Evolve en Buzzcapture lanceren interne social media monitor

04 maart 2016 Consultancy.nl

Adviesbureau Evolve heeft samen met Buzzcapture een social media monitoring tool gelanceerd die het interne sentiment binnen organisaties bijhoudt. Op deze manier helpen de twee partners bedrijven om waardevolle inzichten op te doen uit hun steeds belangrijker wordende interne sociale platformen.

Social media tools zijn de afgelopen jaren een steeds onmisbaarder onderdeel geworden van de samenleving. Uit recente analyse blijkt dat inmiddels 74% van de mensen een account en/of profiel heeft op Facebook, 45% op LinkedIn, en 27% op Twitter. De omarming van de verschillende social mediakanalen zal de komende jaren waarschijnlijk alleen nog maar toenemen, aangezien steeds meer mensen ook via hun mobiele telefoon toegang hebben tot het internet en digitalisering een steeds sterkere grip krijgt op de maatschappij en economie.

Ook binnen het bedrijfsleven komen de verschillende social mediakanalen steeds centraler te staan. Vanwege de mogelijkheid om kennisdeling en samenwerking te verbeteren en de groeiende behoefte naar co-creatie en agile processen, zijn sociale samenwerkingstools als Yammer, SharePoint, onder vele andere*, steeds belangrijker geworden voor de manier waarop professionals met elkaar samenwerken.

De opkomst in het gebruik van de tools zorgt echter ook voor een groeiende vraag naar monitoring en controle en, een stap verder, naar de mogelijkheid om te leren van de activiteit die plaatsvindt op deze interne platformen. “We merken al lange tijd in de markt dat organisaties behoefte hebben aan meer insights over wat er onder de medewerkers leeft”, zegt Peter Haan, directeur van Evolve, een adviesbureau uit Utrecht gespecialiseerd in interne social media. Het monitoren van de sociale tools kan volgens hem “waardevolle inzichten” opleveren voor het bedrijf. Hij geeft Yammer – het meest gebruikte platform onder organisaties – als voorbeeld: “Yammer biedt basisinformatie over trending topics, het aantal leden en de hoeveelheid posts en reacties. Organisaties zouden veel meer en betere inzichten hebben als ze op het platform ook gericht conversaties kunnen monitoren, bijvoorbeeld rondom strategische thema’s als klanttevredenheid, innovatie en efficiënter werken.”

Tegen deze achtergrond heeft Haan besloten om Buzzcapture te benaderen, een bedrijf dat zich sinds 2006 toelegt op het meten van reputaties en sentiment, waaronder ook op social media. Door het gebruik van monitoring tools en analytics kan het bureau real-time in kaart brengen wat er zoal gezegd en geschreven wordt over merken, zowel offline als online. In de samenwerking die volgde tussen Buzzcapture en Evolve hebben de twee bedrijven de ‘interne social media monitor’ ontwikkeld, een tool die geavanceerde data-analyse toepast en zo organisaties in staat stelt om kwalitatieve inzichten op te doen vanuit interne social platformen. De tool geeft volgens de initiatiefnemers “direct inzicht” in wat er onder de medewerkers leeft, ook kan bijvoorbeeld informatie over sentiment en wie invloedrijk zijn binnen de netwerken gemonitord worden.

“Hiermee wordt makkelijker om aan te tonen wat interne social media nu echt bijdragen”, aldus Haan.

* Andere interne social media die veel gebruikt worden zijn onder meer: Iris Intranet, Embrace, Harmonics, Jive, SmartSite, Speakap, blueKiwi, Telligent en Slack.

Nieuws

Meer nieuws over