Jordan Bish, Consultant bij Deloitte Consulting | Strategy & Operations

22 november 2009 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting van jouw achtergrond geven? 
Ik heb bedrijfskunde gestudeerd (’99 – 05) met als afstudeerrichting ‘Information and Knowledge Management’ in Groningen. Tijdens deze IT afstudeerrichting binnen de faculteit Bedrijfskunde/ Economie heb ik mij verder verdiept in marketing/ finance aan een Amerikaanse universiteit om vervolgens mijn (meer marketing strategie) scriptie in de Zuid Afrikaanse Wijnindustrie te schrijven. 

In december 2005 ben ik voor Deloitte Consulting gaan werken, destijds in de Customer & Channel afdeling. Door enige samensmeltingen binnen Deloitte, ben ik momenteel werkzaam in Strategy & Operations – Customer Market Strategy. 

Wanneer kwam je tot de conclusie dat je consultant wilde worden? En waarom de keuze voor strategie consulting?
In principe wist ik, toen ik afstudeerde, niet dat ik consultant wilde worden. Ik had niet helder voor ogen hoe de lijnfuncties, ofwel de nietszeggende mooie functie titels, binnen grote organisaties eruit zouden zien. 

Echter, zoals iedereen die de arbeidsmarkt betreedt, werd je natuurlijk wel door campagnes van de top 10 werkgevers verleid maar dan met name door het gerelateerde productimage van deze bedrijven. Er waren een aantal generiek zaken die ik wilde bereiken bij mijn eerste werkgever:
- Maximaliseren van leerpotentieel – bij een bedrijf met veel gedeelde kennis
- Groeien (zowel op persoonlijk als zakelijk vlak)
- Internationaal werken
- In teams werken
- In verschillende ‘keukens’ (industries/ bedrijven) kijken
- Werken met jonge mensen

Op basis hiervan bleek consultancy een logische conclusie.

‘Strategie’ consultancy spreekt mij erg aan doordat de adviezen over onderwerpen gaan die er op board level toe doen. Echter de associatie die ik ook met strategie heb, is dat het theoretisch onderbouwde adviezen zijn die zeker niet altijd geïmplementeerd worden. En zelfs al worden ze geïmplementeerd dan word je er zeker niet altijd bij betrokken, je bent in immers een ‘high level’ strategie consultant.

Wat ik wilde is niet alleen over strategieën / conceptuele modellen nadenken, maar ook de ervaring die bij implementatie komt kijken opdoen. Dat is wat ik wilde en dat is wat ik momenteel doe. 


Na je afstuderen heb je ervoor gekozen om te werken voor Deloitte. Echter, is Deloitte geen audit en adviesbedrijf? 
Helemaal waar. Daar is Deloitte groot mee geworden en daar staat ze bij de meeste mensen in Nederland (en dan met name MKB) om bekend. Dat Deloitte, onder deze Big 4, ook bekend staat om haar management consultancy is niet altijd bij iedereen bekend. Vergeet niet dat andere grote auditors ook begonnen waren met consultancy maar deze in mindere tijden hebben afgestoten (red. Consultancy.nl: in 2002 als gevolg van de Enron affaire). Deloitte heeft doorgezet en een uitstekende global management consultancy praktijk opgebouwd.

Natuurlijk vind ik het wel jammer dat Deloitte in Nederland meer als auditor bekend staat, echter als je in de UK/ US komt is er meer brand awareness. Buiten Audit en Consulting kennen we natuurlijk ook andere ‘functions’ binnen Deloitte zoals TAX en FAS (Financial Advisory Services). Het is juist de samenwerking met deze takken die ons als Deloitte een competitive edge geven. 

Deloitte heeft wereldwijd één van de beste reputaties in de markt. Wat maakt Deloitte tot zo’n goede werkgever? 
Bij zo’n vraag werken steekwoorden beter dan proza. De eerste zaken die bij mij naar boven komen zijn:
- Uitstekend leercurriculum
- Geformaliseerde career planning / performance management
- Wereldwijde kennisdeling
- Gerenommeerde (internationale) klanten zowel profit als non-profit
- Een jonge groep ambitieuze mensen
- Open cultuur; geen hiërarchische barrières
- Ruimte voor fun 

Je hebt nu 4 jaar als strategie consultant gewerkt. Wat is het meest uitdagende klantprobleem geweest waarmee je te maken kreeg? 
Het meest uitdagende project wat ik gedaan heb, ben ik momenteel nog steeds druk mee bezig. 2 jaar geleden heb ik samen met Deloitte UK de Pan-Europese services strategie van een grote (consumer business) multinational ontwikkeld. De aanbevelingen ofwel geformuleerde vision en initiatieven waren in 2007 zeer goed ontvangen en vorig jaar kwam dit bedrijf bij ons terug met het verzoek onze adviezen om te zetten naar de praktijk en de bijhorende business case te bewijzen. Eind 2008 hebben wij dan ook een aantal van deze geformuleerde initiatieven verder uitgewerkt en vervolgens in de vorm van een pilot gedraaid bij hun landenorganisatie in de UK.

