Interview met Joris Hulst, Partner bij SparkOptimus

21 april 2015 Consultancy.nl

Kun je ons een korte samenvatting geven van je achtergrond?
Na mijn master Media & Knowledge Engineering aan de TU Delft ben ik als consultant begonnen bij McKinsey Business Technology Office (BTO). Daar hield ik mij voornamelijk bezig met IT en technologie-gerelateerde vraagstukken in de hightech en telecom sectoren in binnen- en buitenland. Na mijn INSEAD MBA ben ik in 2012 als senior manager bij SparkOptimus aan de slag gegaan om me specifiek binnen digitaal te kunnen specialiseren in strategie, implementatie en operatie. In 2014 ben ik partner geworden. 

Na het behalen van je Master of Science in Media & Knowledge Engineering (TU Delft, 2006), ging je als consultant aan de slag bij McKinsey BTO. Wat was je motivatie om te werken binnen strategie consulting?
Richting het einde van mijn studie heb ik erg getwijfeld of ik in Artificial Intelligence wilde promoveren (in de Verenigde Staten) of bij een hightech bedrijf wilde werken. Strategie consulting stond in eerste instantie niet op mijn lijstje. Ik kwam tijdens mijn oriëntatie in contact met McKinsey & Company en werd daarbij vooral aangetrokken door de variëteit van de opdrachten en de dynamiek waarbij je met een team van gedreven en slimme mensen moeilijke vraagstukken oplost. Dat ik de opgedane studiekennis hiervoor in kon zetten speelde daarbij ook een rol. 

Je ben nu inmiddels ruim een half jaar partner bij SparkOptimus. Wat waren je beweegredenen voor de overstap naar SparkOptimus en met wat voor projecten houd je je momenteel bezig?
Bij SparkOptimus kreeg ik de kans om samen met een klein team van getalenteerde mensen een kantoor vanaf het begin op te bouwen en een specialisme te ontwikkelen in een onderwerp dat de wereld om ons heen op zo’n grote wijze aan het veranderen is (digitaal). Het leuke aan SparkOptimus vind ik dat we het hele spectrum van digitaal beslaan: strategie, implementatie en operatie. Dat betekent dat ik de ene keer een producent help om internationaal de digitale prioriteiten te bepalen en vervolgens bij een nationale retailer midden in de operatie zit om het ontwikkelproces van de webshop te versnellen. Daarnaast werk ikzelf ook veel met online ‘pure players’ op zeer specifieke digitale onderwerpen.

SparkOptimus is een specialist op het gebied van digitale groei. Anno 2015 vormt digitalisering een hot item binnen het consultinglandschap; zo hebben bijvoorbeeld tal van kantoren afzonderlijke digitale praktijken opgezet. Hoe weet SparkOptimus zich van deze opkomende concurrentie te onderscheiden? Hoe draag jij bij aan de digitale ambities van SparkOptimus?
Wij onderscheiden ons omdat wij als enige bureau al jarenlang tientallen digitale groei trajecten per jaar doen voor veel toonaangevende spelers die erg tevreden zijn. Onze digitale groei propositie is onderscheidend omdat we ondersteunen in het hele traject van strategie naar operatie, waarbij we altijd beginnen met de consument en dit vertalen naar de benodigde technologie en operatie. Er is geen ander bureau dat dit doet. We werken heel nauw samen met onze klanten en door onze jarenlange hands-on ervaring kunnen we snel waarde toevoegen en mensen in de organisatie efficiënt ondersteunen. Wij krijgen een kick van impact en zijn als een entrepeneurial sterk groeiend bureau enorm gedreven om het altijd weer beter te doen. We zorgen dat we altijd op de hoogte zijn van de laatste digitale ontwikkelen en het effect ervan op onze klanten. Ikzelf draag aan de digitale ambities van SparkOptimus bij door vooral heel goed samen te werken met onze cliënten. Tevreden cliënten zijn voor ons het allerbelangrijkst.

Hoe zou je de bedrijfscultuur binnen SparkOptimus omschrijven?
SparkOptimus is een jong, gemotiveerd en ondernemend bedrijf. Dit zie ik ook terug bij onze ‘Sparkies’: het overgrote deel heeft een ‘online’ verleden (startups, Rocket Internet, Google etc.) en er wordt zowel binnen de context van SparkOptimus als daarbuiten veel georganiseerd. We zijn open en proberen continu te verbeteren, waaraan iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. Daarnaast blijven we ook van elkaar leren, ongeacht of je nu partner of associate bent. Ik vind het eigenlijk iedere week wel weer een keer inspirerend hoeveel je eigenlijk kunt bereiken met 30 gedreven mensen.

Strategie consulting staat bekend om het harde werken. Hoe hou jij een gezonde ‘work-life’ balans?
Allereerst denk ik dat het harde werken in strategie consulting komt door de gedrevenheid van de mensen die erin werken en daarin is strategie consulting echt niet uniek: toen ik afstudeerde, werkte ik samen met promovendi die enorm lange weken maakten en bij mijn cliënten zie ik ook dat hun gedrevenheid voor een hoge werkdruk zorgt. Bij SparkOptimus letten we goed op een gezonde 'work-life' balans en voor mij persoonlijk geldt dat een goede balans mogelijk is door zoveel mogelijk te plannen, continu prioriteiten af te wegen en vooral plezier te hebben in wat ik doe. Daarbij helpt het ook om van tevoren tijd te investeren in het begrijpen van wat de cliënt echt belangrijk vindt. Praktijkervaring heeft me geleerd dat het niet exact begrijpen van de cliëntbehoefte de voornaamste bron is van meerwerk.

Tenslotte, welke tips heb jij voor jonge talenten die een loopbaan binnen consulting ambiëren?
Bedenk goed wat je aantrekt binnen strategie consulting en bij welke kantoren je dit het beste kunt vinden. Ga dan vooral op bezoek bij die kantoren om erachter te komen of er ook op menselijk niveau een ‘klik’ is. En wellicht ten overvloede: bereid je goed voor op de interviews. De meeste kantoren bieden daarvoor genoeg mogelijkheden en het is zonde als je daar geen gebruik van maakt.

Nieuws

Meer nieuws over