Deloitte Digital neemt creatief digitaal bureau Heat over

02 maart 2016 Consultancy.nl

Heat, een prijswinnend creatief digitaal bureau uit de Verenigde Staten, is overgenomen door Deloitte Digital. In een markt die steeds dynamischer wordt speelt de digitale adviestak van Deloitte met de overname in op de groeiende vraag naar gecombineerde dienstverlening van technologie, consultancy en creatieve oplossingen. Ruim 110 design professionals en ‘digital’-experts maken de overstap naar het Big Four kantoor.

De afgelopen jaren is de concurrentie in de advertentiemarkt aanzienlijk toegenomen. Om onderscheidend te kunnen blijven is voor veel organisaties en hun merken het belang van een excellente customer journey steeds groter geworden, om bijvoorbeeld aan de alsmaar veranderende wensen van klanten, zoals een omnichannel benadering, te kunnen voldoen. Technologische ontwikkelingen op het gebied van Big Data, analytics, evenals geheel nieuwe kanalen om met klanten in contact te komen, stellen spelers binnen de creatieve markt bovendien voor nieuwe kwantitatieve uitdagingen.

De adviesbranche heeft de afgelopen jaren zo goed mogelijk geprobeerd in te spelen op de groeiende vraag van bedrijven naar advies en creatieve oplossingen voor de ontwikkeling van customer experiences en journeys. Deze trend heeft geleid tot een golf van overnames van ontwerp- en marketingbureaus, door grote spelers als Accenture, CapgeminiPwC en IBM. Een van de grootste spelers die actief is binnen deze markt is Deloitte Digital, de digitale consultancy tak van accountants- en advieskantoor Deloitte, die expertise op het gebied van consulting, creatieve oplossingen en technologie samenbrengt. Vorig jaar boekte Deloitte Digital een omzet van $1,5 miljard, als gevolg van zowel organische groei als enkele overnames, waaronder die van Mobiento in Zweden, Flow Interactive in Zuid-Afrika en Digital One in Polen.

Gisteren sloeg Deloitte Digital weer zijn slag in de digitale creatieve markt. Met de overname van Heat, een Amerikaans creatief digitaal bureau met ruim 110 designers en digital experts, breidt Deloitte Digital zijn creatieve vaardigheden verder uit. Zo wil Deloitte Digital bestuurders voorzien van een “uitgebreid dienstenaanbod dat CMO’s en andere bestuurders helpt bij het opnieuw vormgeven van hun organisatie en klantbelevingen.” Heat is gevestigd in San Francisco en werd in 2004 opgericht. De afgelopen drie jaar heeft het bureau een snelle groei doorgemaakt (+200%) naar een omzet van $21 miljoen in 2015. De dienstverlening van Heat omvat traditionele, social media en digitale advertentiediensten gericht op het creëren van sterke relaties tussen consumenten en merken. Heat kan onder meer Electronic Arts, Dolby en Hotwire tot zijn klantenkring rekenen.

Voorzitter en Executive Creative Director van Heat, Steve Stone, laat in een reactie weten dat de krachtenbundeling met Deloitte Digital zijn bureau “oneindig veel kansen” biedt. Heat kan zijn diensten op veel grotere schaal aanbieden, mede omdat de deal het bureau voorziet van “meer middelen en toegang tot klanten waar onze creatieve professionals de beste opdrachten uit hun loopbaan tegemoet kunnen zien.” In 2015 werd het werk van overladen met maar liefst 70 prijzen, waaronder acht Cannes Lions. Ook werd Heat door Adweek verkozen tot ‘Breakthrough Agency of the Year’. Het bureau blijft na de overname onder zijn eigen merknaam opereren als een dochtermaatschappij van Deloitte Digital. Heat’s topmanagement, waaronder Stone, President John Elder en Managing Director Mike Barrett, behouden hun leidende rol binnen het creatieve bureau.

Andy Main, Principal bij Deloitte Consulting en Chief Executive van Deloitte Digital, zegt: “Deloitte Digital heeft een nieuw vakgebied in het leven geroepen, genaamd creative digital consulting. Heat’s uitzonderlijke en prijswinnende creatieve vaardigheden vormen de perfecte aanvulling op onze digitale praktijk.” Met de overname wordt Deloitte Digital volgens hem de “enige plek” waar klanten heen kunnen om bedrijfsstrategie te verbinden met creatieve strategie en content, customer experience, transformationele technologie en campagneplanning- en uitvoering.

Deloitte Digital is ook in Nederland actief. Een tijdje terug sprak Consultancy.nl met Vincent Rutgers, een van de lead partners van de business unit in ons land.

Nieuws