Interview: Ewout Beukers, Sourcing Consultant bij EquaTerra

16 november 2009 Consultancy.nl

Zou je ons een korte samenvatting van je achtergrond willen geven? 
Ik ben opgegroeid in een kleine badplaats in Zuid-Holland, vlakbij Leiden. Daar heb ik op de lagere school en middelbare school gezeten, waarna ik in Amsterdam (International) Business Administration ging studeren aan de Vrije Universiteit. Eind 2005 rondde ik mijn Master of Science af en ging begin 2006 aan de slag als business consultant bij de Financial Advisory tak van LogicaCMG (nu Logica). Ik werkte twee jaar vanuit LogicaCMG bij ABN Amro, waar ik op twee grote projecten actief was in diverse rollen (als PMO binnen een Performance Management project vanuit het Nederlandse hoofdkantoor en als implementatie analyst vanuit de Global Services divisie). In 2008 maakte ik de overstap naar EquaTerra, een specialistisch advisiesbureau in de (out)sourcing branche.

Hoe kwam je erachter dat je als consultant werkzaam wilde zijn? Waarom koos je ervoor om consultant te worden? 
Vanuit mijn studie was een baan in de consultancy branche een logische vervolgstap. Binnen mijn opleiding waren we al veel bezig met het analyseren van verschillende soorten case studies uit het bedrijfsleven. Ik wist dat een baan in de consultancy branche mij in staat zou stellen dit voort te zetten. Ik wilde bezig zijn met afwisselende opdrachten en in verschillende rollen acteren binnen uiteenlopende bedrijven (of afdelingen binnen deze bedrijven).

Je begon je carriere bij Logica en na twee jaar koos je ervoor om naar EquaTerra te gaan. Waarom koos je voor EquaTerra? 
EquaTerra kwam voor mij op een goed moment op mijn pad. Op dat moment was LogicaCMG druk bezig met reorganiseren. Er was veel onduidelijkheid over hoe de business unit Financial Advisory zich in de toekomst wilde profileren. In deze periode werd ik benaderd via een headhunter die voor EquaTerra op zoek was naar consultants binnen de (out)sourcing branche. Deze branche vond ik direct al zeer interessant, daar ik geloof dat (out)sourcing van bedrijfsonderdelen steeds belangrijker word voor bedrijven. Ook het bedrijf EquaTerra sprak me direct aan, qua omvang vele malen kleiner dan LogicaCMG en een bijpassende cultuur (korte lijnen, veel vrijheid en resultaatverantwoordelijkheid).

In welk opzicht verschilt een niche player zoals EquaTerra van een toonaangevende multinational zoals Logica? 
EquaTerra is in vele opzichten anders dan Logica. Voor mij persoonlijk is een belangrijk onderscheid hoe EquaTerra haar consultants inzet, waarbij meer aandacht is voor het individu. Projecten worden veelal fixed price (ten opzichte van Time & Material bij Logica) aangeboden waarbij consultants van wisselende ervaringsniveaus (altijd minimaal een senior consultant ondersteund door een consultant of junior consultant) binnen een vooraf bepaalde periode strak gedefinieerde producten opleveren (deliverables). Kennis vanuit de gehele organisatie wordt hierbij ingezet om deze producten zo goed mogelijk te maken. Dit stelt jongere consultants in staat snel veel te leren.

Hoewel EquaTerra pas is opgericht in 2003 en daarmee dus een relatief nieuwe speler is op de markt, heeft het zichzelf al als leading global sourcing specialist neergezet. Wat is EquaTerra’s geheim? 
EquaTerra heeft een uitgebreid netwerk van zeer ervaren en vakbekwame consultants die allemaal bereid zijn een stapje harder te lopen en van elke project een succes te willen maken. Er is een gezamenlijk drive voor kwaliteit en persoonlijke betrokkenheid. We proberen altijd optimaal de klant te bedienen en tevreden te stellen.

EquaTerra is gespecialiseerd in sourcing-vraagstukken. Aan wat voor projecten werk jij? 
Vanuit EquaTerra heb ik bij vele klanten aan diverse projecten gewerkt, waaronder het bepalen van de sourcing strategie van een klant (hoe past sourcing binnen de huidige bedrijfsstrategie, welke diensten lenen zich voor sourcing en hoe interessant is het financieel gezien om deze diensten uit te besteden), een aantal mediation trajecten tussen de klant en haar huidige dienstenleverancier (vanuit een suboptimale relatie) en het faciliteren van de klant bij een concrete Europese aanbesteding van (IT) diensten.

Outsourcing is in de afgelopen jaren een enorme hype geweest. Hoe zie jij outsourcing in de nabije toekomst? 
Volgens diverse onderzoeken, waaronder EquaTerra’s eigen Pulse survey neemt de marktvraag naar Business Process Outsourcing (BPO) & Information Technology Outsourcing (ITO) diensten nog altijd toe. Hierbij zie je ook dat klanten nieuwe (out)sourcing initiatieven momenteel veelal als mogelijkheid tot kostenbesparing gebruiken. Ik denk dat deze kostenbesparingsinitiatieven de komende tijd (zeker het komende jaar 2010) de regel zullen blijven. Voor de outsourcing branche betekent dit in ieder geval dat er geen gebrek zal zijn aan werk, al zal de omvang en type outsourcing deals (en het bijbehorende advieswerk) zich aanpassen aan de veranderende wensen in de markt.

Nieuws

Meer nieuws over