Interview met Ingeborg Smit, Consultant bij First Consulting

23 mei 2014 Consultancy.nl

First Consulting heeft dit jaar haar portfolio aan opdrachten en klanten in verschillende sectoren uitgebreid. First Consulting werkt voor klanten in de energie- en telecomsector, zoals Alliander, Enexis, Vitens, Stedin, NLE, Essent, Nuon,  KPN, Telfort en Ziggo). Consultancy.nl sprak met Ingeborg Smit, consultant bij First Consulting, over haar achtergrond en ervaringen in de telecomsector.

Kun je een korte introductie geven van jezelf?
Ik ben mijn carrière gestart bij Telfort en heb daar zeven jaar in verschillende functies gewerkt. In die periode heb ik gemerkt dat ik energie krijg van het werken in een projectomgeving. Om die reden heb ik daarna de overstap naar Accenture gemaakt. Daar ben ik bij veel CRM-gerelateerde projecten betrokken geweest. Sinds november 2013 werk ik voor First Consulting en ben ik weer actief in de telecomsector. Naast consultant ben ik moeder van 2 jonge kinderen en sport ik graag.

Waarom heb je de overstap naar First Consulting gemaakt?
De laatste jaren ben ik als consultant voornamelijk werkzaam geweest in de energiesector en in de opbouw van het overheidsdomein bij Accenture. Bij First Consulting heb ik de mogelijkheid mijn inhoudelijke kennis van de telecomsector te combineren met projectmatig werken en het opbouwen van een nieuw domein.

Het leuke aan First Consulting vind ik dat het een hele pragmatische organisatie is. Goede ideeën worden omgezet in een concreet plan dat daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Bij First Consulting krijg je daarnaast veel verantwoordelijkheden. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich ook daadwerkelijk verantwoordelijk voelt voor het eindresultaat. Je merkt dat iedereen met veel passie te werk gaat.

Waarin verschilt de telecomsector van de energiesector?
In de telecommarkt wordt er veel nadruk gelegd op klantbehoud, meer dan in de energiemarkt. We merken dat klanten eenvoudiger overstappen van telecomprovider dan van energieleverancier, er zijn vrijwel geen slapende klanten. In de telecomsector kun je er vanuit gaan dat klanten na één jaar gaan kijken of andere providers betere aanbiedingen hebben. Je merkt dat bedrijven in de telecomsector zich meer bewust zijn van de ‘reis’ die een klant maakt vanaf het moment dat hij zich gaat oriënteren op providers tot aan het betalen van de factuur of het beoordelen van de telecomprovider via social media. Telecombedrijven zijn zeer bewust bezig deze klantreis zo optimaal mogelijk in te richten. Daarnaast nemen klanten vaak verschillende diensten/producten af van één telecomprovider en dat maakt processen complexer. Zo verwacht de klant één factuur waar alle diensten op staan, en niet meerdere facturen voor elke dienst apart.

Waardoor is First Consulting volgens jou aan het groeien in de telecomsector?
Klanten waarderen het dat First Consulting met ze meedenkt. We werken samen met de klant en kijken waar we de klant kunnen ondersteunen. Zo wordt er gekeken naar welke expertise de klant al in huis heeft en waar de klant nog behoefte aan heeft. First heeft geen rigide kapstok waaraan projecten worden opgehangen; elk project is uniek en wordt daarom ook op de best passende manier benaderd.

First Consulting wordt steeds bekender in de telecomsector. Dat is mede te danken aan de naam die het bedrijf reeds heeft opgebouwd in de energiesector. We hebben veel expertise in huis als het gaat om het optimaliseren van klantprocessen bij energieleveranciers en asset management bij netbeheerders. Deze twee onderwerpen zijn natuurlijk ook relevant voor bedrijven in de telecomsector.

Wat zou je starters willen meegeven?
Een goed begin is het halve werk. Denk heel goed na over waar je wil werken en waarom je daar wil werken. Als je eenmaal ergens zit, benut dan de mogelijkheden om je kennis toe te passen op verschillende vlakken. Specialiseer je niet te snel. De eerste jaren is het geaccepteerd om breed te kijken en je koers bij te stellen. Op die manier kun je erachter komen wat je écht leuk vindt. Consultancy is om die reden een ideale startersbaan. Ga niet zitten wachten, maar neem het heft in eigen hand. Je bent verantwoordelijk voor je eigen toekomst!

Nieuws

Meer nieuws over