BlinkLane Consulting betrekt groter kantoor in SPACES Zuidas

09 februari 2016 Consultancy.nl

Medio januari vierde BlinkLane Consulting de opening van zijn nieuwe kantoor. De feestelijke opening van het gloednieuwe kantoor in SPACES Zuidas werd bijgewoond door partners, consultants, klanten en relaties. Consultancy.nl was ook aanwezig en sprak met Ralph Hofman, Managing Partner van het Amsterdamse consultancybureau.

BlinkLane Consulting werd opgericht begin 2007. Inmiddels, zo’n negen jaar later heeft het adviesbureau zich weten te ontwikkelen tot een bekende naam binnen de Nederlandse consultancybranche. Het bureau startte zijn activiteiten aan de Thomas R. Malthusstraat in Amsterdam, waar het de eerste jaren gevestigd was. In het eerste jaar maakte BlinkLane Consulting een vliegende start, herinnert Ralph Hofman, medeoprichter van het bureau en momenteel Managing Partner, zich: “Wij zijn BlinkLane gestart met de ondersteuning van enkele klanten, waardoor we direct beschikten over een klantportfolio.” Achttien maanden na de lancering van het adviesbureau was het team van BlinkLane Consulting gegroeid naar in totaal 10 consultants. “In die tijd waren we zeer optimistisch en hadden plannen om ons team flink uit te breiden”, vertelt Hofman.

Vanaf het begin van 2009 veranderde de markt drastisch door de uitbraak van de wereldwijde financiële crisis. Hoewel de impact van de crisis op de adviesbranche niet direct zichtbaar was, bleken 2009 en 2010 de slechtste jaren te worden in de geschiedenis van de sector. Hoewel precieze getallen ontbreken schatten analisten dat in ons land de vraag naar consultants over de hele linie tussen de 15% en 30% kromp. Bovendien daalden de consultancytarieven flink, waardoor de druk op de marges flink toenam. Ook de uitdagende jaren die volgden in de nasleep van de crisis lieten diepe sporen na in de consultingsector, maar tegen alle trends in, floreerde BlinkLane.

Onderscheidend vermogen
Tegen die tijd had BlinkLane Consulting inmiddels al een verhuizing achter de rug. Vanuit hun eerste vestiging in het Adam Smith building, nam in 2010 BlinkLane zijn intrek in SPACES Zuidas, gelegen aan de Barbara Strozzilaan in Amsterdam, een modern kantoorpand dat huisvesting biedt aan een breed scala aan organisaties en startups. Hofman erkent dat de crisis impact heeft gehad op de eerder ingezette groeidoelstellingen van het bedrijf. Maar een blik op de financiële resultaten van het bureau laat zien dat het bureau sterk uit de crisis is gekomen – BlinkLane Consulting wist elk jaar zwarte cijfers te schrijven. Een opmerkelijke prestatie, waar Hofman “trots” op is.

Gevraagd naar het geheim achter het succes wijst Hofman op de strategische focus van het kantoor: “Vanaf het begin is BlinkLane Consulting altijd trouw gebleven aan onze kernwaarden, die liggen op organiseren en besturen van IT als integraal onderdeel van organisaties.” En in een periode waarin onderscheidend vermogen in de adviesbranche bovenaan de management agenda stond, heeft deze focus BlinkLane geholpen om de crisisjaren goed door te komen. “De advieswereld is volop in beweging. Bureaus moeten zich echt onderscheiden. Door onze focus weten klanten waar we voor staan”, voegt Hofman toe. Verder stelt hij dat de kwaliteit van mensen uiteindelijk de doorslag geeft. “In een markt die draait rondom human capital, hebben onze mensen het verschil gemaakt.”

