1% Student Battle van Accenture en 1%Club weer van start

11 maart 2016 Consultancy.nl

In 2016 organiseren Accenture en 1%Club opnieuw de 1% Student Battle. In deze competitie voor universitaire studenten wordt bijgedragen aan acht projecten van crowdfundingplatform 1%Club, met het doel sociale ondernemers in ontwikkelingslanden te helpen met het realiseren van hun business. In de 2016 editie van de wedstrijd zullen in totaal acht studententeams, onder begeleiding van Accenture professionals, met elkaar strijden om hun project real life te mogen doorvoeren.

Twee jaar geleden, in 2014, lanceerden Accenture en crowdfunding platform 1%Club de 1% Student Battle, een wedstrijd onder universitaire studenten uit diverse studierichtingen. Door middel van de competitie wordt een bijdrage geleverd aan initiatieven van sociale ondernemers in opkomende landen, zoals bijvoorbeeld Bangladesh, Gambia, India en Kenia. De studententeams kiezen in het kader van de competitie een van de acht mogelijke 1%Club projecten uit en stippelen daarvoor een crowdfundingstrategie uit. Accenture ondersteunt de studenten bij de uitwerking van hun strategie en actieplannen voor de business case van hun keuze.

De 1% Student Battle biedt studenten een unieke manier om samen te werken met ambitieuze sociale ondernemers in ontwikkelingslanden en ze verder te helpen met het realiseren van hun businessdoelstellingen. Tegelijkertijd vergroten de studenten hun eigen kennis, vaardigheden én netwerk. Daarbij werken zij samen met consultants en partners van Accenture en ervaren wat het werken als consultant inhoudt. Het winnende team maakt uiteindelijk een bijzondere reis naar het land uit hun eigen project waaraan ze gewerkt hebben en krijgt de kans om ter plekke de door het team bedachte oplossing te helpen implementeren.

Om in aanmerking te komen voor deelname aan de Battle, dienen studenten een team samen te stellen en zich op te geven door middel van een online pitch (met motivatie voor deelname) en het opsturen van de CV’s van alle teamleden. De organisatie selecteert uit alle inzendingen acht teams (één per project) die doorgaan naar de volgende fase van de 1% Student Battle.

In die tweede fase, de Battle, krijgt ieder team een Accenture consultant als coach toegewezen. Samen met professionals van Accenture en haar partners wordt de oplossing voor de case verder uitgewerkt. Dat gebeurt onder andere tijdens een co-creatie event bij 1%Club, in het centrum van Amsterdam. Een interactieve dag waarop door middel van co-creatie de oplossingen verder uitgewerkt worden en er live contact is met de  lokale ondernemers. Tijdens deze dag delen organisaties uit het 1%Club netwerk crowdfunding adviezen waarmee de teams nog meer tools krijgen om van hun crowdfundingcampagne een succes te maken. Deze fase wordt afgesloten met een borrel op het kantoor van Accenture, waar alle Accenture medewerkers, de studententeams en 1%Club bij elkaar zullen komen. De acht crowdfunding campagnes gaan aan het einde van het co-creatie event van start en lopen tot en met de finale.

In de finale – op het kantoor van Accenture in Amsterdam – presenteren alle studententeams hun resultaten (oplossing business case & crowdfunding campagne). Een jury (bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en sociaal ondernemers) kiest het winnende team, dat wordt beloond met de prijs: een reis naar het land voor een projectbezoek en het implementeren van de oplossing. Vorig jaar wist Team 100% Color in Rio er met de hoofdprijs vandoor te gaan.

In de editie van 2016 worden studententeams gezocht voor de onderstaande acht projecten:

Colt Cambodja - Community Centrum in Cambodja
De organisatie COLT in Phnom Penh, Cambodja is net verhuisd met hun community center. Het bijbehorende kinderdagverblijf en medisch centrum worden binnenkort opgeleverd. Om hun activiteiten kenbaar te maken en uit te rollen in de community zoeken ze de juiste strategische aanpak. COLT (Cambodian Organization for Living and Training) is een groeiende organisatie. In December 2015 zijn ze verhuisd naar 6000m2 grond. Door het jaar heen worden er diverse activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld Engelse lessen, computercursussen, naailessen en er is een bibliotheek.

