Jolanda Salari, Senior Trainer en Adviseur bij GITP

27 april 2010 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting geven van jouw achtergrond?
Na mijn studie ben ik eerst 7 jaar werkzaam geweest in het bankwezen (Fortis, ING en Rabobank). In eerste instantie als managementtrainee en vervolgens diverse managementposities. Inmiddels al weer 11 jaar in consultancy werkzaam, bij achtereenvolgens PricewaterhouseCoopers, GITP, Vitae en sinds 2006 weer terug bij GITP.

Met welke vraagstukken/projecten houdt je je voornamelijk bezig bij GITP?  
Bij GITP ben ik werkzaam als senior adviseur. Aanvankelijk sec op het gebied van complexe werving & selectieopdrachten, later zijn daar trainingswerkzaamheden en coaching bijgekomen en vorig jaar heb ik me nadrukkelijk op het gebied van advisering rondom outplacement en employability vraagstukken gericht. Momenteel ben ik het grootste deel van mijn tijd bezig als programmanager Loopbaan & Mobiliteit.

Wat was uiteindelijk je motivatie om een adviesfunctie uit te gaan oefenen? 
Mijn motivatie voor het uitoefenen van een adviesfunctie is dat het me past als een goed zittende jas. Ik kan er zowel mijn inhoudelijke expertise in kwijt, het heeft een sterk commerciële inslag, het vraagt om goed accountmanagement (dus opbouwen en onderhouden van een goede relatie met je klant) en daarbij staat een organisatie als GITP voor kwaliteit, zorgvuldigheid en duurzaamheid. Drie waarden die ook voor mij belangrijk zijn. Als adviseur heb ik de mogelijkheid om echt iets voor mijn klant te kunnen betekenen.

Wat waren voor jou de belangrijkste redenen om juist voor GITP te kiezen? 
GITP is het oudste en grootste zelfstandige HRD bureau van Nederland met een respectabele afdeling R&D wat maakt dat ik met een gerust hart bij klanten kan zeggen: “als we het niet hebben dan maken we het”. GITP heeft daarnaast een uitstekend imago en scoort al jaren als een van de top 3 bureau´s. 

Je profiel laat zich misschien het best omschrijven als coach en adviseur. Voel jij je meer coach of adviseur in de projecten die je doet? 
Ik vind coaching ontzettend leuk om te doen, maar ik ben en blijf vooral adviseur.

2009 was de eerste echte recessie voor de management adviesbranche sinds decennia. De recruitment hype sloeg om in een exit hype. Hoe zorg je als organisatie dat loopbaanbegeleiding in die tijd niet in de verdrukking komt?
Wij hebben juist in die periode gekeken naar de kansen die de veranderende buitenwereld ons bood en niet naar de belemmeringen. Daar hebben we onze adviesdiensten op aangepast. 2009 heeft veel veranderd, ook ten goede. Na de eerste paniekgolf en de grootscheepse ad hoc reorganisaties merken we nu dat er zorgvuldiger gepland wordt en er juist weer ruimte ontstaat voor loopbaanvraagstukken. Employability is hot op dit moment, ook omdat men na vorig jaar meer de noodzaak ziet van een gezonde in beweging zijnde organisatie waar men zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin zicht heeft op medewerkers en dat proces ook faciliteert. De reorganisatiegolf van vorig jaar had niet voorkomen kunnen worden, de aantallen waarin het gebeurde wel.

Zoals de film ‘Up in the air’ (2009) op sprekende wijze laat zien zijn ontslaggesprekken van grote invloed op iemands leven en kunnen ze heftige emoties teweeg brengen. Wat zijn volgens jou de juiste ingrediënten?
De juiste ingrediënten zijn sterk persoonsgebonden, maar hebben volgens mij altijd elementen van feedback, training en coaching in zich. Het allerbelangrijkste is echter de wijze waarop het ontslaggesprek wordt gevoerd. Daarvan zien we prachtige voorbeelden, maar helaas ook erbarmelijke situaties waardoor een medewerker onnodig wordt beschadigd en meer dat dan strikt noodzakelijk nodig heeft om zichzelf weer bij elkaar te rapen. En dat is zeker in deze arbeidsmarkt uiterst onwenselijk. Ons doel is deelnemers juist nu zo snel mogelijk richting arbeidsmarkt te mobiliseren.

Volgens industrieanalisten zal de consultancy markt weer aantrekken gedurende 2010. Consultants zoeken naar nieuwe kansen en testen hun marktwaarde. Waarom zijn zaken als ‘personal branding’ en ‘social networks’ volgens jou zo belangrijk bij het vinden van een nieuwe werkplek?
De nieuwe media biedt veel kansen om snel en effectief een grote groep voor je te mobiliseren, maar daarvoor moet je wel je eigen personal brand goed op orde hebben. Vroeger maakte je dankbaar gebruik van een eventuele kruiwagen, maar de impact daarvan is vele malen kleiner anno 2010. Het is eigenlijk niet meer mogelijk om je aan personal branding te onttrekken, maar het gebruik vergt wel enige uitleg, zeker voor de groep medewerkers die daar minder vertrouwd mee zijn.

Wat is volgens jou samengevat de kracht van GITP?
Zoals ik al eerder aangaf staat GITP voor kwaliteit, zorgvuldigheid en duurzaamheid. Wij hebben op HRD vlak eenvoudigweg alle diensten in huis en zijn in staat om die met elkaar te verbinden. En als we iets onverhoopt nog niet hebben ontwikkeld, dan zorgen we dat het ontwikkeld wordt. Daarnaast zijn we maatschappelijk betrokken en sterk gericht op zorgvuldigheid en duurzame adviestrajecten.

Tot slot, consulting staat algemeen bekend om het harde werken. Met welke activiteiten naast je job houd je een gezonde work-life balans?
Met 2 kleine kinderen is dat geen issue. Zij zorgen voor een gezonde balans!

Nieuws

Meer nieuws over