helpt de chef bij het samenstellen van het menu!

Startende adviseurs hebben in het begin vaak tijd nodig om te aarden in het consultancyvak. Zo hebben adviseurs soms moeite met de hoge verwachtingen van klanten. Of moeite met de omgeving van grote en complexe opdrachten. Terugkijkend naar je eerste 1,5 jaar, wat was voor jou de grootste uitdaging in het adviesvak?
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de manier waarop je wordt begeleid. Bij Novius (en volgens mij bij andere organisaties ook) krijg je een coach toegewezen. Daarnaast werd ik direct gekoppeld aan een ervaren adviseur. Het werken met hoge verwachtingen vind ik persoonlijk wel prettig, mijn ervaring is dat er op die manier de beste resultaten komen. Wel verschilt de mate van invloed die je zelf als consultant kunt uitoefenen sterk per opdracht. Dat maakt het soms noodzakelijk om de keuze voor een vervolg opdracht te moeten maken. Je moet tenslotte wel toegevoegde waarde kunnen leveren. Juist op dat soort momenten is een coach van groot belang. 

Je hebt verschillende opdrachten uitgevoerd (o.a. Program Management Office en Business Information Planning) voor klanten in de FSI (Achmea, Delta Lloyd & Aegon) en in de Transport (GVB). Van welke opdracht heb je het meeste geleerd en waarom? 
Ik heb het meeste geleerd van mijn opdracht bij GVB. Zoals algemeen bekend is, staat deze vervoerder behoorlijk onder druk vanuit de overheid. Dit heeft een aanzienlijke impact op de strategie en de vertaling daarvan binnen de organisatie. Het was daar dan ook zeer interessant om van dichtbij de beweging te volgen en waar nodig te sturen.

Stel je voor dat je ‘coach’ zou zijn van een startende adviseur. Welke 3 essentiële tips zou je hem/haar geven?
1. Zorg dat je een onafhankelijke (dus iemand die jou niet beoordeelt of jouw bonus betaalt/bepaalt) coach vindt die je daadwerkelijk verder in het vak kan en wil helpen.
2. Trek zelf regelmatig de pijlstok met de vraag, draagt deze opdracht nog voldoende bij aan mijn ontwikkeling. Tegelijkertijd, toets of de klant tevreden is en je goede afstemming hebt over de verwachting van de te leveren resultaten. Is dat niet het geval? Werk dan constructief en proactief aan een verbetering en zorg dat je zelf ‘in control’ blijft.
3. Zorg ervoor dat mensen je kunnen beoordelen op het door jou doorlopen proces en de resultaten in plaats van op je titel. Dat wil zeggen, een junior consultant kan werk leveren voor een medior consultant. Als dat het geval is bij jou, zorg er dan voor dat je de stempel van junior consultant vermijdt. Dit veroorzaakt een ongewenst kader.

Voor Novius ben je ook betrokken bij het platform ‘Business Informatieplanning’ (BIP). Op 25 mei van dit jaar werd het BIP event voor de tweede keer gehouden met als thema 'Social Media: cut the crap'. Wat was voor jou de grootste ‘eye-opener’ uit de presentaties?
Met name Thijs Sprangers trok op een interessante manier de lijn van social media door naar de toekomst. Een toekomst waarbij er veel meer interactie en uitwisseling van gegevens is en communities bepalend zijn voor de inhoud/vorm van de producten/diensten. Daarbij refereerde hij naar een interessant maturity model van Forrester. En daar houden wij als consultants natuurlijk van.

Social media werd lange tijd door corporates gezien als bedreiging. Inmiddels zijn steeds meer bedrijven overtuigd van zowel de marketing en commerciele waarde. Hoe kan Business Informatie Planning bedrijven helpen met het vraagstuk social media? 
De Business Informatie Planning (BIP) aanpak helpt organisaties bij de realisatie van de strategie. Net als meerdere zaken die zich ontwikkelen in de omgeving van een organisatie, is het met name belangrijk om social media als bedrijf te onderkennen. Vervolgens moet de vraag hoe hier mee om te gaan, worden gesteld aan de juiste personen (zij die het klantcontact willen vormgeven), voorzien van de juiste informatie. In de BIP aanpak is dit proces verweven en zorgt dan ook voor de doorvertaling van de wensen op het gebied van producten, houding/bedrag en systemen. Dit gebeurd zodanig dat de wensen en behoeftes van de verschillende stakeholders zijn onderzocht en tegelijkertijd de (externe) ontwikkelingen zijn meegenomen.

Ook in de adviesbranche heeft social media een vlucht genomen in 2011. Hoe gaat Novius om met social media?
Op dit moment vormt social media nog geen specifiek onderdeel van het dienstenpallet van Novius. Wel gebruikt Novius Social media, bijvoorbeeld op de Linkedin groep van Business Informatieplanning bij het bepalen van de thema’s voor het volgende event. Geven ze de mogelijkheid om te solliciteren via Linkedin. Daarnaast wordt er intern zeer veel gecommuniceerd via Yammer. Interessante nieuwsberichten van Havard of Gartner, persoonlijke feitjes of humoristische filmpjes.

Ondernemen, met name op het snijvlak van ICT, zit in je genen. Zo ben je tijdens je studie samen met 2 andere studenten een eigen webwinkel opgestart (deWinkelVan.nl) en gaf je advies aan MKB bedrijven op het gebied van IT. Biedt een functie als consultant voldoende ruimte om je ‘ondernemersdrang’ te bevredigen?
Ik denk dat het adviesvak behoorlijk in de buurt komt van ondernemerschap. Je zou het intrapreneurship kunnen noemen, bij het opzetten van een nieuwe dienst. Dat is wat mij betreft ook het voordeel van een ‘klein’ adviesbureau als Novius. Het helpt dan natuurlijk ook dat je behoorlijke vrijheid hebt bij de invulling van je werk en zelf verantwoordelijk bent voor de resultaten. Maar ik zou niet willen zeggen dat consultancy hetzelfde is als ondernemen en de ondernemersdrang kan dan ook nooit helemaal worden ‘bevredigd’.

Tot slot, management consulting staat bekend om het harde werken. Hoe hou jij een gezonde work-life balans?
Ik denk dat alles relatief is, ja je werkt hard, reist veel. Het voordeel is, het zijn pieken en dalen. Dus een ander moment pak je ook weer je rust.

Nieuws

Meer nieuws over