TMT consultancybureau Setelia Strategy Consultants van start

09 maart 2016 Consultancy.nl

De consultancybranche is een nieuw adviesbureau rijker: Setelia Strategy Consultants. Opgericht door zes ervaren professionals, helpt het nieuwe consultancybureau klanten binnen het Technologie, Media en Telecom (TMT) segment met het succesvol aanpassen van hun businessmodellen aan de huidige digitale revolutie.

Eerder dit jaar kondigde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) aan dat het aantal organisatieadviesbureaus in ons land voor de eerste keer in de historie de magische grens van 100.000 had gepasseerd. En met in 2015 zo’n 12.000 startende ondernemingen en 7.000 bedrijven die werden opgeheven, was het afgelopen jaar een van de meest dynamische jaren in de huidige, moderne tijd.

Hoewel het in deze huidige dynamiek wellicht niet de meest logische tijd lijkt om een nieuw adviesbureau te beginnen, weerhield het zes ervaren professionals er niet van om hun geluk binnen consulting te beproeven. Pieter van Hoogstraten, Bob Bunnik, Paul Coerkamp, Peer Goudsmit, Theodoor de Lange en Rob Spijkers sloegen recentelijk de handen ineen en richtten gezamenlijk Setelia Strategy Consultants op.

De zes medeoprichters van Setelia Strategy Consultants kunnen allemaal bogen op 20+ jaren aan ervaring, opgedaan binnen uiteenlopende industriesectoren. Zo hebben Spijkers en Bunnik hun sporen verdiend binnen de telecomwereld en binnen consultancy en vervulde Van Hoogstraten diverse leidinggevende posities bij KPN en bij innovatieve jonge ondernemingen. Coerkamp combineert zijn jarenlange ervaring binnen de olie- en gassector met die in de mobiele telecommunicatie, terwijl De Lange en Goudsmit ruime ervaring opdeden binnen respectievelijk de technologie & consultancy sector en binnen recruitment / executive search. Hoewel hun achtergronden behoorlijk verschillen, zijn er ook significante overeenkomsten tussen de zes professionals, vertelt Van Hoogstraten: “Alle oprichters hebben ervaring met en kennis van disruptieve businessplannen – van strategie tot implementatie – en met de executie van business transformaties.”

Het is precies dat laatstgenoemde domein, digitale transformaties, dat de kern vormt van het portfolio van Setelia Strategy Consultants. “Wij slaan een brug tussen diepgaande kennis van digitale technologie en de doelstellingen van organisaties. Zo helpen we bedrijven met het opstellen van digitale strategieën, en ontsluiten en implementeren we technologische oplossingen”, licht Van Hoogstraten toe. De focus van Setelia Strategy Consultants ligt daarbij op terreinen als digital, connected devices – ‘Internet of Things’ (IoT) –, managed services, network planning en informatiemanagement.

Volgens Van Hoogstraten waren de medeoprichters de afgelopen jaren betrokken bij snelle veranderingen in de markt en bij de soms enorme verstoringen die businessmodellen ondergingen. Hij verwacht dat deze trend de komende jaren alleen maar manifester wordt. Een recent onderzoek van McKinsey & Company keek bijvoorbeeld naar het enorme potentieel van Internet of Things (IoT), en concludeerde dat de toegevoegde economische waarde van ‘connected devices’ tegen 2025 wereldwijd zo’n $11,1 biljoen zou kunnen bereiken. Bovenop de economische waarde van nieuwe technologieën in de markt, ontpopte het fenomeen zich bovendien als de belangrijkste aanjager van innovatie. In een recent onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) bestempelen bestuurders technologie als een van de belangrijkste aanjagers van innovatievoordeel. In lijn met zulke ontwikkelingen blijkt bovendien dat inmiddels twee derde van alle venture capital investeringen naar start-ups vloeit, die binnen het online, mobile en tech-domein actief zijn.

Met momenteel zoveel verschillende veranderingen in de markt krijgen grote en kleine organisaties te maken met enorme bedreigingen, maar ook met unieke kansen. De sleutel tot succes, constateert ook Van Hoogstraten, is agility: succesvol aanpassen aan veranderingen. “Meer en meer wordt het effectief kunnen navigeren in het snel veranderende digitale landschap een must voor grote en voor kleinere bedrijven. Niets doen is gevaarlijker dan investeren in de transformatie van de bedrijfsvoering met behulp van digitale technologie”, benadrukt Van Hoogstraten.

Bestuurders en ondernemers worstelen met deze uitdaging. Vooral als het gaat om radicale beslissingen die soms gemaakt moeten worden, de snelheid waarmee deze doorgevoerd moeten worden en de culturele impact die deze besluiten hebben op het personeel van organisaties. Zoals het er nu voor staat, loopt het overgrote deel van organisaties achter in het digitaliseringsproces, waardoor er veel kansen liggen voor consultants en experts om te ondersteunen op het gebied van resultaatverbetering en verandermanagement.