Winsol Green Power in Ethiopië - Solar Panels in Ethiopië
Winsol Green Power richt zich met handzame solar panels op rurale boeren in Ethiopië. Het produceren van deze panels gaat nu nog via kleinschalig handwerk. Voor verdere opschaling moet dit productieproces geoptimaliseerd worden. Biniyam een Ethiopische mechanisch ingenieur heeft een manier gevonden om bij te dragen aan de community én een onderneming op te zetten. Inmiddels zijn er meer dan 1000 panels verkocht en heeft Biniyam diverse prijzen in ontvangst mogen nemen.

Smartfarming India - Landbouw App in India
SmartFarming richt zich met een app op het versterken van kleinschalige boeren en het ontwikkelen van agro-ecologische methoden. De tool die ze hebben ontwikkeld, de SmartFarming app biedt toegang tot up-to-date info en advies over duurzame landbouw. Voor het meten van de agrarische / economische / ecologische impact na de implementatie van de app is SmartFarming op zoek naar de juiste methoden. De SmartFarming app is ontstaan vanuit een initiatief van drie studenten uit Wageningen.Ze werken samen met Arvind Agribusiness die een collectief vormen van 10.000 kleine boeren. Het team heeft afgelopen jaar een positieve pilot uitgevoerd samen met Arvind Agribusiness in India.

Safe Spaces Kenia - Autogarage in Kenia
Safe Spaces start met een autogarage voor meisjes uit de slums van Kenia. Meer informatie volgt…

Kuhustle Kenia - Freelancers Platform in Kenia
Kuhustle is een online platform voor freelancers; werkgevers bieden opdrachten aan en freelancers kunnen hierop bieden.

Woof & Wow Peru - Innovatieve Meubels uit Peru
De jonge Nederlandse start-up WOOF&WOW werkt in Peru samen met lokale weefsters. De traditionele techniek van weven wordt door WOOF&WOW gecombineerd met het gebruik van gerecyclede plastics. Ze richten zich in Nederland op de B2B markt van kantoren, scholen, bibliotheken en restaurants. Na een eerste pilot is duidelijk geworden dat plastic flessen gebruikt kunnen worden als basis materiaal voor het weven. Hiervan zijn er genoeg in Peru. Het afval probleem van Peru wordt geschat op 2 kg per persoon op meer dan 30 miljoen inwoners in 2020. 

Jeader Senegal - Jongste Ondernemer in Senegal

Met het programma ‘Kids’preneur’ wil Ndeye in 14 regio’s van Senegal op basisscholen uitleg geven over ondernemerschap. Na een geslaagd eerste programma is er opnieuw veel vraag vanuit ouders. Ndeye combineert in het programma verschillende methoden om kinderen enthousiast te krijgen over ondernemerschap.  In 2015 heeft Ndeye door middel van een succesvolle crowdfunding campagne een 11-daagse bootcamp genaamd ‘Junior entrepreneurs’ voor 90 jonge studenten georganiseerd.

Bambanani Zuid-Afrika - Onderwijsinstituut in Zuid-Afrika
In Phalaborwa, Zuid-Afrika heeft de Stichting Vrienden van Bambanani diverse crèches met meer dan 4200 leerlingen. Met de aanleg van een watertank en groentetuin in 2015 zijn ze op weg naar zelfvoorzienendheid. De onderwijzeressen worden al bijgeschoold maar met een eigen onderwijsinstituut kunnen ze zelf een didactische strategie implementeren bij de crèches. Stichting Vrienden van Bambanani werd in 2004 opgericht en het Nederlandse bestuur onder leiding van Ed Rakhorst werkt nauw samen met hun lokale coördinator Pinkie Khosa. 

De inschrijving voor deelname aan de 1% Student Battle met een van bovenstaande projecten is inmiddels geopend en loopt tot 4 april.

Nieuws

Meer nieuws over