Willem Hulshof, Managing Director van Eurogroup Consulting

07 november 2012 Consultancy.nl

Willem Hulshof is al 25 jaar werkzaam in de consultancy branche. In 1990 richtte hij adviesbureau Magnus op, dat sinds enige jaren gesplitst is in Eurogroup Consulting en Magnus Technology Consultants. Eurogroup Consulting richt zich op onafhankelijk organisatieadvies en voert complexe en omvangrijke adviesprojecten en veranderingstrajecten uit. Daarbij ligt de sleutel tot succes in het mobiliseren van teams en medewerkers en hen onderling te verbinden. Magnus Technology Consultants richt zich op advies-, implementatie- en beheerdiensten en biedt software oplossingen die klanten in staat stellen, IT op een slimme en gebruiksvriendelijke wijze te gebruiken.

Willem Hulshof is nu Managing Director van Eurogroup Consulting.

In 1990 was je samen met 4 andere adviseurs van Andersen Consulting één van de mede-oprichters van Magnus. Wat was je motivatie om een eigen adviesbureau op te zetten?
JAH: Just a hunch! Ik zou het nu zelfoverschatting noemen, gewoon met wat kornuiten ergens aan beginnen. Ik managede al enige tijd een project op Luchthaven Schiphol en collega en vriend Hans Hoogsteen stelde voor om samen een bedrijf te starten. Snel kwamen daar 3 anderen bij die ook wel voor zichzelf wilden beginnen. Het eerste idee was trouwens om een autosloperij te beginnen.

Als junior consultant weet je altijd alles veel beter dan een ander en als je dan ook nog beschikt over een beetje ondernemerschap, dan denk je ook echt dat je alles veel beter kunt. Het was wel gewoon super gaaf. We hadden nauwelijks startproblemen. Toen we ons bedrijf startten was SAP nog onbekend en heel ingewikkeld en dan ben je al snel specialist en aantrekkelijk voor opdrachtgevers. Er was een beginnende schaarste aan SAP-expertise en de vraag begon dan ook flink aan te trekken. Mazzel dus: we waren “first movers” zonder ons daar bewust van te zijn. Pas in 1993 met R/3 begon de markt als geheel  op stoom te komen en vanaf 1997 begon er een echte wereldwijde hausse als gevolg van de angst voor de millennium bug. In 1998 werd Magnus Holding aan de Amsterdamse beurs genoteerd.

Tussen 1997 en 1999 is Magnus internationaal uitgebreid. Door de toenemende focus op IT- consulting en dienstverlening, onder meer door de fusie met ICT speler Qurius in 2003, besloot je om de management consulting tak (Magnus Management Consultants) los te koppelen van het moederbedrijf via een MBO. Hoe belangrijk was de buy-out voor de ontwikkeling van Eurogroup Consulting?
Tussen 1997 en 1999 is Magnus internationaal flink uitgebreid. En vanaf 2001 hebben we alle internationale activiteiten weer gaandeweg gestopt of verkocht. En in 2003 inderdaad gefuseerd met Qurius. IT was in de 90-er jaren absoluut nog niet geïntegreerd in de bedrijfsvoering van organisaties en het was dus een enorme rommel. Dan heb je externe specialisten nodig. Onafhankelijk zijn als adviesbureau was in die tijd niet het belangrijkste. Wat wel belangrijk was, waren consultants met verstand van beproefde ‘state of the art’ oplossingen. Later werd het allemaal veel rijper en werd onafhankelijkheid weer belangrijker. Dat vond plaats vanaf 2001 en die onafhankelijkheid was ook één van de redenen van de buy out.

Sinds 2010 vormt Eurogroup Consulting onderdeel van een Europees netwerk van adviesbureaus met meer dan 1,200 adviseurs verspreid over 20 landen. Welke voordelen biedt het ‘internationaal netwerk’  de Nederlandse praktijk?
Alle voordelen van een federatief verband van dienstverleners spelen hierbij een belangrijke rol. Opdrachtgevers onder één merknaam bijstaan, de aantrekkelijkheid als (internationale) werkgever, onafhankelijk, (internationale) trainingen, enz. De professional services markt is in toenemende mate Europees/wereldwijd. Een puur Nederlands bedrijf (willen) zijn, wordt op termijn een belemmering, vanuit de bril van de opdrachtgever en vanuit het oogpunt van het talent, dat nodig is in deze snel veranderende wereld.