BlinkLane Consulting heeft anno 2016 vier partners, elk met een eigen focus. Naast Hofman is de tweede partner Han Driessen, die in 2007 BlinkLane Consulting mede-oprichtte en die Hofman kent van hun gezamenlijke periode bij Quint Wellington Redwood (Quint). Driessen is vooral gespecialiseerd in onderwerpen als innovatie en finance. Verder Arent van ’t Spijker, die meer dan twintig jaar ervaring heeft en sinds begin dit jaar partner is geworden. Hij is gespecialiseerd in Big Data en digitale businessmodellen en is naast zijn advieswerk een frequente spreker op evenementen. Ook is Van ’t Spijker auteur van het boek ‘The New Oil’, dat hij eind 2014 uitbracht. Tenslotte is de vierde partner Eelco Rustenburg, die sinds 2012 deel uitmaakt van het partnerteam. Rustenburg is verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van Agile, en is co-lead bij grote transformaties op dit gebied. Samen managen de partners de pool van (senior) consultants en vormen zij het belangrijkste aanspreekpunt voor de groep opdrachtgevers, waaronder zich namen als Philips, T-Systems, Jumbo, Gasunie, Telegraaf Media Groep, Nationale-Nederlanden, Achmea, PGGM en Schiphol bevinden.

Tijdens zijn speech voor de circa 50 tot 60 gasten bij de opening van het nieuwe kantoor, lichtte Hofman het onderscheidende vermogen van BlinkLane toe. Volgens hem bevindt BlinkLane zich in een luxe positie, door al in een vroege fase te zijn ingestapt in digital. “Wij waren al jaren geleden gefocust op organisatieveranderingen die we tegenwoordig onder de noemer digitale transformatie zouden scharen”, zegt Hofman, die verder aangaf: “…door die vroege focus hebben we onze sterktes kunnen uitbouwen en profiteren we nu van de explosieve vraag naar diensten op het vlak van innovatie management, Agile en het optimaliseren van organisaties in dit digitale tijdperk.”

Na het beschrijven van de belangrijkste hoogtepunten en mijlpalen voor BlinkLane en Hofman’s persoonlijke ervaringen, stond hij ook specifiek stil bij het nieuwe kantoor, dat volgens hem “de groei symboliseert die BlinkLane Consulting heeft doorgemaakt, en de kroon vormt op de inspanningen van de afgelopen jaren.” De keuze voor een nieuw kantoor – dat tevens gevestigd is in SPACES Zuidas – werd vooral ingegeven door de snelle groei van de afgelopen 18 maanden. In april 2014 lanceerde BlinkLane Consulting bovendien Gladwell Academy, een afzonderlijke trainings- en opleidingspraktijk die, in lijn met de adviestak, zijn footprint flink heeft uitgebreid. Beide units opereren vanuit hetzelfde kantoor en de 22 consultants die bij BlinkLane werkzaam zijn verzorgen ook regelmatig trainingen namens Gladwell Academy.

De verhuizing heeft BlinkLane Consulting ondergebracht in een splinternieuwe, en state-of-the art omgeving, met een ruime indeling, open ruimtes en voldoende ruimte om te vergaderen. “Het gaat er niet alleen om wie je bent, maar ook om waar je bent. We geloven dat het nieuwe kantoor voor het hele team een investering is die zich uitbetaalt”, aldus Hofman.

Kwalitatieve groei
Hofman eindigde zijn speech met een vooruitblik, en stelde dat BlinkLane Consulting de ambitie heeft om verder te groeien. “We hebben niet de ambitie om zo groot te worden als de grootste spelers uit de branche – wel zullen we blijven opereren in het organisatie- en technologiedomein – en zien we kansen om ons team tegen 2017 uit te breiden naar zo’n veertig consultants”, geeft hij aan. “We zijn continu op zoek naar talentvolle mensen om ons team te versterken.” Internationale uitbreiding is volgens Hofman een “droom” die ook uit gaat komen, en voegt daar tenslotte aan toe: “Het gaat niet alleen om groei in volume, we willen ook kwalitatief groeien en van deze reis genieten.”

Nieuws