Robert Collignon naar FS praktijk van Deloitte Consulting

14 maart 2016 Consultancy.nl

Deloitte Consulting heeft Robert Collignon per 1 januari 2016 aangesteld als Director binnen zijn Financial Services praktijk. Collignon werkte hiervoor onder meer in hogere (marketing) managementfuncties bij Aegon, Zwitserleven en RTL 4. Bij Deloitte, waar hij gedurende zijn loopbaan al eerder werkzaam was, zal Collignon zich met name richten op digitale vraagstukken binnen de verzekeringsbranche.

Robert Collignon is een ervaren management professional en consultant met jarenlange ervaring binnen onder meer de verzekeringsbranche en retailsector. De afgelopen bijna zes jaar was Collignon werkzaam bij Aegon als SVP Brand & Customer Strategy. In deze rol was hij onder meer medeverantwoordelijk voor de brand strength, customer strategy en innovatie van Aegon in zowel Nederland als wereldwijd*. Voordat Collignon bij Aegon aan de slag ging was hij ruim vijf jaar werkzaam voor Zwitserleven. Hier gaf hij als directeur leiding aan de marketing en product management afdeling.

Tussen 1998 tot 2005 was Collignon als Senior Consultant en in zijn laatste rol als Senior Manager werkzaam bij Deloitte. In deze functies richtte hij zich voornamelijk op het geven van strategisch en operationeel advies op het gebied van sales & marketing aan grote spelers in de FMCG, hospitality, toerisme en vrijetijdssectoren. Voor hij de overstap maakte naar de consultancybranche was hij bijna anderhalf jaar Business Manager voor RTL 4. Daarvoor was Collignon drie jaar Brand Manager bij Procter & Gamble, waar hij na te zijn afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam** (MBA en Master in rechten) zijn loopbaan was gestart. Bij Procter & Gamble was Collignon onder meer verantwoordelijk voor de marketing van Pampers en het vruchtensapmerk Punica.

Begin 2016 was het tijd voor Collignon om een nieuwe uitdaging aan te gaan. In januari maakte Collignon de overstap naar Deloitte, waar hij is aangesteld als Director binnen de Financial Services praktijk. In zijn nieuwe rol richt Collignon zich vooral op digitale vraagstukken binnen de verzekeringsbranche. Over zijn keuze voor Deloitte en zijn nieuwe functie zegt hij: “Ik zet mijn werk voort, maar wel bij een adviesbureau dat zich sterk ontwikkelt op het domein van digitale innovatie. De opdracht die ik bij Deloitte heb meegekregen is om de propositie aan verzekeringsbedrijven in een digitale transitie verder aan te scherpen.”

Volgens Collignon is Deloitte wereldwijd één van de weinige consultancykantoren die ook tijdens de economische recessie enorm wist te groeien. In Nederland was de impact van de economische crisis zichtbaar in de omzetcijfers van 2008 tot 2010, maar ook hier wist het Big Four kantoor zijn omzet snel te laten groeien, vooral door een sterke comeback van de Deloitte Consulting. Twee jaar na het dieptepunt in boekjaar 2009-2010 wist de adviestak zijn hoogste resultaat (€125 miljoen) in tien jaar tijd te realiseren, na een omzetgroei van 17% in 2010 en maar liefst 32% in 2011. En ook de afgelopen jaren wist Consulting, inclusief het nieuw opgerichte Deloitte Digital, te groeien.

Vooruitkijkend ziet Collignon veel groeipotentieel voor Deloitte in de komende jaren en volgens hem zitten veel verzekeraars midden in de transformatie naar digitaal. “Wat ik van mijn tijd bij Aegon weet is dat “digital” een andere wereld is”, vertelt hij. “Het is niet iets wat je er even bij doet, iets wat je er aan vastplakt, het is iets wat je helemaal moet zijn.” De door Collignon genoemde potentie van digital in de financiële dienstverlening wordt ook in verschillende recente onderzoeken onderstreept. Zo blijkt uit onderzoek van IG&H Consulting & Interim bijvoorbeeld dat verzekeringen steeds vaker digitaal worden afgesloten. En onderzoek van Accenture toonde in 2015 aan dat de wereldwijde investeringen in FinTech-bedrijven – die veelal innovatieve digitale technologie benutten om de concurrentie aan gaan met banken en andere financiële dienstverleners – in 2014 naar $12 miljard zijn verdrievoudigd.

* De afgelopen periode was Collignon naast zijn dienstverband bij Aegon tevens werkzaam in diverse overige rollen. Zo was hij tot voor kort als CXO betrokken bij GoBear (tech-startup in Singapore) , werkt hij sinds enkele jaren als docent Marketing & Services Strategy bij de Hoge Hotelschool in Den Haag en is hij al zeven jaar voorzitter van United World Colleges in Nederland.

** Tijdens zijn studie liep Collignon stage bij Gessy Lever in Sao Paulo, Brazilië, onderdeel van Unilever.

Nieuws

Meer nieuws over