Coen Sandberg van Roland Berger over The Bid business course

02 april 2014 Consultancy.nl

Van 14-17 mei vindt de Roland Berger business course ‘The Bid’ plaats. Tijdens het evenement worden topstudenten met een interesse in de consultancybranche aan de hand van een real-life case uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Voor de deelnemers is ‘The Bid’ een uitgelezen mogelijkheid om diepgaand kennis te maken met het vak van strategie consulting en de werkwijze van Roland Berger. Naast de cases kunnen studenten ook informeel kennis maken met consultants. Consultancy.nl sprak met Coen Sandberg, consultant bij Roland Berger en deelnemer van 2011 editie van de business course, over hoe hij het evenement heeft beleefd en zijn ervaringen met het werk als consultant. 

Waarom heb je destijds besloten om mee te doen aan de Roland Berger business course?
Tijdens enkele carrière evenementen op mijn universiteit (EUR) werd mijn interesse voor strategie consulting aangewakkerd. Gezien mijn Master Finance & Investments twijfelde ik tijdens mijn studie erg tussen een carrièrestart binnen investment banking of strategie consulting. De business course leek mij een perfecte mogelijkheid om mijn interesse in consulting te testen. Een business course geeft echt een hele goede indruk van een bedrijf en haar medewerkers.

Wat kunnen studenten verwachten van zo’n 4 daagse business course?
Deelnemers kunnen een intensief kijkje in de keuken verwachten. Met zeer inspirerende medestudenten uit alle hoeken van het land, zullen de deelnemers in teamverband met een uitdagende case uit de praktijk aan de slag gaan. Uiteraard zullen de teams ondersteund worden door één van onze collega's die niet alleen als coach fungeert, maar ook 4 dagen als vraagbaak voor alles wat je over het vak en Roland Berger te weten wilt komen. Het mooie aan de business course is dat je vanaf minuut één in een sneltrein stapt. Veel nieuwe indrukken, contacten, uitdagende vraagstukken, trainingen, sportieve intermezzo's en uiteraard volop activiteiten met Roland Berger collega's tot in de late uurtjes. Deelnemers krijgen een indruk van het vak strategie consulting en leren Roland Berger als bedrijf en onze collega's in het bijzonder op vele manieren kennen.

Je bent inmiddels circa 1 jaar in dienst. Kan je globaal schetsen aan wat voor consultancy-vraagstukken je zoal gewerkt hebt?
Precies zoals ik graag wilde voordat ik startte bij Roland Berger, heb ik het afgelopen jaar een grote variëteit aan projecten mogen aanpakken. Projecten hebben altijd een wisselende duur, maar in het algemeen ben je zo'n 3 maanden bij een project betrokken. Na een groei-, en positioneringsproject bij een ziekenhuis heb ik een investeringsstrategie voor equipment producenten voor een investerings-maatschappij op mogen stellen. Vervolgens ben ik bij een beursgenoteerd bedrijf met een strategische review aan de slag gegaan. Daarna heb ik na een de-merger van een farmaceutisch bedrijf de splitsing van twee bedrijven mogen begeleiden. Tenslotte ben ik betrokken geweest bij een due diligence rapport voor een private equity partij.

Hoe helpt Roland Berger jonge consultants zich te ontwikkelen tot allround consultants?
Aan het begin van je carrière binnen Roland Berger ga je twee weken op training met zo'n 40-50 internationale collega's. Hier maak je kennis met het bedrijf en krijg je allerlei soorten trainingen, van PowerPoint, Excel en strategie tot presentatievaardigheden. Daarnaast is dit een super start voor je internationale netwerk binnen Roland Berger: altijd goed als je plotseling specifieke informatie uit bijvoorbeeld India, Japan, Brazilië of Oostenrijk nodig hebt.

Hoe onderscheidt Roland Berger Strategy Consultants zich volgens jou op werkgeversgebied van de overige branchegenoten in de strategie consultancybranche?
Roland Berger is een strategie consultant met Europese roots. Ik denk dat dit merkbaar is in de bedrijfscultuur (in 1967 opgericht in Duitsland door Roland Berger, red.). Hoewel het natuurlijk lastig is aan te geven hoe dit bij andere bedrijven gaat, wordt onze creativiteit en de uitvoerbaarheid van onze adviezen bij Roland Berger vaak geprezen. Ik denk dat ons ondernemende karakter hieraan mede ten grondslag ligt. Ook buiten ons reguliere projectwerk komt dit terug. Bijvoorbeeld bij onze activiteiten in Delft, waar we in samenwerking met YesDelft! het vak Ready to Startup geven. Hierin helpen we technische studenten hun vaak geniale ideeën tot een echte start-up uit te laten groeien. Verschillende collega's geven colleges, of zijn betrokken bij de start-ups als coach. Naast de uitdagende strategische projecten bij organisaties zijn dit soort nevenactiviteiten een mooie afwisseling van het werk.

Tot slot, welk advies wil je meegeven aan studenten die strategie consulting in willen?
Benut de kansen die je krijgt om de verschillende bedrijven te leren kennen. Evenementen zoals inhousedagen, business courses, en stages zijn hier uitermate geschikt voor. Op deze manier krijg je de beste inzichten in het bedrijf, de omgeving en de medewerkers en kun je ontdekken of er een klik is. Uiteindelijk heeft de business course voor mij in een stage geresulteerd, waarna ik als starter bij Roland Berger aan de slag kon!

Nieuws

Meer nieuws over