Een week in het leven van McKinsey & Company consultant

21 februari 2008 Consultancy.nl

Een week in het leven van Koenraad Wiedhaup, consultant bij consultancybureau McKinsey & Company.

‘Could you be in Copenhagen on Monday, and make travel arrangements to be in New York on Wednesday?’ vroeg mijn nieuwe projectleider vrijdag aan me. Ik had te kennen gegeven dat ik graag zijn team wilde versterken in een nieuw project bij een farmaceutisch bedrijf. Onze opdracht: een strategie ontwikkelen voor de introductie van een nieuw geneesmiddel. Onze deadline: een presentatie voor de Raad van Bestuur over acht weken. Ons startpunt: een grote hoeveelheid complexe informatie.
 
Ik werk nu bijna een jaar als consultant bij McKinsey & Company in Amsterdam. Daarvoor heb ik ‘Life Science and Technology’ gestudeerd in Delft en Leiden. Hoewel ik de biotechnologie fascinerend vind, wilde ik niet verder gaan met bijvoorbeeld een promotie, of een startfunctie bij een farmaceutisch bedrijf. Wel wilde ik graag betrokken blijven bij de biotech / farmaceutische sector. Bij McKinsey kreeg ik deze kans. Het afgelopen jaar heb ik ongeveer de helft van mijn tijd gewerkt in de farma. Daarnaast heb ik projecten gedaan in de energie, telecom en financiële sector. Door de grootte en het internationale karakter van McKinsey kun je goed je eigen pad bepalen; je kunt zelf duidelijk sturen in de projecten die je doet. Niet alleen wat betreft sector, maar ook de soort project (fusie, marketing, groeistrategie) en of je in het buitenland of juist in Nederland wilt werken.
 
Nog een beetje vermoeid van een zwaar weekend en de vroege vlucht, maar met zin in een nieuwe uitdaging, kom ik op maandagochtend in Kopenhagen aan. Ik ontmoet daar mijn Canadese projectleider en Amerikaanse teamgenoot. Om 11 uur beginnen we met een introductie van de Deense partner van het project. We starten met een ronde waarin iedereen vertelt wat hij of zij wil leren de komende acht weken.
 
Woensdag vliegen we naar New York voor de officiële ‘kick-off meeting’ met de cliënt. We denken na over de vragen die we willen beantwoorden. Welke patiënten gaan het medicijn gebruiken? Hoe gaan we ervoor zorgen dat het wordt vergoed door de verzekeraars? Wat zijn de belangrijkste criteria die artsen hanteren om een bepaald middel tegen de betreffende ziekte voor te schrijven? Maar ook: Wat is de impact van dit medicijn op de ziekte? Hoeveel patiënten zullen hierdoor een beter leven kunnen leiden?

Na deze intensieve start kan ik er voor kiezen terug naar Amsterdam te vliegen. Maar ik kan natuurlijk ook bij vrienden in New York blijven. Uitrusten lukt me weer niet dit weekend, maar mooi is het wel.
 
Een fantastische eerste week. Wat heb ik geleerd de afgelopen dagen? Dat je een Canadees goed op de kast kan krijgen als je hem meerdere malen per dag een Amerikaan noemt. Dat voor het succes van een nieuw medicijn de marketing minstens zo belangrijk is als de werking tegen de ziekte. Maar het meeste heb ik geleerd van weer met nieuwe teamgenoten samenwerken, die erg verschillend zijn vergeleken met mijn vorige teams. De mensen met wie ik samenwerk zijn uiteindelijk het belangrijkste voor mijn plezier in het werk.
 
Naast de intensieve samenwerking in een team is er ook genoeg gelegenheid om je collega’s op andere manieren te leren kennen. Bijvoorbeeld skiën met de ‘jonge’ groep consultants, de ‘vrijdag-op-kantoor’ en, niet onbelangrijk, het McKinsey  bedrijfshockey team waar ik dit jaar aanvoerder van ben.

Nieuws

Meer nieuws over