Robbert Rijssenbeek, Management Consultant bij ConQuaestor

06 mei 2014 Consultancy.nl

Kun je een korte introductie geven van jezelf?
Ik ben Robbert Rijssenbeek, 33 jaar oud, geboren in Velp en woon, na heel wat omzwervingen in het buitenland tegenwoordig weer in Amsterdam. Sinds 1 februari 2014 ben ik Consultant bij ConQuaestor (lid van Grant Thornton). Ik ben werkzaam binnen de vakgroep Projects & Change, sectorbreed.

Tijdens je studie bedrijfswetenschappen aan de RUG heb je bestuurservaring opgedaan. Wat heb je geleerd uit deze periode?
Bestuurservaring is niet alleen waanzinnig leuk, maar ook heel erg leerzaam. Het is dan ook echt goed om extra curriculair actief te zijn, niet alleen tijdens maar ook na je studie. Ik heb dat zelf via mijn hockeyclub gedaan, de studie vereniging, en de studenten vereniging. Verschillende verenigingen, waar je dan ook verschillende ervaringen opdoet; allen waardevol.

Wat leer je dan? Kom niet aan met woorden als sociaal, creatief, communicatief, teamspeler en innovatief. Dit zijn vaak maar holle frasen. Wat ik echt geleerd heb is om door te zetten, hoe mensen mee te nemen, te motiveren en te enthousiasmeren. Het gaf mij dus vooral mensenkennis. Waardevol om ‘later’ toe te passen in de werkomgeving. Het opdoen van bestuurservaring heeft in mij een drive aangewakkerd om steeds meer te willen en mezelf te verbinden aan een web van allerlei mogelijke relaties. 

Na een aantal jaar gewerkt te hebben voor Achmea besloot je medio 2012 om, met 4 diploma’s al op zak waaronder een MSc. in Strategy & Organization, alsnog een MBA te volgen. Wat was hiervoor je motivatie?
Veel mensen denken, onterecht, dat het volgen van een MBA hetzelfde is als een doen van een Master. Een MBA is veel minder theoretisch ingesteld; geen eindeloze boeken en artikelen die je in je hoofd moet stampen voor een examen. Een MBA is veel praktischer: Real-life Harvard Business cases in een korte tijd met een internationale groep uitwerken. Leren van elkaars idee, culturen en werkervaringen en deze toepassen in de case. Daarom is een voorwaarde voor het doen van een MBA dan doorgaans ook dat je een aantal jaren werkervaring hebt.

Voor mij was het ook een droom die ik al jaren had en wilde verwezenlijken. Na 5 jaar bij Achmea gewerkt te hebben was toen HET moment om dit MBA te doen. Het is ook een manier om jezelf te kunnen onderscheiden, en in de huidige markt is het nodig om iets extra’s te doen. Het MBA was toen het hoogst haalbare, dat is iets waar ik continu naar streef. Een nieuwe uitdaging; hoe ontwikkel ik mezelf een jaar lang in een ander land, in een andere omgeving, zonder vaste patronen, zonder vrienden en familie, waar elke dag anders is, iedereen uit een ander land komt, en de druk hoog is om te presteren en beter te zijn dan de rest. Dat is een uitdaging die bij mij past. Of het nu gaat om het lopen van een marathon, het beklimmen van de Himalaya, of het oversteken van de oceaan met een boot.

En wat leer je dan expliciet tijdens zo’n jaar? Wederom het uitbouwen van je drive en het ontwikkelen van je mensenkennis en omgang.

Als onderdeel van je MBA ben je als adviseur aan de slag gegaan in Shanghai. Hoe verschilt zakendoen daar t.o.v. in Nederland?
Verschrikkelijk veel. We worden globaler en grenzen vervagen (letterlijk); echter internationaal zaken doen verschilt nog steeds enorm per cultuur. Dit heb ik niet alleen in China gemerkt, maar ook tijdens mijn werk in Griekenland, Spanje en Engeland. En ook hier; hoe ga je om met mensen? Verplaatsen in de ander, de andere cultuur, wensen, behoeften en hoe daarop in te spelen om het doel te bereiken. Er zijn legio van cases op te noemen waarin een bedrijf heeft gefaald in zijn internationale strategie omdat zij zich niet bewust (genoeg) was van de locale verschillen. In China is er een andere zakelijke etiquette dan in een ander land. Neem, bijvoorbeeld, altijd een zakelijk naamkaartje mee, in het Chinees, en reik deze altijd met twee handen aan de ontvanger aan.

Na een korte periode voor een andere consultancy ben je sinds begin dit jaar in dienst bij ConQuaestor. Waarom koos je voor ConQuaestor?
Na mijn MBA heb ik mij heel goed georiënteerd op de consultancy markt. Ik had daarbij een lijstje met wensen, welke ik heb afgezet tegen de markt. Ik heb de luxe gehad dat ik bij veel consultancy bureaus een kijkje in de keuken mocht nemen. Hierdoor kon ik pas echt de juiste keuze maken. Ik zocht een internationaal opererend bedrijf waar eigen initiatief gewaardeerd wordt, eigenzinnigheid beloond wordt, en ruimte is om te groeien buiten de geijkte paden en business formats. ConQuaestor is deze.

