Fronteer Strategy verder door het leven als Fronteer

03 februari 2016 Consultancy.nl

Fronteer Strategy heeft besloten om het woord ‘Strategy’ uit haar titel te laten vallen en voortaan als ‘Fronteer’ door het leven te gaan. “We doen inmiddels veel meer dan strategie, dus de oude naam dekte de lading niet meer”, aldus James Veenhoff, Founding Partner bij het Amsterdamse bureau.

Sinds de oprichting in 2008, door Martijn Pater (voormalig Bain & Company adviseur) en James Veenhoff (oprichter van de Amsterdam International Fashion Week), opereerde consultancybureau Fronteer Strategy met ‘Strategy’ in zijn merknaam. In lijn met veranderingen in het marktlandschap, verbreedde Fronteer Strategy de afgelopen jaren zijn werkveld naar diverse andere diensten, waaronder innovatie, digitale strategie, co-creatie en de ontwikkeling van concepten. Met het groeiende serviceportfolio is ook het team de afgelopen jaren geleidelijk uitgebreid – anno 2016 telt het team van Fronteer – naast medeoprichters Pater en Veenhoff – nog vijftien adviseurs onder wie ook Hein van Es, die in oktober 2015 werd benoemd tot partner).

“Inmiddels doen we veel meer dan strategie-ontwikkeling, dus de oude naam dekt de lading niet meer”, vertelt Veenhoff, die toevoegt: “Daarom hebben we besloten om het woord 'Strategy' uit onze naam te laten vallen”. Bovendien stelt hij dat na acht jaar trouwe dienst de opdrachtgevers van het adviesbureau – tot de klantenkring behoren onder meer Hema, Ricoh en Dura Vermeer – inmiddels “weten wie we zijn, dus er hoeft minder uitgelegd te worden.” Met de naamswijziging volgt het bureau in de voetstappen van bijvoorbeeld Roland Berger, die vorig jaar “Strategy Consultants” uit zijn merknaam schrapte.

Als onderdeel van de rebranding besloot Fronteer, sinds december 2010 gevestigd op de NDSM werf in Amsterdam-Noord, om zijn huisstijl en website te vernieuwen. Sinds de oprichting werkte Fronteer met een door Booreiland ontworpen huisstijl. Voor het nieuwe logo nam Fronteer opnieuw de interaction design studio in de arm. Veenhoff: “De nieuwe huisstijl is frisser, opener en actueler dan de oude. De NDSM-werf - onze thuisbasis - hebben we als uitgangspunt en inspiratiebron gekozen: groots, hardwerkend, fris. Daarom ook de keuze voor een feller, lichter signaalblauw als huiskleur. Dit blauw is al decennia de huiskleur van de NDSM-werf; de deuren van alle loodsen in dit erfgoedgebied zijn erin geschilderd. Het 'geruststellende' straat-naam-bordjes-blauw heeft ons jarenlang een goede dienst bewezen, maar ons werk is inmiddels prikkelender, ambitieuzer. Ook in beeldgebruik en andere kleurkeuzes is de werf ons uitgangspunt.”

De nieuwe website van Fronteer – het adviesbureau besloot om het nieuwe .amsterdam domein te omarmen (met fronteer.amsterdam) – is ontwikkeld door Erik Gelderblom. De vorige website – die dateert uit 2011 – werd destijds door web- & ontwerpbureau EZDG en webontwikkelaar Square Concepts vernieuwd. 

Nieuws

Meer nieuws over