Interview met Guido Braam en Cas van Arendonk

20 mei 2012 Consultancy.nl

Guido Braam en Cas van Arendonk, twee van de vijf partners van Kirkman Company. De haren gekamd, de schoenen gepoetst, een nette auto voor de deur en een statig kantoor in de bossen van Baarn. Het succes straalt van ze af. Toch missen ze iets… Is it money or more?

Kirkman Company als Social Enterprise. Verrassend, want lange tijd was groei, winstmaximalisatie en een nummer één positie in de markt het doel. Leg eens uit, waar komt deze verandering vandaan?
Guido: We zijn binnen Kirkman Company gaan nadenken over waar we willen staan over tien jaar. Wat is Kirkman Company dan voor bedrijf, wat voor medewerkers werken er en hoe ziet de wereld om ons heen eruit. Vanuit onze  ‘Make, Buy or Ally’-gedachte (wat doe je zelf, wat koop je in en wat kun je bereiken door samen te werken), waren we al tot de conclusie gekomen dat Ally een steeds belangrijkere rol begint in te nemen in de maatschappij.

Cas: Wereldwijd wordt de vraag gesteld hoe je als bedrijf het beste in kunt spelen op een snel veranderende maatschappij. Niet alleen verandert de technologie razendsnel, maar ook wijzigt de kijk op hoe we als samenleving om moeten gaan met onze nalatenschap, de erfenis van volgende generaties.

Guido: Kijk naar de publieke opinie over banken en oliebedrijven die oceanen vervuilen. Duurzaamheid, groen, verregaande wereldwijde samenwerking beginnen leidend te worden. Er is behoefte aan wendbare, flexibele organisaties die op deze verandering in kunnen spelen. Organisaties die met beleid omgaan met grondstoffen, met het milieu en met mensen. De zogenaamde Social Enterprise.

Maar hoe pas je dit toe binnen een consultancybedrijf?
Cas: We vroegen ons het volgende af: Willen we alleen maar veel geld verdienen of verlangen we ook naar zingeving, willen we weten waarom we doen wat we doen? Van daaruit is het, ook bij consultancy, dan nog maar een kleine stap naar een Social Enterprise. Een bedrijf dat natuurlijk winst maakt, maar dat zich ook bewust is van keuzes en gevolgen die daaruit voortvloeien. Sustainability wordt in het denkproces meegenomen bij belangrijke beslissingen en keuzes. Potentiële klanten die enkel winst als doel hebben, tot het gaatje willen gaan in het drukken van de kosten en dit alles ten koste van natuur, eigen medewerkers of  een derde partij, die zullen we niet meer bedienen.

Ook niet als je er heel veel geld mee kunt verdienen?
Guido: Mits we te eten hebben wel ja. Natuurlijk moeten we een bedrijf overeind houden, we zijn echt wel realistisch. De verandering binnen organisaties zal niet van de een op de andere dag plaatsvinden. Maar het is ook al een mooi streven om een sociaal bewustzijn aan te wakkeren bij huidige opdrachtgevers en potentiële klanten die zich nog niet met het onderwerp bezighouden. Bij Kirkman Company is het ook proces dat al een flinke tijd aan de gang is. Met het Flatgarden Event willen we laten zien welke weg wij zijn ingeslagen.

Ik dacht dat veel bedrijven al lekker groen bezig waren? Is dat niet genoeg?
Cas: Duurzaamheid is hip. Organisaties zijn er wel mee bezig, maar dan vaak vanuit marketingtechnisch oogpunt. Bedrijven willen scoren op de duurzaamheidsindex omdat ze dan makkelijker zaken met banken kunnen doen. En natuurlijk ook omdat het lekker ligt bij het publiek. Het verkoopt goed. Kirkman Company wil juist de manier van denken bij bedrijven omvormen. Niet alleen zeggen en doen, maar vooral ook de duurzame gedachte incorporeren in het hele bedrijf, niet alleen op de marketingafdeling.

Guido: Winst is uiteraard erg belangrijk, maar moet niet meer het enige doel zijn; sociale en financiële waarde creëren is het motto. De werkomstandigheden en betrokkenheid van je medewerkers moet in evenwicht zijn met het maken van winst. Het een mag niet meer ten koste gaan van het ander.  

Is jullie initiatief We Beat The Mountain een voorbeeld van een Social Enterprise?
Cas: Ja, WBTM is een zogenaamde Flat World Company, een variant op de Social Enterprise. Flat World Companies zijn klein, maken bijna niets meer zelf, maar organiseren zich in wereldwijde samenwerkingsverbanden. We Beat The Mountain is met zeven man bezig samen met andere bedrijven van recyclebaar afval mooie producten te vervaardigen. En die gaan we natuurlijk met winst verkopen.

Guido: Duurzaamheid moet winstgevend zijn zodat je kwaliteit kunt waarborgen en nieuwe initiatieven kunt financieren. We staan open voor meer initiatieven zoals We Beat the Mountain, daar is onze organisatiestructuur zelfs al op aangepast. We kunnen levensvatbare ideeën direct toevoegen als nieuwe BV.

En waar staan jullie nou over tien jaar?
Guido: Met een dikke knipoog zeg ik: “We zijn natuurlijk al de beste in Make, Buy or Ally”, en wij kunnen juist daar hele goede dingen doen. Partijen met dezelfde doelen bij elkaar brengen, klanten begeleiden bij het maken van keuzes of verandertrajecten leiden bij bedrijven die met dezelfde vragen worstelen zoals wij dat hebben gedaan.

Cas: Wij hebben inmiddels ervaring opgedaan door onze eigen transitie van een bedrijf dat voornamelijk gaat voor groei en winstmaximalisatie naar een nieuwe manier van zakendoen in de vorm van een social enterprise. Deze ervaring kunnen en willen we natuurlijk delen met bedrijven. Hoe communiceer je met je medewerkers, hoe laat je mensen meedenken, welke veranderingen voer je door in bijvoorbeeld productieprocessen,  hoe ga je om met weerstand en scepsis. Hoe houd je mensen betrokken bij zo´n verandering en hoe stimuleer je nieuwe initiatieven? Het spreekt voor zich dat we ernaar streven om daar de beste in te worden. Dat zal de uitdaging zijn de komende jaren.

Nieuws

Meer nieuws over