Ingrid Smolders, Managing Partner bij &samhoud

17 januari 2010 Consultancy.nl

Kunt u ons een korte introductie geven van uzelf?
Ingrid Smolders (40 jaar), gehuwd en twee kinderen van 6 en 8 , wonend in Utrecht. Naast mijn kinderen, vrienden en mijn werk, hockey ik twee keer per week op behoorlijk niveau.

Na uw studie aan de Technische Universiteit van Eindhoven bent u uw loopbaan begonnen als Marketing manager Retail- Primafoons en Businesscenters bij KPN Telecom. Waarom heeft u ervoor gekozen om deze richting in te gaan? 
Ik ben mijn loopbaan bij KPN begonnen omdat zij een traineeprogramma aanboden waarbij nog niet exact vaststond wat je de komende jaren ging doen. Ik startte in de logistiek en inkoop voor de zakelijke markt van KPN. Na 4 maanden werd mijn leidinggevende ontslagen en werd ik gevraagd om de afdeling van 16 mensen te gaan leiden. Dat heb ik 2,5 jaar gedaan. Daarna wilde ik graag meer naar de voorkant van het bedrijf en terechtkomen in de dynamiek van de kortcyclische consumentenmarkt. Uit die markt ben ik nooit meer weggegaan. In mijn laatste functie bij KPN was ik verantwoordelijk voor marketing, communicatie en de formules Primafoon en Businesscenter. Kortom, in de 9 jaar bij KPN heb ik fantastische kansen gehad en erg veel geleerd over de commercialiseringsslag van een bedrijf. 

Wat heeft u ertoe bewogen om uiteindelijk voor een carrière in consultancy te gaan? Wat waren daarin de beslissende factoren? 
Ik heb niet bewust voor de consultancy branche gekozen maar voor een bedrijf met een match op filosofie, ofwel een bedrijf dat net als ik bijzonder resultaatgedreven en daarbij de nadruk legt op de menselijke kant in organisaties. Het zijn namelijk mensen die beslissende waarde toevoegen. Naast deze match op visie betekende consultancy dat ik me meer inhoudelijk kon gaan verdiepen in veranderprocessen. Dus naast de praktijkervaring in de markt kon ik me nu ook meer gaan toeleggen op procesbegeleiding en theoretische kennis van change management.

U bent gestart bij &samhoud in 2003. Wat was uw motivatie om te kiezen voor deze niche speler in de Nederlandse markt? &samhoud is compleet anders dan andere adviesbureaus.
Wij noemen onszelf een gewoon ongewoon bedrijf: elk detail, elke beslissing, elke actie wordt op een bijzondere manier benaderd. Al het gewone wordt dan ongewoon. &samhoud hanteert gedragsregels die daarbij passen: intensiteit, authenticiteit en vriendschap. Deze gedragsregels worden continu gevoed middels opleidingen, bijzondere studiereizen en coaching. Door je eigen mensen zo enorm te stimuleren en inspireren, wordt hun toegevoegde waarde voor klanten groter. Daarmee stijgt de klanttevredenheid en groeit de financiële waarde van je bedrijf. Deze aanpak, waarbij medewerkertevredenheid, klanttevredenheid en financiële waarde nauw met elkaar zijn verweven, ontleent &samhoud aan de Value Profit Chain, die is ontwikkeld aan Harvard Business School. En het werkt fantastisch. De chain draait op volle toeren bij &samhoud en dankzij een heldere visie gaan we daar heel doelbewust mee om. Het hoger doel van &samhoud luidt: Together we build a brighter future. Wij realiseren doorbraken door het inspireren en verbinden van mensen.

&samhoud is sinds haar oprichting in 1989 uitgegroeid tot een succesvol en toonaangevend consultancy bureau. Wat is de grootste uitdaging voor &samhoud geweest in de afgelopen 5 jaar?
Ervoor zorgen dat onze klanten ons een 9 of een 10 geven. Zorgen dat onze medewerkers supertevreden zijn en zorgen dat we uitstekende winsten maken. En zorgen dat we veel teruggeven aan de maatschappij. De combinatie van die vier is de grootste uitdaging geweest. En dat zal de komende vijf jaar zo blijven. Dit is alleen mogelijk als we de beste medewerkers hebben die vervolgens hard groeien en zich continu ontwikkelen en verbeteren. Het kiezen van de juiste klanten is ook een belangrijke succesfactor geweest. De afgelopen jaren hebben we ook zeer bewust gekozen voor discipline in de financiën.

