10 jaar First Consulting: Stevige basis voor ambitieuze groeistrategie

18 maart 2016 Consultancy.nl

Onlangs vierde First Consulting haar 10 jarige bestaan. Maarten Icking en Geert van den Goor, beiden partners bij het bureau, blikken terug op de afgelopen jaren, maar kijken vooral vooruit naar een veelbelovende en ambitieuze toekomst. Het centrale thema is groei. 

Waarom is First Consulting 10 jaar geleden opgericht?
First Consulting is begin 2006 opgericht met een droom. De droom om weer te bereiken waar het allemaal begon in onze carrière: projecten die echt verschil maken, enthousiaste en slimme collega’s, hoge kwaliteit, een organisatie met korte lijnen, geen onnodige regels, waardering op basis van prestatie en ruimte voor snelle persoonlijke groei. First is gestart als no-nonsense consultancy partij die lean en mean werkt en dat zijn we nog steeds. We hebben nog altijd hetzelfde DNA als 10 jaar geleden. We werken pragmatisch en hebben een hecht team.

Wat is er in de loop der jaren veranderd in jullie strategie?
Eigenlijk heel weinig. Kwaliteit is nog steeds waar het om gaat. We hebben nog altijd een passie voor operationele vraagstukken met impact, waarbij het bedrijfsproces als eerste onder de loep wordt genomen. Maar we hebben ook veel IT- en implementatie vaardigheden. Drie ingrediënten voor een succesvolle totaaloplossing. Onze klanten zijn daarbij altijd in de lead. We vragen letterlijk aan de operationele directeur wat er op zijn of haar agenda staat en hoe we kunnen helpen om dit te realiseren. We werken altijd nauw met onze klant samen en gaan voor een duurzaam resultaat. Implementatie is daarbij een must.

First Consulting wil groeien naar 300 medewerkers. Hoe belangrijk is die doelstelling?
In de afgelopen tien jaar is het aantal medewerkers gegroeid naar 150 medewerkers en het klopt dat we willen verdubbelen naar 300 medewerkers. Een kritische massa die een speler moet hebben om zich als vijf sterren partij in de markt te positioneren. Cruciaal is echter de snelheid waarmee we deze doelstelling willen bereiken: die is namelijk van ondergeschikt belang. Het allerbelangrijkst is het behoud van de hoge kwaliteit van onze dienstverlening. Daarvoor hebben we mensen nodig die uit het juiste hout gesneden zijn: slim, analytisch, integer, toegankelijk en gericht op samenwerking. Daaraan doen we geen concessies. De groeisnelheid wordt dus bepaald door het tempo waarmee we goede mensen kunnen aantrekken en uiteraard behouden.

Jullie zijn hard aan het verbreden naast de energiesector. Hoe zit dat?
Bij de start lag ons relatienetwerk vooral in de energiesector. Een logische keus om in die sector eerst een stevige basis op te bouwen. We zijn in die sector succesvol omdat we slimme en daadkrachtige medewerkers hebben die goed zijn in het oplossen van operationele vraagstukken. Dat kunnen we net zo goed in andere sectoren. In de afgelopen jaren hebben we inmiddels een groot aantal klanten opgebouwd in de telecom, mobiliteit, industrie en financiële sector. We zijn supertrots op ons brede klantenbestand: BAM, Essent, ABN AMRO, Nuon, Staples, PostNL, Expereo, Stedin, Heineken, Achmea, Enexis, Liberty Global, Alliander, KPN, Telfort, Tele2, Dool Industries, Denso, ProRail, Gasunie, Greenchoice en Eneco.

Jullie hebben nog steeds geen kantoor. Waarom is dat en is dit houdbaar?
Het niet hebben van een kantoor is voor ons een ‘no brainer’. Onze ervaring is dat een kantoor afleidt van het werken met de klant en bij de klant. Het verschil voor de klant maken we niet vanuit een kantoor. Vaak wordt gedacht dat een kantoor onmisbaar is om verbinding tussen collega’s te waarborgen. Die verbinding is uiteraard heel essentieel, maar dat kun je beter op een andere manier bereiken. Uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek blijkt ook dit jaar weer dat we heel hoog scoren op groepsgevoel en samenwerken. We komen zeer regelmatig bij elkaar op locaties op een centrale plek in het land, afgestemd op het doel en de omvang van de bijeenkomst. Een dergelijke bijeenkomst is dan ook volledig gericht op elkaar beter leren kennen, vaak gecombineerd met een gave activiteit. Daarnaast blijkt dat onze mensen elkaar prima kunnen vinden voor borrels, samen sporten, de mud masters en een jaarlijks ski-uitje. Dit soort dingen werkt veel beter voor de samenhang en het groepsgevoel dan een kantoor, dus volgens ons is het niet hebben van een kantoor ook in de toekomst prima houdbaar.

First Consulting werkt samen met IT partijen als Mendix en Yellowfin. Waarom doen jullie dat?
Procesveranderingen gaan vaak hand in hand met aanpassing van het systeemlandschap. We zien dat de markt steeds meer in de gaten heeft dat je processen en daarmee systemen het beste in kleine stapjes kunt verbeteren. In die zin is de markt professioneler geworden. Mendix en Yellowfin zijn voorbeelden van IT systemen die een agile manier van procesverbetering goed mogelijk maken. Door die samenwerking hebben we veel kennis van bijvoorbeeld het Mendix systeem, maar een systeemhuis zijn we niet. Klanten komen er vaak snel achter dat onze IT kenners vooral business consultants zijn die de juiste vragen stellen en Mendix als krachtige tool gebruiken om dit te realiseren. Dat sluit perfect aan op onze pragmatische aanpak. We gaan dan ook zeker nog meer samenwerkingen aan in de toekomst. Hierbij zien we een specifieke rol weggelegd voor het ‘Internet of Things’, omdat daarmee veel bedrijfsprocessen substantieel kunnen worden verbeterd of nieuwe bedrijfsmodellen kunnen worden gerealiseerd.

Hoe ziet First Consulting er over 5 jaar uit?
Eigenlijk is dat een heel makkelijke vraag. We richten ons nog steeds op operationele vraagstukken die impact geven. We zijn gegroeid naar 300 medewerkers en we hebben een gevarieerde klantenportefeuille met klanten waar we trots op zijn. Onze organisatie is dan nog steeds professioneel: korte lijnen, geen onnodige regels en waardering op basis van prestatie. Natuurlijk hebben we dan nog steeds geen secretaresses en kantoor. Daarnaast zijn we wel uitgebreid naar omringende landen (UK, België, Duitsland en Scandinavië). Het belangrijkste is echter dat het First DNA onveranderd is: onze collega’s zijn nog steeds slim en uit het juiste hout gesneden. Dat is waar we vooral op sturen.

Gerelateerd: Interview met Geert van den Goor, directielid van First Consulting (september 2013).

Nieuws

Meer nieuws over