Elmo Olieslagers, Management Consultant bij Double Effect

04 oktober 2010 Consultancy.nl

Wat is het profiel van Double Effect?
Double Effect is een strategie translatie en implementatie consulting firma. We zijn actief bij de grootbanken, verzekeringsmaatschappijen en asset managers van Nederland.

Kun je ons een korte samenvatting geven van jouw achtergrond?
Elmo Olieslagers, 29 jaar, werkzaam bij Double Effect sinds april 2005. Ik ben in België geboren. Door familie-, studie- en werkomstandigheden heb ik gewoond in Pensylvania (VS), Maastricht, Cambridge (UK), San Juan (PR) en Chicago. Sinds enkele jaren woon ik in Amsterdam.

Waarom ben je een carrière in consultancy begonnen?
Mijn vader heeft een grote invloed op deze keuze gehad. Hij heeft succesvol een eigen strategisch advies- en onderzoeksbureau gerund in de wereldwijde industrie van voertuigen, machines en schepen aangedreven door dieselmotoren.

Je bent gestart bij Double Effect in april 2005, circa twee jaar na oprichting van het kantoor. Wat was je motivatie om te kiezen voor een relatief nieuwe niche speler in de adviesbranche?
Direct leren van ervaren collega’s, concreet bijdragen aan de groeiambities van het bedrijf (van 6 naar nu 50 FTE) en de persoonlijke klik met de mensen. Dit waren en zijn nog steeds mijn belangrijkste redenen om met plezier te werken bij Double Effect.

Sinds je bij Double Effect ging werken heb je naast je Master in Bedrijfskunde nog twee extra Master of Science studies afgerond. Eerst behaalde je een MSc titel in Finance en daarna een MSc in Business Valuation. Wat waren je redenen om naast het werken part time te gaan studeren en hoe heeft Double Effect jou hierbij ondersteund? 
Veel van onze projecten vinden plaats in de omgeving van de Financiële Markten. In die omgeving ontstond mijn interesse in de achterliggende theoretische financiële concepten. 


Ik heb gekozen voor een studie met een vakinhoudelijke focus in plaats van een generieke MBA, omdat ik van mening ben dat deze gezien mijn bedrijfskundige achtergrond meer nieuwe inzichten zou bieden. Ik heb gekozen voor een part time curriculum, omdat ik de toegevoegde waarde van werkervaring wilde doorzetten. Double Effect heeft mij volledig financieel ondersteund, tevens de benodigde studiedagen beschikbaar gesteld, maar ook inhoudelijk begeleid waar mogelijk.

Double Effect is een gespecialiseerde speler die focust op klanten binnen het Financial services segment. Welk voordeel heeft deze focus voor zowel de consultants als klanten? 
Voor klanten biedt Double Effect als niche speler helderheid in waar onze toegevoegde waarde ligt: het vertalen van strategische intenties naar een concrete oplossing en deze samen met de klant implementeren. Door onze specifieke focus op het financiële services segment zijn we in staat onze inhoudelijke expertise en ervaring in te zetten om snel meerwaarde te kunnen bieden.

Voor eigen consultants biedt het zijn van een niche speler de mogelijkheid om direct tastbare impact te kunnen maken bij de klant. Elke consultant volgt vanaf de start van zijn of haar carrière een specifiek toegesneden programma van interne en externe opleidingen en trainingen. Double Effect werkt daarin samen met gerenommeerde onderwijsinstellingen, ook uit het buitenland. Veel trainen en opleiden houdt ons scherp, ‘on top of the business’ en is bovenal erg leuk en inspirerend om te doen.

Nu je meer dan vijf jaar bij Double Effect werkt heb je eigenhandig de groei van het bedrijf beleefd. Wat is de grootste uitdaging voor Double Effect geweest de laatste 5 jaar?
De grootste uitdaging is het samenhouden van je team, de kennis en tegelijkertijd iedereen de ruimte geven om zichzelf evenals het bedrijf te ontwikkelen.

En jouw ambitie, wat wil jij?
Ik wil bouwen aan de onderneming en wil graag partner worden. Inhoudelijke ontwikkeling staat daarbij voor mij hoog in het vaandel en ik let sterk op de kwaliteit van ons werk. In samenwerking met mijn klanten en collega’s werk ik hier iedere dag aan en daar geniet ik van. 

Tot slot, in juli 2010 verwelkomde Double Effect haar 50e adviseur. Wat is de lange termijn ambitie van Double Effect?
Ondernemend doorgaan vanuit de Double Effect kernwaarden: mensen beter maken, kwaliteits-resultaten leveren aan onze klanten, op een energieke en gedreven wijze met open, integere, authentieke professionals.

Nieuws

Meer nieuws over