• Het is een speeltuin vol met jonge en ambitieuze mensen, waar elk dag weer meer te leren en te ontdekken is. ConQuaestor heeft een eigen Academy waar zij, ook voor onze klanten en externen, een groot aanbod heeft van (vakinhoudelijke) opleidingen. Tevens heeft zij een grote en diverse hoeveelheid aan opdrachten bij de top 50 klanten van Nederland.

• ConQuaestor biedt internationale mogelijkheden. ConQuaestor is recent onderdeel geworden van Grant Thornton International, een grote gerenommeerde globale speler. Hiermee hebben wij toegang gekregen tot een groot internationaal netwerk, waarin ConQuaestor een “hub” functie zal gaan vervullen voor advisory binnen Europa. Gezien mijn internationale ervaringen en interesse en de mogelijkheid daardoor tot het doen van internationale opdrachten, was dit wel een doorslaggevende factor.

• Ik heb ook gekozen voor de proposities waar ConQuaestor consulting onder andere voor staat. Proposities zoals het “Samenwerking in de keten” en het “Online Financial Business”, die niet alleen dicht tegen mijn interesse gebieden aanliggen maar vooral proposities zijn waar ik achter sta, waar ik heilig in geloof en waarvan ik denk dat die het verschil gaan maken in de markt.

• Maar ConQuaestor voelt ook goed. Mijn collega’s, mijn manager, de onderlinge sfeer, er wordt heel veel gedaan om de organisatie onderling te binden (zeilen, hockey, skiën, fun, kennis, eten, borrels, weekenden, etc); en dat maakt toch echt het verschil.

Je hebt inmiddels ruime ervaring opgedaan als zowel intern als extern adviseur. Welke verschillen heb je gemerkt?
Niet zozeer de verschillen, als wel de overeenkomsten zijn hetgeen mij opvallen. Mijn ervaring, juist vanuit de business kant, helpt mij en ook mijn collega’s bij de vertaalslag van een goed advies naar de praktijk. Ik weet me goed te verplaatsen in hoe onze klant zaken ervaart of kan ervaren. Een vertaling van een idee of propositie naar klantwens wordt hierdoor makkelijker om te maken. In mijn vak als Change adviseur, weet ik dus heel goed hoe mijn klant aankijkt tegen verandering, maar ook heel goed wat de beste manier is om deze verandering door te voeren.

Het helpt ook in de omgang met mensen. Jaren kon ik me begeven tussen lagen van de organisatie, van hoog naar laag. Dit heeft mij veel ervaring gegeven in het omgaan, motiveren en meekrijgen van medewerkers. Hoe met verschillende mensen, wensen en belangen om te gaan en hoe daarin toch je eigen kracht in te zetten om je doel te behalen. Dit is het meest waardevolle wat je in een organisatie kan leren. Als je dat goed kan, als je goed weet hoe je mensen in hun kracht weet te zetten, dan krijg je alles overal voor elkaar.

Management consultancy staat bekend om de lange dagen? Hoe zorg je voor een goede work-life balans?
Het is belangrijk om goed te weten waar je energie van krijgt, je hier op te focussen en deze te dingen doen. Vermijd zaken en mensen die je energie kosten en/of je negatieve beïnvloeden. Bewustwording hiervan en hierop acteren.

Dit gaat tevens gepaard met het eigen energie niveau dat je hebt. Je moet zorgen voor een hoog energie peil. Ik doe dat door onder andere echt heel veel te sporten en gezond te eten. Veel mensen zijn zich dit wel bewust en maar weten nog niet goed wat dit echt inhoudt en hoe dit vorm te geven.

Maar je moet ook duidelijk je eigen grenzen aangeven en deze bewaken. Na een hectische dag gaat de telefoon 's avonds echt op stil. Morgen weer een dag, denk ik dan. Een laatste punt is de mind-set: positief denken en relativeren, is niet iets wat je doet maar waar je naar leeft.

Het belangrijkste credo (alhoewel cliché) blijft nog wel altijd van toepassing: als je dingen doet die je leuk vindt dan kost het je geen energie, maar geeft het je energie.

Waar zie je zelf over een paar jaar?
Ik heb het eerder ook al aangehaald. De juiste drive, doorzettingsvermogen en mensenkennis, zijn naar mijn mening de manier om verder te komen. Tijdens mijn MBA heb ik me bewogen op het strategische vlak. Business cases bestuderen, ontwerpen en uitwerken met daarin de vragen als, waar gaan we met dit bedrijf heen, hoe doen we dat, in welk land en wanneer? Elke keer weer vanuit een andere discipline. Dit tezamen met het in de praktijk inzetten van mensenkennis brengt mij op het Strategische Change vlak. Dat is de materie die ik mijn vervolgstappen steeds verder wil uitdiepen. Change Management met de combinatie van de “harde”en de “zachte” vlakken, is naar mijn mening hetgeen echt nodig is in het bewerkstelligen van duurzame organisatie veranderingen.

Nieuws

Meer nieuws over