&samhoud positioneert zichzelf als een ongewoon gewoon adviesbureau, met het visionaire doel om doorbraken te realiseren door het inspireren en verbinden van mensen; zowel in business, maatschappij als op persoonlijk vlak. Kunt u een voorbeeld geven hoe u hieraan concreet invulling geeft? 
Met gewoon ongewoon bedoelen we dat we de gewone dingen ongewoon goed doen. In business realiseren wij doorbraken voor onze klanten, bijvoorbeeld Achmea waar wij betrokken zijn bij een concernbreed veranderproces. In 2009 scoorden wij over het geheel van onze klanten een 8,7 op klanttevredenheid. Daar zaten ook negens en tienen tussen. Op maatschappelijk vlak initiëren wij projecten om verbinding tussen mensen te bevorderen. Uit onderzoek dat we hielden onder meer dan 12.000 mensen wereldwijd kunnen we aantonen dat verbonden mensen gelukkiger en succesvoller zijn. Die boodschap vinden wij belangrijk om te delen met zoveel mogelijk mensen. Daarmee werken we aan die andere helft van ons hoger doel: Together we build a brighter future. 

Een ander voorbeeld van maatschappelijk initiatief is de Leerstoel &trepreneurship die we in 2009 zijn gestart in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Op het persoonlijk vlak realiseren we doorbraken door middel van de persoonlijke visie. Iedere medewerker bij ons maakt er een. Nieuwe medewerkers zetten de eerste stap op weg naar het formuleren van een persoonlijke visie tijdens een vierdaagse voettocht langs de pelgrimstocht naar Santigao de Compostela. Daarnaast helpen we mensen bij het realiseren van hun persoonlijke visie. Zo heeft een van onze partners definitief de schroom van zich afgeworpen om voor grote groepen mensen te staan. Een andere partner wil een vestiging van &samhoud openen in Maleisië. &samhoud helpt hem met zijn haalbaarheidsstudie en faciliteert zijn reizen daar naartoe. Maar natuurlijk kan zo’n persoonlijke visie leiden tot een carrière buiten &samhoud. Ook daarin steunen we mensen, zoals een van onze medewerkers die per 1 januari 2010 voor zichzelf is begonnen met een eigen administratiekantoor.


&samhoud is de winnaar van ‘Great Place to Work 2008’. Waaraan hebben jullie deze prijs volgens u te danken?
De jury prees vooral de inspirerende werkomgeving en de ontwikkelmogelijkheden die wij bieden. Overigens zijn wij ook de winnaar geworden in 2009, twee keer achter elkaar dus. 
We hebben zelfs een speciale Europese prijs gekregen in de categorie ‘Pride – this is not just a job’ op basis van onze maatschappelijke initiatieven zoals Visie21 en IntoConnection. Ikzelf denk dat het door onze filosofie, die van de Value Profit Chain en onze visie komt. Die heeft ook al geleid tot meerdere prijzen: De meest innovatieve kantoorinrichting volgens het Innovatieplatform, de 3e plek voor klanttevredenheid in de lijst van Incompany, nominaties voor de Gazellen Award, winnaar van de Lof-list. Het komt telkens neer op de drie-eenheid medewerkers, klanten en financiën.

Kijkend naar de toekomst – hoe zal volgens u de management adviesbranche verschillen in het jaar 2020?
De harde bureaus zullen moeten leren de softe aspecten te verbinden en de softe meer de harde elementen. Bureaus moeten nog veel meer aangesproken kunnen worden op de toegevoegde waarde/waardecreatie die ze leveren aan de bedrijven waar ze voor werken (en voor de medewerkers van deze bedrijven, de klanten van deze bedrijven voor de maatschappij)

Tot slot, u heeft nu bijna 7 jaar bij &samhoud gewerkt. Dat is statistisch gezien langer dan de gemiddelde levensduur van een consultant bij één consultancykantoor. Wat maakt &Samhoud volgens u zo’n goede werkgever?
Bij &samhoud vind je echte investering in en ontwikkeling van mensen , klanten en maatschappij. Dit op een gewoon ongewone manier waarbij niets onmogelijk is!

Nieuws

Meer nieuws over