Vanuit een dienstenperspectief, ligt de focus van Setelia Strategy Consultants uitsluitend op de Technologie-, Media en Telecom (TMT) sectoren, een richting die volgens Van Hoogstraten in lijn ligt met de ervaringsgebieden van de medeoprichters, en waarbinnen het consultancybureau “een onderscheidende positionering” ten opzichte van de concurrentie kan innemen. De belangrijkste proposities omvatten: een technologie-scan ‘Connecting to 2020’, CTO-as-a-Service, Stategy & Planning en HR diensten zoals talent management en recruitment.

Onderscheidend vermogen
In een markt die wordt gekenmerkt door moordende concurrentie, is de belangrijkste vraag hoe een nieuw merk als Setelia Strategy Consultants zal kunnen concurreren met de grote strategiereuzen in de markt. Daarnaast rijst de vraag hoe het bureau zichzelf zal kunnen onderscheiden van de meer dan 90.000 freelancers die binnen de markt actief zijn en vaak (extreem) lage tarieven berekenen.

Als antwoord op bovenstaande vragen wijst Van Hoogstraten naar een aantal factoren. Zo geeft hij aan dat het bureau georganiseerd is volgens de principes van de nieuwe economie en gebaseerd is op een flexibel businessmodel van een kernteam en een netwerk van verbonden associates. Daarbovenop hanteert het bureau een facturatiemodel dat is aangepast aan de financiële en operationele behoeften van klanten. “Het contract kan gebaseerd zijn op een ‘fixed fee’, op de vertrouwde vergoeding per tijdseenheid, of gekoppeld aan de realisatie van doelstellingen, of combinaties daarvan”, zegt Van Hoogstraten, die daar aan toevoegt dat hij verwacht dat meer dan de helft van de consultingcontracten ofwel een performance-based of een hybride versie zullen hebben.

De kwaliteit van professionals binnen het bureau, “ervaren professionals met een stevig trackrecord” – in combinatie met hun complementaire achtergronden – vormt volgens Van Hoogstraten een tweede belangrijke factor. Volgens hem kan Setelia hierdoor, ondanks zijn geringe grootte bij oprichting, klanten ondersteunen bij een scala aan end-to-end vraagstukken, van strategie tot executie. “Bovendien zijn alle consultants Scaled Agile Framework (SAFe) gecertificeerd en beschikken we over verschillende unieke tools en methodieken die klanten helpen met het doorgronden van thema’s”, aldus Van Hoogstraten.

Om ervoor te zorgen dat het bureau een diepe verbinding houdt met de uiteenlopende technologische onderwerpen, werkt Setelia Strategy Consultants samen met leveranciers van gespecialiseerde decision support systems. Van Hoogstraten: “Dit komt ten goede aan de kwaliteit van onze dienstverlening en bekort de doorlooptijd van een project.” Als een van de eerste partners die zich bij het ecosysteem van het bureau heeft aangesloten, noemt Van Hoogstraten Wireless 20|20, een niche-speler uit de VS die decision support modellen heeft ontwikkeld om netwerkbedrijven bij te staan in de keuze uit de vele technologische opties in het licht van hun investeringsstrategie. In de komende maanden sluiten meer partners aan, geeft Van Hoogstraten aan. 

Ambities
Vooruitkijkend, hebben de zes Setelia Strategy Consultants oprichters de ambitie uitgesproken om de komende twaalf maanden zo’n vijf tot tien business transformatieprocessen van bedrijven en instellingen binnen en buiten Nederland als opdracht binnen te halen. Wanneer alles volgens plan verloopt, dan zal het bureau tegen eind 2016 een team van zo’n vijftien tot twintig professionals tellen. Nog verder in de toekomst dromen de oprichters van het realiseren van een sterk trackrecord binnen het TMT domein. “Over 3 jaar telt de onderneming zo’n 50 professionals en heeft het een netwerk van bedrijven en instellingen waarvoor we – als CXO-as-a-Service – betrokken zijn bij het up to par houden van de technologische grondslag van bedrijfsprocessen. Bovendien gelden we dan als een kennisleider op enkele belangrijke technische domeinen, waaronder Internet of Things, security en mobility”, blikt Van Hoogstraten in de toekomst.

Of Setelia Strategy Consultants de ambities zal kunnen waarmaken, zal de tijd moeten uitwijzen. De zes ondernemers c.q. consultants zijn inmiddels in elk geval vol vertrouwen aan de slag gegaan.

Nieuws

Meer nieuws over