De visie van Eurogroup Consulting wordt samengevat door “The Art of Mobilization”. Kun je toelichten waar die visie voor staat?
In het kort betekent het een visie op organisatieverandering en/of business transformatie die uitgaat van “de menselijke maat”. De 20e eeuw staat voor mij in het teken van Scientific Management van Frederick Taylor. Deze aanpak heeft de mensheid enorm veel economisch voordeel en daarmee welvaart, opgeleverd. Er is echter een grens aan de toepassing van Taylor’s benadering van mensen als “resources”. Met de toename van onze welvaart en de opkomst van de kenniswerker wordt het steeds moeilijker om veranderingen te bewerkstelligen zonder aandacht te besteden aan de niet-rationele ervaring, die mensen bij die verandering doormaken. Let wel: niet onmogelijk, maar steeds moeilijker. Om mensen de steeds sneller elkaar opvolgende veranderingen te laten accepteren en er hun plek in te vinden.

Wij geloven dat mensen tot meer, ja tot veel meer, in staat zijn dan hetgeen de organisaties waarvoor zij werken voor mogelijk houden. Sterker nog, tot veel meer dan zij zelf denken. Het is de kunst om hen te inspireren, te mobiliseren tot dit potentieel. Maar vergis je niet, The Art of Mobilization is geen nieuwe productnaam voor cultuurverandering of iets dergelijks. Het is een visie, een houding, die op zichzelf traditionele, vaak door rationele overwegingen ingegeven transformaties, succesvoller maakt. En laat beklijven.

Eurogroup Consulting richt zich met name op diensten op het gebied Customer Experience, Operational Excellence, Change Management en het verbeteren van de bedrijfsvoering. Dit segment wordt binnen de adviesbranche gezien als een van de meest competitieve - hoe onderscheidt Eurogroup Consulting zich van haar concurrenten?
We doen inderdaad werk in de drie genoemde gebieden. We concurreren echter op meer specifieke proposities, waarop we ons kunnen meten met de besten in de markt en soms beter zijn, waarin we de eerste zijn, die de betreffende propositie voeren en/of waar we een ijzersterk track record hebben. We concurreren dus heel duidelijk op inhoud. En niet te vergeten met oog en gevoel voor de menselijke maat.

Je bent zo goed als je hele carrière werkzaam geweest in de adviesbranche, meer dan 25 jaar! Dat komt weinig voor in de consultancy wereld. Wat maakt consulting zo fascinerend?
Dat klopt. Ik ben in 2000 er heel even tussenuit geweest en aan de slag gegaan als CEO van een telecombedrijf en eind 2002 weer teruggekomen. Daarbij komt natuurlijk dat ik naast adviseur het grootste deel van mijn carrière ook ondernemer ben geweest. Maar het is waar, ik heb altijd afwisselend werk willen doen, maar altijd wel nuttig en van waarde voor de opdrachtgever. Wat ik nu zeg stond bijna letterlijk in de missie van Magnus in 1990 trouwens.

Tot slot, consultancy staat bekend om het harde werken. Met welke activiteiten laad je ‘s avonds of in het weekend de accu weer op?
Hard werken hoort er soms bij, ja. Maar nadrukkelijk niet altijd. Ik zeg vaak dat het eigenlijk het belangrijkste is om er te zijn als de opdracht dat noodzakelijk maakt. Soms kan dat heel zwaar zijn of niet uit komen in de privésituatie. Er is echter ook veel afwisseling en daarbij kan de boog niet altijd gespannen zijn.

Mijn hobby’s zijn vooral technisch van aard. Ik interesseer me erg voor de ontwikkelingen in Open Source software en ik ben nog niet zolang geleden weer begonnen om aan mijn auto te sleutelen. Dat heb ik dertig jaar geleden een jaartje professioneel kunnen doen als monteur bij Fiat, dus kennis en inzicht zijn er wel. De routine is echter wel verdwenen. Of zou het de leeftijd zijn?

Tenslotte spreek ik regelmatig met wat collega’s af om het bos achter mijn huis te onderhouden. Dat levert alle deelnemers hout voor de open haard en wat gezonde spierpijn op. Het is echter vooral erg gezellig na de gedane arbeid met een biertje bij het kampvuur.

Nieuws

Meer nieuws over