Interview: Erwin Nagel, adviseur bij Simon-Kucher & Partners

22 november 2010 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting geven van je achtergrond?
Ik ben in 1997 gestart aan de TU Delft en heb na mijn afstuderen een kopstudie bedrijfskunde gedaan aan Universiteit Nyenrode. Ik ben daarna begonnen als Business Analyst bij Deloitte Consulting.

Na je studies MSc Innovation Management en MSc General Management ben je je carrière begonnen in Strategie. Wat was je motivatie om te werken binnen strategy consulting?
Met name het oplossen van complexe vraagstukken, waarbij een combinatie nodig is van analytische vaardigheden en business sense, spreekt mij aan. Strategy Consulting is bij uitstek een vak om dit in praktijk te brengen. Daarnaast is de leercurve nergens zo steil als bij consulting.

Wat waren je voornaamste redenen om voor een niche strategy boutique te gaan werken?
Hoewel ik een geweldige tijd heb gehad bij Deloitte, heb ik na 5 jaar de overstap gemaakt naar Simon-Kucher & Partners. Ik zocht de uitdaging van het werken bij en opbouwen van een klein en jong kantoor met een sterke focus op marketing en sales.

Als start-up in Nederland, is Simon-Kucher & Partners (nog) geen gevestigd merk binnen de markt . Hoe kan SKP succesvol concurreren met gerenommeerde strategy consultants zoals McKinsey en Roland Berger?
Simon-Kucher & Partners is wereldwijd marktleider op het gebied van pricing en bestaat 25 jaar. Het sterke merk en internationale kennisnetwerk zorgen ervoor dat we ons goed kunnen profileren binnen de Nederlandse consulting markt.

In 1,5 jaar tijd is Simon-Kucher & Partners gegroeid tot een adviesbureau met bijna 15 consultants. Hoe zorgt SKP ervoor dat nieuwe consultants snel vertrouwd raken met de SKP aanpak, methodologie en de manier van werken?
Op basis van onze eigen ervaring en door goed te kijken naar andere SKP kantoren hebben we in korte tijd ons eigen SKP DNA gecreëerd. Dit dragen we tijdens projecten, trainingen, etc. actief uit naar onze nieuwe collega’s.

Simon-Kucher & Partners specialiseert in sales & marketing. Welke type diensten en projecten biedt SKP aan haar klanten?
Alleen diensten die zich richten op de ‘voorkant’ van een organisatie. Van het ontwikkelen van een prijsstrategie voor een bepaald marktsegment, het optimaliseren van een productportfolio tot het verbeteren van de effectiviteit van sales. 

Volgens SKP CEO George Tacke heeft de recessie de adviesmarkt blijvend veranderd. Hij is van mening dat “duidelijk gepositioneerde specialisten - zoals Simon-Kucher & Partners - zullen opbloeien, terwijl minder gedifferentieerde adviesbureaus niet zullen overleven”. Ben je het daarmee eens?
Ja. Als gevolg van de recessie zijn klanten nog kritischer geworden als het gaat om realisatie van tastbare resultaten. Daarnaast is de totale vraag gedaald waardoor de concurrentie-intensiteit verder is toegenomen. Gebrek aan differentiatie / focus zal er in dat geval voor zorgen dat je als adviesbureau steeds meer op prijs moet gaan concurreren. Dit is wat mij betreft een ongewenste positie.

Nieuws

Meer nieuws over