Dit betekende dat we op de werkvloer (met call center agents/mgmt/ back office en engineers) to-be processen hebben uitgedacht, ingevoerd en bewaakt. Bij zo’n implementatie waarbij je je zo goed mogelijk in de operationele werkzaamheden moet verplaatsen om ze vervolgens samen met de klant te verbeteren is enorm uitdagend. Het constante schaakspel van high level (helicopter view) concepten en uitvoerbare/ operationele werkzaamheden geeft mij de voldoening/ uitdaging die ik nodig heb in een baan. 

De uitgevoerde UK pilot is succesvol verlopen , de business case targets gehaald en wordt momenteel over heel Europa uitgevoerd. Bijkomend avontuur is dat ik met het centrale projectteam in 10 Europese landen een lokaal team moest gaan opzetten. Super interessant om met al die verschillende culturen te werken naar een gedeeld doel. Natuurlijk was er ook ruimte om meer te zien dan het kantoorgebouw in een land….

Consultants noemen over het algemeen “internationale ervaring” als één van de belangrijkste voordelen van het werken binnen strategie consulting. In welke landen ben jij geweest voor projecten? 
Zelf heb ik intensief de afgelopen jaren in Londen gewerkt, waarbij ik in het weekend vaak in Amsterdam wilde zijn. Voor de rest reis ik voor interviews/workshops vaak door Europa:
- Binnen Europa: Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Finland en Duitsland.
- Buiten Europa: Verenigde Arabische Emiraten (Dubai), Turkije (Istanbul), Zuid Afrika (Johannesburg).


Strategie consultants maken doorgaans lange uren. Hoeveel uur werk jij gemiddeld en hoe houd je een gezonde werk-leef balans? 
Gemiddeld denk ik zo’n 50-55 uur te maken, maar dit verschilt natuurlijk per week. Wel moet ik erbij zeggen dat je tijdens projecten natuurlijk pieken hebt tegen de deadline. Ook heb je als consultant natuurlijk je interne taken die je vaak naast je declarabele uren moet oppakken. Maar ik vind dat je voor een groot gedeelte je eigen uren kan beïnvloeden.

Ik houd een gezonde werk-leef balans door:

  • Niet teveel hooi op mijn vork te nemen. Natuurlijk ben ik zoals vele anderen een control freak en houd ik het werk graag bij mijzelf. Echter door de jaren heen leer je delegeren en high level managen. Als je alles tot in detail zelf wilt doen, word je gek en uit eindelijk komt dit ook niet de overall kwaliteit ten goede.
  • Ook probeer ik in mijn projecten pro-actief aan te geven wanneer ik overloop. Meestal kan er dan gewoon met taken tussen de verschillen teamleden geschoven worden.
  • Mijn sociale afspraken doordeweeks tijdig te plannen en hier veel waarde aan te hechten.
  • Intensief te blijven sporten; regelmatig squashen, golfen en hockeyen .

Afgestudeerden zien consultancy vaak als de nummer 1 branche om in te werken na het behalen van het diploma. Afgezien van alle positieve aspecten, welke nadelen heeft het werken binnen strategie consulting bij Deloitte? 
Mijn ervaring binnen ‘strategie’ consulting is dat je vaak ziet dat:

  • er zeer hoge eisen aan de toelating worden gesteld, waarbij met name waarde wordt gehecht aan een B profiel. Natuurlijk zijn analytische vaardigheden een must have, maar communicatieve / sales vaardigheden moeten zeker niet onderschat worden. Zelf heb ik ook geen typisch B profiel, maar blijkt bij nadere interviews dat je wel over de benodigde capaciteiten beschikt.
  • strategie consultants werken vaak harder dan gemiddeld. Maar nogmaals, hier ben je natuurlijk zelf geheel bij.
  • je vaak vergeleken wordt met gespecialiseerde bureaus die ons niet zozeer als concurrent zien. Zoals gezegd moeten wij dit helemaal niet willen maar juist met onze brede management consultancy praktijk de slag kunnen en durven maken naar ‘ability to execute’.
  • strategie consulting wordt vaak geassocieerd met saaie kwantitatieve analyses ofwel Excel. Natuurlijk zal je zien dat deze kwantitatieve vaardigheden bij ‘strategie’ consulting meer van belang zijn (zeker in de eerste jaren) dan andere takken. In mijn eigen strategie werk hoop ik te laten zien dat naast de basis kwantitatieve analyses (welke overigens zeker niet saai zijn) / vaardigheden met name de kunst ligt in de kwalitatieve analyses.

Nieuws

Meer nieuws over